دیدار میلیاردر آمریکایی از چین در اوج تنش‌های پکن و واشنگتن انجام شد

بیل گیتس در قلب شی

شماره روزنامه: ۵۷۵۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ...

گیتس، یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت و پنجمین مرد ثروتمند جهان، این هفته برای اولین‌بار به پایتخت چین، پس از پایان همه‌گیری کرونا در سال2019 سفر کرد. شی در این دیدار از گیتس خواست به ارتقای روابط ایالات متحده و چین کمک کند و به گرمی از غول فناوری استقبال کرد. به گفته رسانه‌های دولتی چین، او به گیتس گفته است: «از دیدنت خیلی خوشحالم. ما بیش از سه سال است که همدیگر را ندیده‌ایم و شما دوست قدیمی ما هستید.» شی در ادامه به گیتس گفته که او «اولین دوست آمریکایی بود که امسال دیده است.» رهبر چین ادامه داده است: «من همیشه معتقدم که اساس روابط آمریکا و چین در مردم دو کشور خلاصه می‌شود. من به مردم آمریکا امید دارم.»

آخرین دیدار این میلیاردر در زمانی نامطمئن در روابط ایالات متحده و چین انجام شده است. تنش‌ها بر سر آینده هوش مصنوعی و نیمه هادی‌های پیشرفته، یورش مقامات چینی به شرکت‌های بین‌المللی و نگرانی‌ها از حمله چین به تایوان افزایش یافته است. این اولین‌بار نیست که شی از رهبران تجاری آمریکایی می‌خواهد به بهبود روابط بین دو کشورشان کمک کنند. به گزارش رسانه دولتی چین، در سال2021، شی به رئیس و مدیر عامل سابق استارباکس، هوارد شولتز (SBUX) نامه نوشت و به او پیشنهاد کرد که به ارتقای روابط دوجانبه کمک کند.

بنیاد خیریه خانواده گیتس نیز درخصوص این دیدار در طی یک بیانیه گفت: «ملاقات گیتس با رهبر دومین اقتصاد بزرگ جهان یک روز پس از آن برگزار شد که بنیاد خانواده گیتس متعهد به پرداخت 50میلیون دلار برای تحقیقات در چین شده است. این تحقیقات قرار است برای کشف دارو و درمان «بیماری‌های عفونی مانند سل و مالاریا که به‌طور نامتناسبی بر فقیرترین افراد جهان تاثیر می‌گذارند» صورت گیرد. این کارآفرین یکی از رهبران برتر تجارت خارجی است که در چین بوده و مایکروسافت یکی از تنها غول‌های فناوری غربی است که حضور خود را در آنجا حفظ کرده است؛ زیرا سایر فناوری‌های غربی در این کشور بسته شده‌اند. این شرکت چندین دهه است که یک آزمایشگاه تحقیقاتی بسیار تاثیرگذار در این کشور دارد. گیتس در سال‌های گذشته روابط خوبی با شی داشت.

در اوایل سال2020، رهبر چین شخصا نامه تشکری برای ارسال کمک‌های مالی اضطراری به این کشور در مبارزه با کووید-19 ارسال کرد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی نیوز، همچنین چین دستاوردهای قابل توجهی در کاهش فقر و بهبود نتایج سلامت در چین داشته است. گیتس می‌گوید: «چین می‌تواند نقش بزرگ‌تری در رسیدگی به چالش‌های کنونی، به‌ویژه چالش‌هایی که کشورهای آفریقایی با آنها روبه‌رو هستند، ایفا کند.» بنیاد گیتس نیز تاکید کرد که هدف این مشارکت «تقویت ظرفیت کشف دارویی» با همکاری دولت-شهرداری پکن و دانشگاه تسینگ‌هوا است.

دوران پرتنش

اما روابط آمریکا و چین اخیرا تیره شده است. ماه گذشته، مایکروسافت هشدار داد که هکرهای تحت حمایت دولت چین احتمالا به دنبال قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند برای «اختلال در ارتباطات حیاتی» بین ایالات متحده و آسیا و اقیانوسیه طراحی شده باشند. این قابلیت‌ها می‌توانند زمانی مورد استفاده قرار گیرند که در روابط دو کشور یک بحران به‌وجود آمده باشد. در یک توصیه جداگانه در ماه مه، اف‌بی‌ای، آژانس امنیت ملی و سایر آژانس‌های امنیتی ایالات متحده و غرب گفتند که آنها معتقدند هکرهای چینی می‌توانند همان تکنیک‌های مخفیانه را علیه بخش‌های مهم «در سراسر جهان» به‌کار ببرند. پکن در آن زمان به این اتهامات واکنش نشان داد و آنها را «یک کمپین اطلاعات نادرست جمعی ائتلاف پنج چشم» نامید. کشورهای پنج چشم عبارتند از بریتانیا، کانادا، استرالیا، ایالات متحده و نیوزیلند که آژانس‌های امنیتی‌شان به‌طور مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند.

بازدید گیتس همچنین یک ماه پس از آخرین عقب‌نشینی لینکدین از چین انجام می‌شود. در ماه مه، شبکه اجتماعی متعلق به مایکروسافت اعلام کرد که بیش از 700شغل را کاهش داده و اپلیکیشن کاریابی مشاغل خود را در سرزمین اصلی چین تعطیل می‌کند. لینکدین آخرین پلتفرم بزرگ رسانه اجتماعی غربی بوده که هنوز در سرزمین اصلی چین فعال است.

درحالی‌که این پلتفرم حضور خود را در آنجا به شکل محدود حفظ کرده، اما با بستن نسخه سرویس اصلی خود در سال2021، اکنون فقط سرویس محلی و چینی آن فعال است. گیتس تقریبا یک دهه پیش از سمت خود به‌عنوان رئیس مایکروسافت کنار رفت و در سال2020 هیات‌مدیره را ترک کرد. او در توییتر گفت که تمرکز اصلی‌اش در این سفر «بازدید با شرکایی بوده که بیش از یک دهه است که روی چالش‌های بهداشت جهانی و توسعه کار می‌کنند.» سفر این میلیاردر به چین آخرین سفر از یک رشته بازدیدهای اخیر رهبران تجارت جهانی است. ماه گذشته، مدیران اجرایی تسلا، جی پی‌مورگان (JPM) و استارباکس (SBUX) همگی به کشور پرواز کردند و با وزرای دولت یا مقامات دولتی ملاقات کردند. سفر گیتس هم به‌دنبال سفرهای مشابه در ماه‌های اخیر توسط رهبران اپل (AAPL)، سامسونگ (SSNLF)، آرامکو، فولکس واگن (VLKAF) و سایرین صورت گرفت.

درها باز است

چین به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ حوزه فناوری همواره روی خوش به رهبران تجاری غربی نشان داده است. البته کسانی که با محدودیت‌های چین کنار بیایند، در غیر این صورت شی جین‌پینگ، راه خروج را به آنان نشان خواهد داد. به گزارش بلومبرگ، شی جین‌پینگ در دیدار با بیل گیتس، میلیاردر آمریکایی گفت چین مایل به همکاری با جهان در زمینه نوآوری فناوری و چالش‌های جهانی از جمله پیشگیری از بیماری همه‌گیر است.

نشست شی با گیتس انتظارات رهبر چین را برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است از روز یکشنبه در یک سفر دو روزه از پکن دیدار کند، افزایش می‌دهد. این سفر برنامه‌ریزی‌شده با هدف باز تعریف روابط بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، پس از جدال بر سر یک بالون جاسوسی چینی صورت می‌گیرد که روابط بین دو کشور را مختل کرده است. سفر ماه گذشته ماسک به چین نیز یکی دیگر از نشانه‌های جاه‌طلبی‌های چین برای توسعه فناوری در این کشور است. چین از کشورهایی است که زیرساخت‌های خود را برای خودروهای برقی افزایش داده و ارتباط خوبی با شرکت تسلا دارد. ملاقات او با دینگ اکسیانگ، معاون نخست‌وزیر چین در راستای توسعه همکاری بین دو طرف قلمداد می‌شود. او در این دیدار همچنین به بازدید از گیگافکتوری پرداخت که سازنده خودروهای برقی ایالات متحده در شانگهای است. شانگهای یکی از قطب‌های تولید خودروی برقی است. شانگهای یکی از شهرهای مدرن چین است که شهردار آن به‌دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های فناورانه در این شهر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان