ماهان شبکه ایرانیان

رشد بازار خودروهای برقی آمریکا

بازار خودروهای برقی در آمریکا به سرعت در حال رشد بوده است، به طوری که فروش آنها از ۴.۳ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ به ۷ درصد در ژانویه ۲۰۲۳ رسید.

رشد بازار خودروهای برقی آمریکا

بازار خودروهای برقی در آمریکا به سرعت در حال رشد بوده است، به طوری که فروش آنها از 4.3 درصد در ژانویه 2022 به 7 درصد در ژانویه 2023 رسید.

در آمریکا شرکت تسلا بیش از نیمی از بازار الکتریکی را در اختیار دارد، اما سایر خودروسازان هم به تدریج درحال عرضه انواع مدل‌های تمام برقی هستند.

هیوندای، کیا، فورد، جنرال موتورز، نیسان و فولکس واگن از جمله شرکت‌هایی هستند که بر فروش شاسی بلندهای «کامپکت» و «کراس اوور» که با هر شارژ بیش از 400 کیلومتر راه می‌روند تمرکز دارند. شرکت‌های فورد و ریویان هم وانت‌های برقی با برد زیاد عرضه کرده‌اند.

در سال های اخیر بعد از شروع همه گیری کرونا بازار آمریکا شاهد افزایش تقریبا بی‌سابقه قیمت خودرو بود. به خصوص در دوران پایانی همه‌گیری کمبود تراشه این صنعت را زمین‌گیر کرد که از دلایل کمبود اتومبیل و جهش قیمت بود.

به گزارش شرکت «کاکس اتوموتیو» قیمت میانگین خودرو در آمریکا قبل از همه گیری کووید حدود 38 هزار دلار بود اما در فوریه 2022 رکورد تازه 49 هزار دلار را ثبت کرد. در همان زمان – فوریه 2022 – میانگین قیمت یک خودروی تمام برقی در آمریکا بیش از 58 هزار دلار بود.

اما در ماه‌های اخیر قیمت خودروهای احتراقی و برقی هر دو درحال کاهش بوده است.

تسلا که فقط اتومبیل برقی تولید می‌کند در سال جاری با تخفیف و کاهش قابل توجه قیمت، بازار را تحت تاثیر زیادی قرار داد و سایر شرکت‌ها را به ارائه تخفیف واداشت.

به علاوه دولت فدرال مشوق‌های مالی قابل توجهی برای خودروهای برقی در نظر گرفته که البته بستگی زیادی به محل تولید آنها دارد.

در این میان کالیفرنیا از نظر فروش این خودروها پیشتاز است.

به گزارش «کمیسیون انرژی کالیفرنیا» 21 درصد خودرو و وانت‌های خریداری شده در این ایالت برقی بود که خیلی بالاتر از سهم آن در کل آمریکاست. این شامل اتومبیل‌های تمام برقی، هیبریدی قابل شارژ (چند ده کیلومتر حرکت با شارژ پیش از انتقال به موتور هیبریدی) و خودروهای مجهز به موتور سوخت هیدروژنی می‌شود.
براساس این گزارش شمار خودروهای بدون تصاعد که در جاده‌های کالیفرنیا تردد می کنند اکنون به بیش از یک و نیم میلیون دستگاه رسیده است.
کالیفرنیا قصد داشت تا 2025 شمار خودروهای بدون تصاعد را به 1.5 میلیون دستگاه افزایش دهد که حالا تقریبا دو سال زودتر به این هدف رسیده است. نزدیک به نیمی از اینها در سال‌های 2021 و 2022 خریداری شده است.
کارشناسان می‎‌گویند تنوع زیاد در بازار، مشوق‌های فدرال و ایالتی و افزایش شمار ایستگاه‌های شارژ از عوامل این رشد است.
کالیفرنیا قصد دارد شمار این اتومبیل‌ها تا 2030 به 5 میلیون برد و فروش خودروهای شخصی با موتور احتراقی را از سال 2035 ممنوع خواهد کرد.
آژانس بین المللی انرژی گفت که در آمریکا قانون «آی آر اِی» (کاهش تورم) که دولت جو بایدن وضع کرده و مقررات «خودروهای پیشرفته پاکیزه 2 کالیفرنیا» که شماری از سایر ایالت‌ها آن را اتخاذ کرده‌اند می‌تواند سهم فروش خودروهای برقی در این کشور را تا سال 2030 به 50 درصد برساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان