روش صحیح اندازه گیری بالاتنه و جزئیات تمام مراحل

نحوه اندازه گیری بالاتنه از جمله بخش های اساسی در مبحث الگوسازی و دوخت بالاتنه می باشد، بدین ترتیب نیاز بوده که این عمل را کاملا با دقت انجام دهید چرا که وجود کوچکترین اشتباه باعث برهم ریختن الگوی موردنظر و دوخت ناقص لباس می شود.

روش صحیح اندازه گیری بالاتنه و جزئیات تمام مراحل

یکی از فاکتورهای مهمی که در زمان دوخت و برش زدن نقش تاثیرگذاری در نتیجه نهایی کار دارد اندازه گیری درست بخش های مختلف می باشد که این امر باید کاملا دقیق و با حوصله انجام گیرد تا در حین انجام کار دچار مشکل نشوید و بتوانید به نتیجه دلخواهی که می خواهید دست پیدا کنید. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب به بررسی اصول و نکات اندازه گیری بالاتنه بپردازیم.

روش صحیح اندازه گرفتن بالاتنه

نحوه اندازه گیری بالاتنه

همانطور که می دانید برای انجام یک خیاطی و دوخت عالی لباس یک سری عوامل دخیل هستند که باید به درستی آن ها را انجام دهید و نکات مربوطه را رعایت کنید. از جمله این موارد بحث اندازه گرفتن می باشد که اندازه گیری بالاتنه بخشی از آن بوده و باید صحیح و اصولی به انجام آن بپردازید.

بهتر است بدانید در صورتی که در هنگام اندازه گرفتن بالاتنه حتی به میزان یک سانتی متر دچار خطا شوید لباستان دارای مشکل اندامی شده و مقدار کیفیت کار کم می شود. بدین ترتیب سعی کنید پیش از الگوسازی بالاتنه با شیوه های مختلف اندازه گرفتن بالاتنه آشنا شوید و مقدار اشتباهات خود را تا بیشترین مقدار کاهش دهید.

باید به این نکته توجه کنید که پیش از آغاز به کار بهتر است لباس زیر مناسبی به تن داشته باشید که بعدا نیز در زیر لباس های مختلف خواهید پوشید زیرا عوض کردن مدل لباس زیر موجب تغییر شکل اندام خواهد شد و از سویی دیگر لباس زیر یکسره عمل اندازه گیری را تا جای امکان راحت تر می کند.

طریقه اندازه گیری بالاتنه

مراحل انجام کار

پیش از اندازه گرفتن بالاتنه نواری تقریبا باریک را دور کمر و در قسمت گودی آن ببندید. برای سایز بندی باید دقت کنید که شخص موردنظری که قصد اندازه گرفتن بالاتنه اش را دارید لباسی که به تن دارد حالت ضخیمی نداشته باشد تا سایز های بریدگی میان سرشانه معین گردد و سایز واقعی مورد احتیاج را بتوانید به طور دقیق بدست آورید. باید بدانید که در صورتی که لباس شخص ضخامت داشته باشد سایز های مشخص شده بیشتر از اندازه های واقعی می شود و لباس به تن فرد گشاد می گردد. در ادامه به صورت گام به گام نحوه اندازه گیری را شرح داده ایم.

طریقه صحیح اندازه گرفتن بالاتنه

اندازه گرفتن قد بالاتنه جلو

برای این کار متر را از کنار گردن یا گودی گلو تا قسمت گودی کمر یا تا لبه نوار بسته شده قرار داده به گونه ای که متر از روی برآمدگی سینه بگذرد. بدین گونه اندازه قد بالاتنه جلو گرفته می شود و مقدار آن را باید ثبت کنید.

اندازه گرفتن قد بالاتنه پشت

از نخستین مهره برآمده پشت گردن تا روی نوار بسته شده روی کمر متر را از میان دو کتف از قسمت روی مهره های پشت به صورت مستقیم رد کرده و بعد مقدار موردنظر را بنویسید.

کنفورماسیون

به منظور اندازه گرفتن متر را بر روی نوار بسته شده کمر در محل پهلو بگذارید و از قسمت پشت و گردن عبور داده و از طرف دیگر پشت در قسمت پهلوی دیگر تا نوار بسته شده کمر برسانید و اندازه گرفته شده را بنویسید.

اندازه گیری عرض کارور پشت

این بخش در واقع فاصله میانی اتصال دست ها به بدن در قسمت پشت می باشد. دقت نمایید که در اندازه گرفتن کارور متر را در فاصله نزدیک اتصال سرشانه به بدن فرد نچسبانید و با انگشت خود متر را به گونه ای گرفته که به صورت صاف باشد.

عرض کارور جلو

این قسمت در حقیقت فاصله میانی اتصال دست ها به تنه بدن بوده که دربرگیرنده کل بخش بالایی سینه می باشد.

اندازه گیری فاصله سینه

از قسمت نوک سینه راست تا نوک سینه چپ را در بر می گیرد.

قد سینه

از قسمت گودی گلو تا نوک سینه به صورت اریب اندازه گیری انجام می شود.

دور گردن

برای این کار متر را از قسمت پشت گردن تا گودی گلو بچرخانید.
نحوه اندازه گرفتن بالاتنه

میزان اندازه سرشانه

این قسمت شامل گودی گردن، روی شانه تا ابتدای افتادگی دست ها می باشد.

اندازه گیری دور مچ

برای این کار دور مچ را به صورت طبیعی نه خیلی چسبان و نه خیلی آزاد اندازه گیری نمایید.

سایز دور آرنج

برای اندازه گیری این قسمت به صورت طبیعی که بهتر است مقداری خمیده باشد سایز موردنظر را بگیرید.

اندازه دور بازو

برای این کار دور بازو را به شکل نه خیلی چسبان و نه خیلی آزاد اندازه گیری کنید.

سایز دور سینه

برای این کار متر را از قسمت پشت به دور سینه چرخانده و یک انگشت خود را زیر متر بگذارید و آن را اندازه گیری نمایید. این عمل از برآمده ترین بخش انجام می گیرد.

نحوه اندازه گرفتن بالاتنه افراد

اندازه گیری دور کمر

برای اندازه گیری این قسمت بالاتنه متر را دور کمر بر روی نوار بسته شده حلقه بزنید و یک انگشت خود را زیر متر قرار دهید و سایز موردنظر را بگیرید. این عمل را روی گود ترین بخش کمر باید انجام بدهید.

اندازه گیری دور باسن کوچک و قد آن

برای این کار متر را دور بدن در دو فاصله باسن بزرگ و کمر بچرخانید به گونه ای که از روی شکم عبور کند و سایز گرفته شده اندازه دور باسن کوچک خواهد بود. فاصله عمودی میان کمر و خط باسن کوچک را قد باسن کوچک می گویند. برآمده ترین بخش باسن را سایز دور باسن بزرگ می نامند.

دقت نمایید که در صورتی که شخص شکم نداشته باشد معمولا هم جهت دور کمر متر را بگیرید و اندازه را ثبت کنید اما در صورتی که شخص شکم داشته باشد باید متر را به شکل اشکی بگیرید. متر را بر روی برآمدگی شکم بگیرید و سایز آن را ثبت کنید اما دقت نمایید که حتما متر باید به بدن فرد بچسبد.

نحوه اندازه گیری بالاتنه

اندازه دور باسن بزرگ و قد آن

متر را از روی برجسته ترین بخش باسن حلقه بزنید و اندازه گیری کنید. اندازه گرفته شده دور باسن بزرگ را نشان می دهد. فاصله میانی کمر و خط باسن بزرگ را به شکل عمودی قد باسن بزرگ می گویند.

اندازه گیری دور حلقه آستین

برای این کار متر را دور حلقه آستین در نقطه اتصال دست به بدن بگذارید و اندازه گیری این قسمت بالاتنه را انجام دهید.

پیش از کشیدن الگوی بالاتنه باید به وضعیت اندام فرد دقت نمود. چرا که رسم الگوی بالاتنه متناسب با اندام افراد متفاوت می باشد و برای از بین بردن هر خصوصیت نکات خاص و قواعد ویژه ای در نظر گرفته می شود.

شیوه ترسیم الگوی بالاتنه به عدد وتاژ بستگی دارد. عدد وتاژ در واقع از اختلاف بلندی پشت و جلو بدست می آید. در صورتی که حاصل آن کمتر از 5 سانتی متر باشد الگوی بالاتنه عدد وتاژ را شامل نخواهد شد. ولی در صورتی که از 5 سانتی متر بیشتر باشد بایستی عدد وتاژ را در الگوی بالاتنه در نظر گرفت. عدد وتاژ در ترسیم پنس تنظیم کمر اهمیت زیادی دارد.
روش صحیح اندازه گرفتن بالاتنه

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم. در صورت تمایل به فراگیری آموزش های بیشتر می توانید از مطالبی همچون دوخت چشم بند و آموزش تنگ کردن پیراهن دیدن نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش 7 کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان