در روزهای گذشته بعضی از شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای خدمات مسافرتی لغو مجوز شدهاند و بعضی از مسافران گله دارند از اینکه پروازهایشان در روزهای آینده لغو شده و تکلیفشان مشخص نیست؛ از طرفی زمانی که قرار است هزینه بلیت به آنها برگردانده شود معلوم نیست و از طرف دیگر برنامهریزی برای سفرهایشان دچار مشکل شده است.
به گزارش ایسنا، در این راستا محمد محمدیبخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- در گفتگو با ایسنا درباره این موضوع توضیح داد: این اتفاق از قبل اطلاعرسانی شده، معاون هوانوردی در صداوسیما به آن پرداخته و مسیرها هم رسما اعلام شده و شرکتها هم مجاز به فروش بلیت نبودند؛ طبیعتا هر شرکتی که بعد از اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، فروش بلیت انجام داده باید به مراجع قضایی پاسخگو باشد و مردم هم حتما باید این موضوع را پیگیری کنند؛ سازمان هواپیمایی هم این مسئله را رصد کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد. اینکه چرا با وجود تاکید سازمان هواپیمایی کشوری، بلیت فروخته شده، باید بررسی و پیگیری شود.
وی در پاسخ به اینکه برخی از بلیتها از مدتها قبل به فروش رفته بوده و برای ماههای آینده هم بعضا فروش بلیت انجام شده است، توضیح داد: اینطور نیست؛ همانطور که خبرنگاران هم در این مدت بارها گزارش دادند که بلیتها روزانه فروش میرود. برخی مسیرها هم از قبل چارتری بوده و اجازه فروش نداشتند؛ بنابراین وقتی که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی اظهار نظر صریح میکند، اگر از سایت غیرمجاز خریده شده و مورد تایید سازمان نیست، باید از آن سایت و آن مرجع شکایت شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه هزینه بلیتهای مرجوعشده چه زمانی برگردانده میشود، بیان کرد: اگر از ایرلاینها خریده باشد، بر اساس قانون حقوق مسافر، باید هزینه بلیت بلافاصله برگردانده شود؛ اگر از سایتها و مراجع غیرمعتبر باشد، باید از مراجع ذیربط موضوع را پیگیری کنند.
محمدیبخش در پاسخ به اینکه در شرایطی که خیلی از شرکتها لغو مجوز شدهاند، وضعیت چه زمانی به حالت عادی برمیگردد، گفت: خیلی از شرکتها لغو مجوز نشدهاند و باید تعریف درستی ارائه کرد؛ مشخصا ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری درباره تعداد شرکتها و برای شش مسیر پروازی مشخص است.
وی درباره اینکه آیا در نهایت شرکتهای هواپیمایی از مصوبه سازمان تمکین میکنند، خاطرنشان کرد: بله تمکین کردند و ابلاغ ما هم مشخص است؛ و در شش مسیر پروازی که اعلام کردیم، اجازه فروش چارتری نمیدهیم؛ غیر از از چارتری هم ایرلاینها میتوانند قرارداد ببندند و بر اساس ضوابط سازمان هواپیمایی کشوری بلیتفروشی کنند؛ بنابراین به محض اینکه ایرلاینها اعلام کنند پرواز چارتری نخواهیم داشت، وضعیت به حالت عادی برمیگردد.