واشنگتن اجازه توسعه سه چاه نفتی در ایالت آلاسکا را صادر کرد

بید؛ یک تصمیم نفتی با هزینه‏‏‏‏‏‌ سیاسی

شماره روزنامه: ۵۶۹۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ...

اقدامی که به عقیده گروه‌های زیسـت‌‌‌‌‌‌محیطی فعال، برای منحرف‌کردن ذهن آنها از تبعات پروژه «بید» بر ایالت آلاسکا است. این پروژه در عرض 30سال‌600‌میلیون بشکه نفت تولید خواهد کرد که ماحصل آن 278‌میلیون‌تن کربن خواهد بود. دقیقا به همین دلیل گروه‌های مخالف قصد دارند پروژه «بید» را در دادگاه به چالش بکشند. در مقابل، موافقان این طرح روی ایجاد اشتغال و افزایش درآمد محلی مانور می‌دهند. این درحالی است که خبرنگار محیط‌زیست بی‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌سی جهانی معتقد است پروژه «بید» یک تصمیم سیاسی است، نه یک اقدام اقتصادی یا زیست‌‌‌‌‌‌محیطی. به عقیده این کارشناس محیط‌زیست بایدن سعی دارد در سال‌آخر ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری از ژست دموکرات خود فاصله بگیرد و چهره‌‌‌‌‌‌ای «میانه‌‌‌‌‌‌رو» از خود نشان دهد.  بازار نفت همچنان در شوک تعطیلی بانک سیلیکون‌‌‌‌‌‌ولی است و برنت در کانال 70دلار خریدوفروش می‌شود.

برنت همچنان زیر 80دلار

روز گذشته قیمت نفت بیشتر از یک‌درصد افت قیمت داشت که ادامه روند روز دوشنبه بود. با اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون‌‌‌‌‌‌ولی و غبارآلودشدن چشم‌‌‌‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌ها، بازار نفت در روز دوشنبه فروریخت، به‌گونه‌ای‌که برنت به پایین‌ترین قیمت خود از ژانویه و نفت‌خام آمریکا به پایین‌ترین حد از دسامبر رسید. در روز گذشته هربشکه نفت‌خام برنت 14/  79دلار و هربشکه نفت‌خام آمریکا 73/  72دلار معامله شد. تعطیلی بانک سیلیکون‌ولی این نگرانی‌‌‌‌‌‌ را ایجاد کرد با سیاست‌های ضدتورمی فدرال‌رزرو دومینوی ورشکستگی بانک‌ها شروع شود. در این شرایط معامله‌گران انتظار افزایش 50‌واحدی را کنار گذاشتند و پیش‌بینی می‌کنند در هفته آینده فدرال‌رزرو میزان افزایش نرخ بهره را روی 25 واحد اعلام کند. به عقیده لیون لی تحلیلگر بازار سرمایه، علاوه‌بر تعطیلی بانک سیلیکون‌‌‌‌‌‌ولی، تقاضای چین آنگونه که بازار انتظار داشت افزایش پیدا نکرد و این امر مزید بر علت کاهش قیمت‌ها شد.

طرح جنجالی «بید»

دولت بایدن درست یک روز پس از رونمایی از طرح حفاظت آب و زمین به وسعت 16میلیون هکتار در منطقه آلاسکا، اعلام کرد یک پروژه دریل نفتی در آن منطقه جریان خواهد داشت که بسیار بحث‌‌‌‌‌‌برانگیر شده‌‌‌‌‌‌است. براساس بیانیه وزارت کشور ایالات‌متحده آمریکا، در این پروژه 8‌میلیارد دلاری که متولی آن بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت‌خام ایالت آلاسکا کونوکو فیلیپس است، حاصل آن در یک بازه 30‌ساله 600میلیون بشکه نفت و 278‌میلیون ‌تن کربن خواهد بود. کونوکو فیلیپس اجازه دارد در منطقه دولتی به وسعت 23‌میلیون هکتار سه‌‌‌‌‌‌چاه از ذخایر فدرال‌رزرو ایالت آلاسکا را توسعه دهد. تایید پروژه «بید» (Willow) یکی از بحث‌‌‌‌‌‌برانگیزترین تصمیم‌های رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور بوده‌‌‌‌‌‌است. گروه‌های فعال محیط‌‌‌‌‌‌زیستی به این طرح اعتراض کردند و معتقدند پروژه «بید» سیاست‌های آب‌وهوایی دولت بایدن در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای را تضعیف می‌کند. این پروژه به اندازه 66نیروگاه زغال‌سنگ در عرض یک‌سال کربن تولید خواهد کرد که به همین دلیل به آن «بمب کربن» می‌گویند.

اما در مقابل طرفداران این پروژه که شامل نمایندگان کنگره و برخی از قبایل بومی آلاسکا است، می‌گویند پروژه «بید» 2هزار و 500 شغل ایجاد می‌کند و 17میلیارد دلار به درآمد ایالت می‌افزاید، امری که حاصل آن «امنیت انرژی در ایالات‌متحده خواهد بود.» درست پیش از این تصمیم جو بایدن، مدیریت زمین‌‌‌‌‌‌شناسی وزارت کشور در یک تحلیل زیست‌‌‌‌‌‌محیطی درخواست کرده بود تعداد دریل در این منطقه از پنج به سه چاه ارائه داد. مدیریت زمین‌‌‌‌‌‌شناسی نگرانی‌هایی بابت تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم پروژه «بید» بر حیات‌وحش مطرح کرده‌است. رایان لنس، رئیس و مدیر اجرایی کونوکو فیلیپس گفت کاهش تعداد دریل در آلاسکا «تصمیم درستی هم برای آلاسکا و هم برای ملت ما بود.»

گروه‌های زیست‌‌‌‌‌‌محیطی تهدید کردند که پروژه «بید» در دادگاه به چالش می‌‌‌‌‌‌کشانند. چندی پیش از این تصمیم بایدن طرحی با محوریت محافظت از اقیانوس آرام را به اجرا گذاشت که این گروه‌ها از آن تمجید کردند اما به گفته آنها «اگر بایدن فکر کرده با این طرح می‌تواند مواجهه ما با پروژه «بید» را تغییر دهد، کاملا در اشتباه است.»

«بید» یک تصمیم سیاسی است

مت‌مک‌‌‌‌‌‌گراث خبرنگار محیط‌زیست در بی‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌سی جهانی این سوال را می‌‌‌‌‌‌پرسد که؛ چرا رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری مثل بایدن که حمایت محکمی از برنامه‌های تغییرات آب‌وهوایی کرد، پروژه‌‌‌‌‌‌ای که به «بمب کربن» مشهور شده‌است را تصویب کرده‌‌‌‌‌‌است؟ او پاسخ می‌دهد: زیرا پروژه «بید» بیشتر از آنکه اهمیت زیست‌‌‌‌‌‌محیطی داشته باشد اهمیت قانونی و سیاسی دارد. به بیان دیگر اقدام بایدن در شروع دریل چاه‌‌‌‌‌‌های نفت در آلاسکا یک حرکت سیاسی است. او می‌‌‌‌‌‌نویسد؛ زمانی‌که جو بایدن برای ریاست‌جمهوری آماده می‌شد قول داد «توسعه چاه‌‌‌‌‌‌های نفت در زمین‌‌‌‌‌‌های فدرال متوقف خواهد شد.» سخنانی که باعث شد رای طرفداران محیط‌زیست و کاهش گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای را در جبهه خود قرار دهد. شرکت نفتی کونوکو فیلیپس که از سال‌1999 دریل این منطقه را از دولت اجاره کرده‌‌‌‌‌‌است و در اختیار دارد، به اندازه‌ای برای توسعه چاه‌‌‌‌‌‌های نفتی آلاسکا مصر بودند که اگر طرحی رد می‌شد همیشه طرحی جایگزین داشتند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده‌‌‌‌‌‌است اگر کشورها قصد دارند افزایش دمای جهان را زیر 5/  1درجه سانتیگراد نگه دارند، هیچ پروژه نفتی نباید توسعه یابد.

به گفته مک‌‌‌‌‌‌گراث دولت بایدن با ایجاد محدودیت‌هایی برای پروژه‌های نفتی در منطقه اقیانوس آرام و آلاسکا سعی کرد گروه‌های زیست‌‌‌‌‌‌محیطی را هم راضی نگه دارد، «اما آنها خریدار این معامله نیستند، به‌همین‌دلیل معتقدم شروع پروژه «بید» یک تصمیم کاملا سیاسی است. سال‌گذشته دولت بایدن در واکنش به افزایش قیمت نفت به‌‌‌‌‌‌سبب حمله روسیه به اوکراین، تصمیم به آزادسازی میزانی از ذخایر راهبردی نفت گرفت، اقدامی که توانست قیمت‌ها در بازار نفت را کنترل کند.» به عقیده این خبرنگار محیط‌‌‌‌‌‌زیست ظاهرا با توجه به اینکه 18‌ماه به انتخابات آمریکا مانده‌‌‌‌‌‌است، بایدن سعی دارد یک تصویر میانه‌‌‌‌‌‌رو از خود نشان دهد؛ «اتحادیه‌های کارگری از این پروژه حمایت می‌کنند، مانند بسیاری از گروه‌های بومی در سراسر آلاسکا که استدلال می‌کنند که پروژه «بید» (Willow) باعث افزایش مشاغل و درآمدهای محلی خواهد شد.»

طرفداران بایدن می‌گویند با کاشت درخت بخشی از زیان انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌ای جبران می‌شود و مهار تولید دی‌‌‌‌‌‌اکسیدکربن 52درصد کمتر از سال‌2005 محقق خواهد شد. این تصمیم بایدن پر از خطرات سیاسی است. مخالفان پروژه «بید» با امضا طوماری با 3میلیون امضا خواستار توقف آن شدند. دولت بایدن با نشان‌دادن چراغ‌سبز برای دریل در آلاسکا، بخشی از رای‌‌‌‌‌‌دهندگان جوان خود که در سال‌2020 با او همراه بودند را از دست می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان