خواص کلم قمری و مزایای متفاوت مصرف آن

کلم قمری که با نام های کلم سنگ، داش کلم، کلم قنبیط و کلم سر شناخته می شود، یکی از بهترین کلم های موجود است که دارای خواص زیادی می باشد

خواص کلم قمری و مزایای متفاوت مصرف آن

کلم قمری نوعی سبزی از خانواده کلم ها است که در مناطق مختلف آسیا و اروپا به فراوانی مصرف می شود و امروزه در بیشتر نقاط جهان طرفدار دارد. کلم قمری کاربردهای فراوانی در آشپزی و خواص زیادی برای سلامتی دارد. این کلم منبع غنی فیبر و ویتامین C است که می توان به صورت های مختلفی از طعم آن لذت برد. هم چنین می توانید از کلم قمری به صورت تنوری، خام و تفت داده استفاده کنید و در تهیه انواع سالادها از آن بهره مند شوید. اگر قصد دارید از خواص کلم قمری و کاربردهای مختلف آن بهره مند شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 آشنایی با کلم قمری و ویژگی های ظاهری آن

کلم سنگ یا کلم قمری که بسیاری از نقاط جهان آن را به شلغم آلمانی می شناسند، نوعی سبزی چلیپایی است. با وجود این که بسیاری از افراد کلم قمری را با نام شلغم آلمانی می شناسند، اما این نوع کلم هیچ ارتباطی با سبزیجات ریشه ای و خانواده شلغم ها ندارد. کلم قمری به لحاظ گیاه شناسی به سرده کلم ها تعلق دارد و هم خانواده گل کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ است. برگ های کلم قمری ساقه های بلندی دارند. این کلم پیازی گرد داشته که پوست آن به رنگ سفید، بنفش یا سبز کم رنگ است و گوشتی زرد رنگ مایل به سفید دارد. ساقه های کلم قمری زیاد بوده و از قسمت های مختلف پیاز رشد می کنند. در نتیجه باعث می شوند ظاهر کلم کمی عجیب و غریب به نظر برسد.

بافت کلم قمری شبیه به ساقه کلم پیچ و کلم بروکلی است اما طعمی شیرین دارد. از پیاز کلم قمری در تهیه انواع سوپ و سالاد استفاده می شود اما مصرف آن به صورت تفت داده و تنوری نیز مرسوم است. با وجود این که ساقه ها و برگ های کلم قمری نیز قابل استفاده هستند؛ اما به خاطر ترد و لطیف نبودن بهتر است به صورت پخته مصرف شود. کلم قمری از جمله سبزیجاتی است که سازگاری زیادی با هوای سرد دارد و معمولا در فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار برداشت می شود. در واقع زمانی که در ماه های سرد سال برای خرید سبزیجات به بازارهای محلی، میادین میوه و تره بار و میوه فروشی ها مراجعه می کنید، احتمالا کلم قمری را مشاهده کرده اید. اما تجربه خرید آن را نداشته اید. این بار می توانید با خرید کلم قمری مهمان طعمی جدید و متفاوت شوید.

کلم قمری چه خواصی دارد؟

ارزش غذایی کلم قمری یا کلم سنگ

ارزش غذایی کلم قمری شبیه به کلم گل می باشد. با این حال ویتامین های موجود در برگ های آن بسیار بیشتر از ساقه هایش است. مقدار کالری کلم قمری خام در هر 100 گرم برابر با 27 کالری و میزان کالری کلم قمری پخته در هر 100 گرم مساوی با 29 کالری است. کلم قمری منبع غنی ویتامین C می باشد. ویتامین C از جمله ویتامین هایی است که به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، از بدن در برابر آسیب های ناشی از تجمع رادیکال های آزاد محافظت می کند. از خواص کلم قمری می توان به جذب آهن، سنتز کلاژن، سلامت سیستم ایمنی و بهبود زخم اشاره کرد.

کلم سنگ سرشار از ویتامین B6 است که نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون، سلامت سیستم ایمنی و متابولیسم پروتئین دارد. از سوی دیگر کلم قمری سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت مهم است که دریافت میزان زیادی از آن به تعادل مایعات در بدن و حفظ سلامت قلب کمک می کند. میزان زیادی فیبر در کلم قمری وجود دارد و مصرف 135 گرم کلم قمری خام می تواند تأمین کننده 17 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی باشد. جالب است بدانید فیبرهای خوراکی می توانند به تنظیم قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کنند.

خواص درمانی کلم سنگ

نگاهی به خواص کلم قمری برای سلامتی

کلم قمری سرشار از مواد مغذی است، به همین خاطر خواص زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به مهم ترین خواص کلم قمری برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

بهبود سلامت دستگاه گوارش

کلم قمری سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است. فیبرهای محلول در آب به حفظ سطح مطلوب کلسترول و کنترل قند خون کمک می کنند. اما فیبرهای نامحلول در روده تجزیه نشده و موجب حجیم شدن مدفوع می شوند. این فیبر موجب حرکات منظم تر روده می شود. گذشته از این فیبر تأمین کننده انرژی مورد نیاز باکتری های مفید روده از جمله لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر می باشد. این باکتری ها نقش زیادی در تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه دارند که سلول های روده از آن تغذیه می کنند. بهتر است بدانید باکتری ها از چاقی پیشگیری می کنند و به میزان زیادی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند. سلامت میکروبیوم روده علاوه بر این که مانع چاق شدن می شود و خطر ابتلا به بیماری های روده را کاهش می دهد، با سلامت سیستم ایمنی بدن نیز در ارتباط است.

خواص فوق العاده کلم قمری

کمک به حفظ سلامت ایمنی بدن

از مهم ترین خواص کلم قمری می توان به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. مواد مغذی موجود در این کلم می تواند سلامت سیستم ایمنی را حفظ کند. کلم سنگ یا کلم قمری سرشار از ویتامین B6 است که نقش مهمی در رشد گلبول های قرمز خون، متابولیسم پروتئین و عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کند. ویتامین B6 به تولید لنفوسیت های T و گلبول های سفید خون که از سلول های سیستم ایمنی هستند، کمک می کند. این سلول ها جایگاه مهمی در سلامت سیستم ایمنی داشته و قادر به مبارزه با عوامل خارجی می باشند. از سوی دیگر کمبود ویتامین B6 با ضعف سیستم ایمنی ارتباط دارد. هم چنین ویتامین C موجود در کلم قمری می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد گلبول های سفید خون کمک کند.

خواص آنتی اکسیدانی کلم قمری

کلم قمری از ترکیباتی نظیر آنتوسیانین، ویتامین C، ایزوتیوسیانات و گلوکوسینولات تشکیل شده که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. معمولا تجمع رادیکال های آزاد با آسیب های متعددی همراه بوده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهند. از همین رو ترکیباتی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند، می توانند از بدن در برابر تأثیرات منفی محافظت کنند. مصرف سبزیجاتی مانند کلم قمری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک شده و خطر بروز مرگ های ناگهانی را کاهش می دهد.

جالب است بدانید پوست کلم قمری بنفش سرشار از آنتوسیانین است که موجب ایجاد رنگ آبی، بنفش یا قرمز در میوه ها و سبزیجات می شود. دریافت مقدار زیادی آنتوسیانین می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. ترکیبات قدرتمندی نظیر ایزوتیوسیانات و گلوکوسینولات می توانند از ابتلا به بیماری های قلبی، برخی سرطان ها و بروز التهاب ها جلوگیری کنند.

نگاهی به خواص کلم قمری

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

یکی دیگر از خواص کلم قمری کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. در واقع اغلب سبزیجات چلیپایی مثل کلم قمری سرشار از ترکیبات گیاهی مؤثر به نام ایزوتیوسیانات و گلوکوسینولات می باشند. گلوکوسینولات به کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند. در واقع اغلب افرادی که گلوکوسینولات دریافت می کنند، کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. از سوی دیگر ایزوتیوسیانات با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می تواند مانع تجمع پلاک در سرخرگ ها شود. جالب است بدانید کلم قمری های بنفش به خاطر داشتن مقدار زیادی آنتوسیانین به کاهش خطر بروز سکته و فشار خون کمک می کنند.

به طور معمول رژیم غذایی حاوی فیبر می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کند. مطالعات مختلف نشان داده است افرادی که رژیم غذایی آن ها سرشار از فیبر است، چیزی نزدیک به 24 درصد کمتر از سایر افراد به مرگ ناشی از بیماری های قلبی دچار می شوند.

مهم ترین خواص کلم قمری

روش های مصرف کلم قمری

می توانید کلم قمری را به صورت های مختلفی مصرف کنید. از کلم رنده شده یا خرد شده می توانید در تهیه انواع سوپ و سالاد استفاده کنید. کلم قمری رنده شده به شکل هلالی، بهترین گزینه برای افزودن به انواع سالاد می باشد. یکی از ساده ترین و بهترین روش های مصرف کلم قمری، تنوری کردن آن است. می توانید این نوع کلم را به همراه سس قارچ میل کنید. هم چنین می توانید کلم قمری را مانند نودل رنده کرده و به محتویات ماکارونی اضافه کنید. جالب است بدانید در بسیاری روش های پخت از کلم قمری رنده شده به جای ماکارونی استفاده می شود.

روش دیگر استفاده از کلم قمری، افزودن کلم سنگ تفت داده یا خام به انواع سوپ می باشد. البته برای تهیه سوپ بهتر است از برگ ها و ساقه های خرد شده و تفت داده کلم قمری استفاده کنید. این برگ ها و ساقه ها به شکل خام نیز مصرف می شوند و می توانید آن ها را خرد کرده و به انواع سالاد اضافه کنید. در مجموع می توانید پیاز کلم سنگ را جایگزین کلم پیچ، کلم بروکلی، سیب زمینی و ترد کنید. هم چنین برگ ها و ساقه های این گیاه می توانند جایگزین سبزیجاتی مثل کیل سبز و اسفناج باشند.

خواص کلم قمری؛ خاصیت دارویی و درمانی آن

بهترین روش نگهداری کلم قمری چیست؟

معمولا کلم قمری با ساقه و برگ و یا بدون آن ها به فروش می رسد. چنانچه تنها پیاز کلم قمری را خریداری کرده اید، بهتر است آن را درون کیسه ای پلاستیکی قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. اگر مقداری از پیاز آن را خرد کرده و قصد دارید مقداری از آن را کنار بگذارید، تکه های باقی مانده را در کیسه ای زیپ دار بگذارید و داخل یخچال قرار دهید. هم چنین می توانید با قرار دادن آن ها داخل ظرف های فریزری مدتی طولانی از آن ها نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید پیازهای خرد شده تا یک هفته درون یخچال ماندگار خواهند بود.

به منظور استفاده از برگ ها و ساقه های کلم قمری بهتر است آن ها را خرد کرده و پوست پیاز را توسط چاقویی تیز جدا کنید. با وجود این که این پوست کاملا خوراکی است، اما به خاطر سفت بودن توصیه می شود که آن را جدا کنید. پس از جدا کردن پوست کلم، می توانید آن را به شکل دلخواه خود خرد یا رنده کرده و به عنوان نودل مصرف کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش 7 کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان