مشرق گزارش می‌دهد/

فرابورس؛ میزبان محکومان ماجرای ماینر بورس تهران/ آیا سازمان بورس نظارت دارد؟

انتشار خبری مبنی بر احتمال حضور یکی دیگر از محکومان پرونده ماینرهای بورس تهران در فرابورس، با واکنش تند فعالان بازار بورس کشور همراه بوده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

سرویس اقتصاد مشرق - با وجود محکومیت و سلب صلاحیت دائم هشت عضو هیأت مدیره وقت شرکت بورس در ارکان و تشکل‌های خود انتظام از جمله سازمان بورس اما خبری مبنی بر انتخاب «محمدرضا صادقی مقدم» عضو سابق هیئت مدیره بورس تهران به عنوان گزینه عضویت در هیئت پذیرش فرابورس منتشر شده که با واکنش تند برخی فعالان بازار همراه شده است.

کشف ماینر در شرکت بورس تهران در مهر ماه 1401 از جمله اتفاقات عجیبی بود که در ابتدا با تایید و تکذیب مختلف از سوی مسوولان حاضر در این شرکت همراه شد و به دنبال واکنش‌های ایجاد شده نسبت به چنین اتفاقی، «علی صحرایی»، مدیر عامل سابق شرکت بورس تهران، مطرح شدن چنین خبری را اشتباه خواند و از عدم صحت این موضوع در شرکت بورس تهران خبر داد.

همچنین این شرکت در ابتدا با صدور اطلاعیه‌ای، فعالیت شرکت بورس تهران را در زمینه استخراج رمز ارز تکذیب و اعلام کرد: اگرچه شرکت بورس اوراق بهادار تهران ورود به حوزه رگولاتوری رمز ارز را به عنوان یک دارایی دیجیتال و در قالب یک پروژه تحقیقاتی دنبال کرده بود، نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را به شدت تکذیب می‌کند.

مهر تایید سازمان بورس بر کشف ماینر در بورس تهران

با پیگیری‌های انجام شده، طولی نکشید سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای در مورد ماینرهای کشف شده در ساختمان شرکت بورس تهران شفاف‌سازی وجود آن در این شرکت را تایید کرد که این اتفاق پس از تایید انتشار جزییات آن از طریق این سازمان، با واکنش تند مسوولان دولتی و نیز فعالان بازار همراه شد.

تایید این خبر منجر به برکناری «علی صحرایی»، مدیر عامل سابق شرکت بورس تهران و انتخاب «محمود گودرزی» به عنوان مدیر عامل شرکت بورس تهران شد و شفاف‌سازی دقیق از این اتفاق به پیگیری‌های معاونت حقوقی سازمان بورس و ارسال نتیجه نهایی از سوی این سازمان به مراجع ذی‌صلاح واگذار شد.

شرکت بورس تهران باید پاسخگو باشد

همچنین در آن زمان، «مصطفی بهشتی سرشت»، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به این خبر اعلام کرد: این دستگاه‌ها متعلق به شخص خاصی نبوده‌ است اما به طور کلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد.

کشف 82 ماینر غیرمجاز در شرکت بورس تهران

در ابتدا جزییات دقیق از تعداد دستگاه‌های مورد استفاده در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود که در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته، شرکت برق استان تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس گزارش مامورین بازرسی از محل، تعداد 82 دستگاه ماینر که در لحظه بازدید این شرکت در مدار قرار نداشتند، کشف و ضبط شده، گفتنی است مصارف محل مورد نظر تحت بررسی است.

جریمه شرکت بورس تهران توسط سازمان تعزیرات حکومتی

همچنین سازمان تعزیرات حکومتی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران را درباره ماجرای ماینرهای کشف شده در این شرکت 30 میلیارد تومان جریمه کرد.

در متن این ابلاغیه آمده است:

درخصوص تخلف شرکت بورس اوراق بهادار تهران با وکالت آقایان خراسانی و برهانی دائر بر نگهداری کالای قاچاق 82 دستگاه ماینر از نوع مجاز مشروط موضوع قبض انبار کلاسمان سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تهران، نظر به اینکه صورتجلسه کشف و گزارش اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی فاتب کالاها از ساختمان شرکت بورس اوراق تهران کشف شده است و از آنجا که نگهداری کالای قاچاق فی نفسه تخلف محسوب می‌شود، شرکت بورس علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت سیصد و نه میلیارد و پانصد و بیست و هفت میلیون و 766 هزار و 108 ریال جزای نقدی معادل چهار برابر حداکثر جریمه نقدی برای شخص حقیقی در حق دولت محکوم می‌شود.

در ادامه پیگیری‌های انجام شده، ابلاغیه‌ای از سوی سازمان بورس به امضای «سمیه سادات آقامیری»، مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس مبنی بر سلب صلاحیت دائم هشت عضو هیأت مدیره وقت شرکت بورس در ارکان و تشکل‌های خود انتظام از جمله سازمان بورس منتشر شد.

در این ابلاغیه با استناد به ابلاغ آرای قطعی اعضا هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران، یادآور شده هشت شخص حقیقی از جمله «سید مهدی سدید»، «علی صحرایی»، «امیرتقی خان تجریشی»، «محمدرضا صادقی مقدم»، «محمد ابراهیم پورزرندی»، « محمودرضا خواجه نصیری»، «محمدرضا محسنی» و «علی اکبر تفرشی» به دلیل آنچه که «سلب صلاحیت دائم» این افراد عنوان شده از محرومیت آنها برای تصدی سمت مدیریت در ارکان بازار سرمایه اعم از همه بورس‌های تحت نظارت سازمان بورس و همچنین تشکل‌های خود انتظام خبر داده است.

اکنون پیگیری‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که با وجود محکومیت و سلب صلاحیت دائم هشت عضو هیأت مدیره وقت شرکت بورس در ارکان و تشکل‌های خود انتظام از جمله سازمان بورس اما از چند روز گذشته خبری مبنی بر انتخاب «محمدرضا صادقی مقدم» عضو سابق هیئت مدیره بورس تهران که در ماجرای کشف ماینر در ساختمان شرکت بورس برکنار و محکوم شده بود به عنوان گزینه عضویت در هیئت پذیرش فرابورس منتشر شده که با واکنش تند برخی فعالان بازار همراه شده است.

در این زمینه، پیگیر شفاف‌سازی این مساله از سازمان بورس و نیز تصمیمات اتخاذ شده برای برخورد با این تخلف بودیم که با وجود تماس‌ با «سمیه سادات آقامیری»، مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و نیز تماس‌های مکرر با مسوولان حاضر در روابط عمومی این سازمان اما تاکنون سازمان بورس هیچ گونه جواب دقیقی را در این زمینه در اختیار خبرنگار ما قرار نداده است.

در ادامه گفتنی است، «امیرتقی‌خان تجریشی» که از دیگر افراد محکوم شده در ماجرای کشف ماینر در شرکت بورس تهران بوده است از مدت‌ها قبل به عنوان عضو هیات پذیرش فرابورس ایران در حال فعالیت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان