گزارش مشرق؛

دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

اسرائیل سابقه حمله به تأسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را دارد. با توجه به عملیات پهپادی ناکام در اصفهان، آیا می‌توان تصور کرد رژیم صهیونیستی حمله مشابهی را علیه تأسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد؟

سرویس جهان مشرق کابینه‌ی جدید رژیم صهیونیستی تحت ریاست بنیامین نتانیاهو را افراطی‌ترین کابینه‌ی تاریخ این رژیم توصیف می‌کنند. یکی از جنبه‌های این افراطی‌گری، تهدیدهای کم‌سابقه و بلکه بی‌سابقه‌ی مقامات ارشد اسرائیل علیه ایران و برنامه‌ی هسته‌ای این کشور بوده است. اما این تهدیدها تا چه اندازه معتبر هستند؟ اگرچه اسرائیل سابقه‌ی حمله به تأسیسات هسته‌ای ادعایی در عراق و سوریه را دارد، اما آیا می‌تواند همین کار را درباره‌ی ایران نیز تکرار کند؟ با توجه به این‌که اسرائیل اخیراً به یک کارخانه‌ی مهمات‌سازی در اصفهان حمله‌ی پهپادی (اگرچه ناموفق) کرد، آیا ممکن است سناریوی مشابهی را برای یک تأسیسات هسته‌ای در ایران متصور شد؟ نشریه‌ی آمریکایی «1945» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، ایران چه کار خواهد کرد؟[1]» به بخشی از این سؤالات جواب داده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش 1945 است.

دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟

بر خلاف عراق و سوریه، ایران گزینه‌های مختلفی برای پاسخ دادن به هر گونه تجاوز آشکار از سوی رژیم صهیونیستی خواهد داشت. برخی از این گزینه‌ها پیشاپیش در زرادخانه‌ی ایران قرار دارند و برخی از آن‌ها نیز به‌زودی در اختیار تهران قرار خواهند گرفت. (+)

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از لحظه‌ی انفجار یکی از پهپادهای مهاجم در حمله‌ی ناموفق منتسب به اسرائیل به کارخانه‌ی مهمات‌سازی در اصفهان [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ادعای رئیس سابق موساد درباره تأسیسات اصفهان/ چرا اسرائیل به یک کارخانه مهمات‌سازی حمله کرد؟

›› بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟

›› جروزالم‌پست: اسرائیل باید برای رویارویی با ایران هسته‌ای آماده شود


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


همزمان با کم‌رنگ شدن چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا در وین، نگرانی غرب از نزدیک شدن جمهوری اسلامی به دستیابی به قابلیت‌های [نظامی] هسته‌ای نیز بیش‌تر شده است. اگرچه [به استناد مطلب منتشرشده در یک کانال تلگرامی] رژیم ایران با افتخار اعلام کرده است که تنها «یک قدم» با منفجر کردن نیویورک فاصله دارد[2] [یکی از منابع این ادعا نیز کاربری به نام «حشمت علوی» است که مشرق پیش از این طی گزارشی هویت اصلی او را افشا کرده است]، اما تهدیدهای فزاینده‌ی این کشور علیه اسرائیل نشان می‌دهند[3] کشور یهودی همچنان هدف اصلی منطقه‌ای تهران است. مقامات ایرانی در یکی از جدیدترین حلقه‌های زنجیره‌ی اقدامات تهاجمی خصومت‌آمیز خود علیه اسرائیل، اخیراً ادعا کردند موشک دوربردی در اختیار دارند که می‌تواند تا شهر حیفا برسد. با توجه به این‌که ایران همچنان به سمت اهداف هسته‌ای خود پیش می‌رود، دولت یهودی، روی کاغذ، مطابق «دکترین بگین[4]» موظف است این تهدید را پیش از به ثمر نشستن، ریشهکن کند. از سوی دیگر، اگر اسرائیل برای نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران اقدامی کند، رژیم این کشور احتمالاً دست به سلاح‌های اصلی خود خواهد برد: جنگ نیابتی و موشک‌های بالستیک.

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی 313»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› عملیات رسانه‌ای منافقین/ «حشمت علوی» چگونه دولت آمریکا را بازی داد؟

›› تهران-تل‌آویو در 7 دقیقه: 5 سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی

اسرائیل سابقه‌ی حمله به تأسیسات هسته‌ای را دارد

منشأ تلاش‌های پنهانی اسرائیل برای تعلیق و تأخیر در برنامه‌ی هسته‌ای ایران را می‌توان در مهم‌ترین سیاست این کشور جست‌وجو کرد: دکترین بگین[5] به سیاست اسرائیل در انجام حمله‌ی پیشگیرانه و مقابله با اشاعه‌ی هسته‌ای به منظور جلوگیری از دستیابی دشمنانش به سلاح‌های کشتار جمعی، از جمله فناوری [نظامی] هسته‌ای، اشاره دارد. ریشه‌ی این دکترین در بمباران رآکتور هسته‌ای «اوسیراک» در سال 1981 توسط نیروی هوایی اسرائیل است؛ وقتی «مناخم بگین» نخست‌وزیر وقت اسرائیل، در یک کنفرانس مطبوعاتی عمومی این مأموریت را، که تحت عنوان «عملیات اپرا[6]» انجام شده بود، این‌گونه توجیه کرد: «[اگر رآکتور اوسیراک را نبود نمی‌کردیم] یک هولوکاست دیگر در تاریخ قوم یهود اتفاق می‌افتاد. دیگر هرگز؛ دیگر هرگز! این را به دوستانتان بگویید؛ به هر کس که دیدید، بگویید: ما با تمام امکاناتی که در اختیار داریم از مردم خود دفاع خواهیم کرد. به هیچ دشمنی اجازه نخواهیم داد علیه ما سلاح کشتار جمعی بسازد[7] نخست‌وزیر وقت اسرائیل همچنین گفت عملیات اوسیراک یک «الگو» برای دولت‌های آینده در اسرائیل خواهد بود.

دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟

«مناخم بگین» (دوم از چپ) نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، اوایل ژوئن 1981 طی یک کنفرانس ویژه‌ی خبری حمله‌ی اسرائیل به رآکتور هسته‌ای «اوسیراک» در عراق را اعلام می‌کند. توجیه بگین برای انجام این عملیات، تحت عنوان «دکترین بگین» به الگویی برای حملات پیشگیرانه‌ی بعدی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از دستیابی دشمنانش به سلاح‌های کشتار جمعی، و به‌ویژه تسلیحات هسته‌ای، تبدیل شد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خرابکاری در نطنز و حضور اسرائیل در مذاکرات وین

›› ژنرال اسرائیلی: اسرائیل دیگر نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با ابزار نظامی ‌نابود کند

›› مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

در جریان عملیات اپرا[8]، هشت فروند جنگنده‌ی اسرائیلی به رآکتور هسته‌ای[9] عراق حمله کردند. این مأموریت، اولین حمله‌ی موفقیت‌آمیز تاریخ علیه یک رآکتور هسته‌ای در جهان بود. خلبانان اسرائیلی به لطف توانایی جنگنده‌های اف-16، که نیروی هوایی اسرائیل جدیداً از آمریکا تحویل گرفته بود، توانستند بدون این‌که شناسایی شوند، صدها کیلومتر در حریم هوایی یک کشور متخاصم پرواز کنند.

دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟

یک فروند جنگنده‌ی «اف-16» متعلق به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حال پرواز در ماه دسامبر سال 2016. اسرائیل برای حمله به رآکتور هسته‌ای «اوسیراک» در عراق طی عملیات «اپرا» از جنگنده‌های اف-16 استفاده کردند. (+)

سال‌ها بعد، نیروی هوایی اسرائیل دومین حمله‌ی موفقیت‌آمیز خود علیه یک رآکتور هسته‌ای را انجام داد و این‌بار هم برای انجام این مأموریت از هواپیماهای ساخت آمریکا استفاده کرد. اوایل دهه‌ی 2000، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل نشانه‌هایی از یک برنامه‌ی هسته‌ای احتمالی را شناسایی کرد که در شمال شرقی سوریه در جریان بود. دولت اسرائیل به دکترین بگین متوسل شد و دست به «عملیات خارج از چارچوب[10]» [یا «عملیات باغستان[11]»] برای از بین بردن این تهدید سلاح‌های کشتار جمعی زد. نیروی هوایی اسرائیل برای انجام این مأموریت از جنگنده‌های اف-15[12] و اف-16[13] استفاده کرد. این هواپیماها که از قابلیت‌های جنگ الکترونیک برخوردار بودند، به‌محض ورود به حریم هوایی سوریه با نابود کردن یک ایستگاه راداری، توانستند از سامانه‌های پدافند هوایی سوریه عبور کنند.

تصاویر عملیات «خارج از چارچوب» و هدف قرار گرفتن رآکتور هسته‌ای ادعایی سوریه توسط نیروی هوایی اسرائیل که که سال‌ها بعد، از طبقه‌بندی خارج و منتشر شده است (ویدیو به زبان عبری و فاقد ترجمه‌ی فارسی است) [دانلود]

نکات منفی توسل به دکترین بگین

در حالی که انجام عملیات‌های مخفی برای مختل کردن یا به حداقل رساندن توانایی‌های هسته‌ای دشمن، یک طرف مسئله است، تخریب کامل رآکتور هسته‌ای ادعایی یک کشور دیگر، مسئله‌ی دیگری است. دکترین بگین، به دلیل [تبعات و] نکات منفی‌ای که می‌تواند داشته باشد، به‌ندرت[14] به کار گرفته شده است. پرواز مخفیانه به داخل خاک دشمن برای از بین بردن یک مرکزِ به‌شدت محافظت‌شده، خطرات عملیاتی قابل‌توجهی برای خلبان‌ها به همراه دارد. علاوه بر این، انجام یک حمله‌ی پیشگیرانه، پیامدهای سیاسی زیادی خواهد داشت. هر دو باری که اسرائیل علناً به دکترین بگین متوسل شد، جامعه‌ی بین‌الملل تا حد زیادی این حملات را محکوم کرد. با این حال، شاید مهم‌ترین مانع مقابل حمله به یک سایت تأسیسات هسته‌ای، اقدامات تلافی‌جویانه‌ی احتمالی باشد.

دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟

این تصویر ماهواره‌ای از «مرکز تحقیقات هسته‌ای شیمون پرز-نگو»، مشهور به تأسیسات هسته‌ای «دیمونا»، در فلسطین اشغالی در ماه فوریه‌ی سال 2021 نشان می‌دهد این تأسیسات شاهد بزرگ‌ترین عملیات ساخت‌وساز طی چندین دهه‌ی گذشته بوده است. در صورتی که اسرائیل دست به حمله علیه یکی از تأسیسات هسته‌ای ایران بزند، تأسیسات دیمونا که محل تولد برنامه‌ی اعلام‌نشده‌ی تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی است، یکی از اصلی‌ترین اهداف ایران برای انتقام‌جویی خواهد بود. (+)

معرفی بخشی از پهپادهای مستقر در «پایگاه پهپادی راهبردی 313»، یکی از شهرهای پهپادی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران [دانلود]

اگر اسرائیل یکی از تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، تهران چه خواهد کرد؟

اگرچه اسرائیل و ایران سال‌هاست درگیر یک «جنگ سایه» هستند، اما حمله‌ی پیشگیرانه به یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران گامی در جهت تشدید تنش‌ها خواهد بود. تابستان گذشته، ارتش اسرائیل در قالب یک سری رزمایش نظامی، حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را بر فراز دریای مدیترانه شبیه‌سازی کرد[15]. از آن‌جایی که تهران طی چند سال گذشته تولید مواد خام[16] مورد نیاز برای توسعه‌ی هسته‌ای را افزایش داده، ارتش اسرائیل دارد بهتر خودش را از نظر نظامی برای حمله‌ی احتمالی علیه این کشور آماده می‌کند. ایران علاوه بر اولویت دادن به تقویت هسته‌ای خود، بر گسترش و پیشبرد زرادخانه‌ی موشک‌های بالستیک[17] خودش نیز تمرکز کرده است.

پهپاد در ازای سوخو-35/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 قطعه‌ای را در دست دارد که ادعا می‌کند متعلق به یک فروند پهپاد «شاهد-191 صاعقه 2» ساخت ایران است. سال 2018، رسانه‌ها خبر دادند یک پهپاد صاعقه‌ی ایرانی موفق شده تا عمق آسمان فلسطین اشغالی نفوذ کند، بدون این‌که پدافند رژیم صهیونیستی موفق به شناسایی یا سرنگونی آن شود. با فرض این‌که این ادعا صحت داشته باشد، رژیم صهیونیستی پیشاپیش قدرت پهپادی ایران را تجربه کرده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که موشک‌های ایران نیز نتوانند به‌راحتی دورترین نقاط فلسطین اشغالی را هدف بگیرند. (+)

مستند آمریکایی «جنگ سایه» درباره‌ی نقش حاج قاسم سلیمانی در مبارزه‌ی ایران با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ 200 مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

اگر نیروی هوایی اسرائیل به انجام عملیات و هدف قرار دادن دارایی‌های هسته‌ای ایران اعتراف کند، رژیم این کشور بدون شک تهدید به مقابله‌به‌مثل با موشک‌هایش خواهد کرد. آمریکا معتقد است ایران بیش از 3000 موشک بالستیک[18] در زرادخانه‌اش دارد که برخی از آن‌ها توانایی تهدید مستقیم اسرائیل را دارند. خود ایران مدعی است موشک بومی «خیبرشکن» این کشور تا 3200 کیلومتر برد دارد که این سلاح را به یکی از سلاح‌های مورد علاقه‌ی ایران تبدیل کرده است. [«خیبر» منطقه‌ای با هفت قلعه بود که یهودیان در آن ساکن شده بودند، اما امام علی علیه‌السلام به دستور پیامبر این منطقه را فتح کرد[19].] از آن‌جایی که شبه‌نظامیان منطقه‌ای ایران[20]، از جمله حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین که اسرائیل را احاطه کرده‌اند، به تأمین مداوم تسلیحات[21] از طریق سپاه پاسداران متکی هستند، این کشور توانایی بالاتری [نسبت به عراق یا سوریه] برای انتقام‌جویی از کشور یهودی دارد.

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال 2016، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-104 پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان 3» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. با این وجود، در صورت وقوع یک درگیری گسترده و واقعی، هیچ‌کدام از این پدافندها در مقابل موشک‌های فراصوت و قابلیت‌های «حمله‌ی فوجی» ایران کاری از پیش نخواهند برد. (+)

تصاویری از پرواز و مانور هوایی جنگنده‌ی «سوخو-35اس» ساخت روسیه. ایران به‌زودی محموله‌ای از جنگنده‌های سوخو-35 را از روسیه دریافت خواهد کرد. دستیابی ایران به این جنگنده‌ی پیشرفته ی نسل ++4 می‌تواند ضمن رفع بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف نیروی هوایی ایران، بسیاری از معادلات راهبردی در خاورمیانه را تغییر دهد. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

›› پهپاد آرش-2/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

همزمان با ادامه‌ی روند تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و ایران، احتمال حمله‌ی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران نیز بیش‌تر می‌شود. رژیم ایران سابقه‌ی اغراق درباره‌ی توانایی‌های تسلیحاتی خود را دارد؛ با این حال، تسلط سپاه پاسداران بر نیروهای نیابتی منطقه‌ای، تهدیدی فوری برای اسرائیل در صورت انجام حمله خواهد بود.

مقام سابق اطلاعات ارتش اسرائیل: نمی‌توانیم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم +فیلم

شماری از نیروهای «حزب‌الله» زیر بنری با تصویر «سید حسن نصرالله» دبیرکل این حزب لبنانی و نوشته‌ای که می‌گوید: «اگر می‌دانستید [ظرفیت نظامی امروز ما چیست]... جنگ تموز [که در عرض 33 روز در آن شکست خوردید] به نظرتان پیک‌نیک می‌آمد.» برخی ناظران اسرائیلی معتقدند موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله ممکن است تهدید بزرگ‌تری از برنامه‌ی هسته‌ای ایران برای اسرائیل باشند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جاده تهران-بیروت؛ تحریم و بمباران نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد

›› «امنیت جمعی» و «بازدارندگی چتری»/ محور مقاومت تبدیل به «اتحاد مقاومت» شده است


[1] What Would Iran Do If Israel Attacked Their Nuclear Facilities? Link

[2] Iran Boasts It's ‘One Step Away’ From Nuclear Weapon To ‘Turn New York Into Ruins and Hell’ Link

[3] Iran As A Nuclear Weapons State Is Terrifying. Israel May Attack Before That Happens Link

[4] Begin Doctrine Link

[5] F-15s And F-16s Attack: How Israel Kept Nukes Out Of The Hands Of Assad And ISIS Link

[6] عملیات اپرا لینک

[7] Is the ‘Begin Doctrine’ still relevant for Israel against Iran? Link

[8] Operation Opera: Did Israel Stop Saddam Hussein From Getting Nuclear Weapons? Link

[9] At What Point Would Israel Strike Iran’s Nuclear Facilities? Link

[10] Declassified: How an Israeli operation derailed Syria’s nuclear weapons drive Link

[11] عملیات باغ میوه لینک

[12] Israel Has Custom F-35 And F-15 Fighters Even America Doesn’t Have Link

[13] Israel’s ‘Thunderstorm’: Meet The F-16l Sufa Fighter Link

[14] The Begin Doctrine: The Lessons of Osirak and Deir ez-Zor Link

[15] Israeli Air Force simulates widescale strike on Iran nuclear facilities Link

[16] Iran nuclear deal: Why do the limits on uranium enrichment matter? Link

[17] The Iranian Missile Threat Link

[18] Iran’s Missiles: A Real Threat To Israel? Link

[19] غزوه خیبر لینک

[20] Iran Transfers Rockets to Palestinian Groups Link

[21] Where will Israel and Iran face off next? Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان