با دو نیم شدن آفریقا اقیانوس جدیدی شکل می‌گیرد

دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که قاره آفریقا در حال تجزیه یا دو نیم شدن است و اقیانوس جدیدی در این شکاف شکل گرفته بین آن متولد خواهد شد

با دو نیم شدن آفریقا اقیانوس جدیدی شکل می‌گیرد

دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که قاره آفریقا در حال تجزیه یا دو نیم شدن است و اقیانوس جدیدی در این شکاف شکل گرفته بین آن متولد خواهد شد. این تحقیق تازه انجام شده در مجله معتبر Geophysical Research Letters منتشر شده و در بخش اصلی آن آمده است که قاره آفریقا در حال دو نیم شدن است که در نهایت می‌تواند باعث شکل‌گیری اقیانوسی جدید شود. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با این رویداد خارق‌العاده و تأثیرات آن آشنا شوید.

چرا آفریقا در حال نصفه شدن است؟

بر اساس این مطالعه تازه، جدایی آهسته قاره آفریقا با شکافی به طول 35 مایل مرتبط است، شکافی که در صحرای اتیوپی و پس از زلزله سال 2005 میلادی ایجاد شد و در نهایت به یک دریای کاملا جدیدی تبدیل خواهد شد.

داده‌های لرزه‌ای موجود در این تحقیق نشان می‌دهند که ایجاد شکاف توسط فرآیندهای تکتونیکی مشابهی که در کف اقیانوس در حال انجام است، آغاز شده است. این شکاف در مرز سه صفحه تکتونیکی در نوبیای آفریقایی، سومالی آفریقایی و عربی قرار دارد و مدتی است که در حال شکافته شدن است.

دره ریفت شرق آفریقا (East African Rift Valley) از خلیج عدن در شمال تا زیمباوه در جنوب و به طول 3000 کیلومتر قرار گرفته است و بنابر تحقیقات، صفحه زمین‌شناسی این قاره را به دو قسمت صفحه سومالی و صفحه نوبی تقسیم خواهد کرد.

تأثیرات دو نیم شدن قاره آفریقا چیست؟

به گفته کریستوفر مور دانشجوی دکتری در دانشگاه لیدز، این فرآیند زمین‌شناسی و اجتناب‌ناپذیر در نهایت قاره آفریقا را تقسیم خواهد کرد و در نتیجه کشورهای محسور در خشکی همچون اوگاندا و زامبیا به کشورهای دارای ساحل تبدیل خواهند شد، البته برای این کار باید پنج تا ده میلیون سال منتظر ماند. کریستوفر مور همچنین از رادارهای ماهواره‌ای برای ردیابی فعالیت‌های آتشفشانی در شرق آفریقا و مرتبط به دو نیم شدن قاره آفریقا استفاده کرده است.

تخلیه افراد و از دست دادن احتمالی جان افراد احتمالا از پیامدهای ناخواسته این اتفاق طبیعی خواهند بود. از سوی دیگر، ظهور خطوط ساحلی جدید ممکن است فرصت‌های جدیدی را برای توسعه اقتصادی فراهم بیاورند. این کشورها از بنادر تجاری، مناطق ماهیگیری و زیرساخت‌های اینترنتی زیر دریا بهره‌مند خواهند شد که پتانسیل اقتصادی آن‌ها را تثویت می‌کند.

در صورتی که صفحات تکتونیکی سومالی و نوبی به جدا شدن ادامه بدهند، این شکاف باعث شکل‌گیری قاره کوچک‌تری نیز خواهد شد که متشکل از سومالی امروزی و همچنین بخش‌هایی از کنیا، اتیوپی و تانزانیا است.

نصفه شدن قاره آفریقا چقدر زمان می‌برد؟

اینکه قاره آفریقا به دو قسمت نابرابر تقسیم شود، میلیون‌ها سال زمان می‌برد. شکل‌گیری اقیانوس جدید نیز حداقل 5 تا 10 سال طول می‌کشد که در نهایت می‌تواند باعث شکل‌گیری خطوط ساحلی در کشورهای محصور در خشکی همچون اوگاندا و زامبیا شود. ردیابی جی‌پی‌اس سرعت حرکت زمین بین این صفحات تکتونیکی را نشان می‌دهد، به طوریکه صفحه عربی با سرعت یک اینچ در هر سال از آفریقا دور می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر