کیک اقتصاد آمریکا (+نمودار)

با وجودی که کیک اقتصاد آمریکا بزرگ ترین در جهان است، اما این کشور همزمان با بدهی ۳۲.۵ تریلیون دلاری که هر ثانیه هزاران دلار به میزان آن افزوده می شود، مقروض ترین کشور جهان هم هست.

کیک 20 تریلیون دلاری اقتصاد آمریکا بر اساس داده های آماری دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) نشان می دهد هر 51 ایالت از بزرگ ترین اقتصاد جهان تا چه میزان در اقتصاد ملی این کشور سهم و نقش دارد.

به گزارش عصرایران، تنها یک ایالت آمریکا (کالیفرنیا) با تولید ناخالص داخلی با ارزش اسمی 3.6 تریلیون دلار (و با ارزش حقیقی 2.9 میلیارد دلار) به تنهایی پس از آلمان و ژاپن پنجمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود.

یا ایالت تگزاس که دومین اقتصاد بزرگ درون آمریکا پس از ایالت کالیفرنیاست، به تنهایی با تولید ناخالص داخلی اسمی بیش از 2 تریلیون دلار (با ارزش حقیقی 1.9 تریلیون دلار) به اندازه بزرگی اقتصادهای کره جنوبی و روسیه است.

کیک اقتصاد آمریکا (+نمودار)

حتی منطقه واشنگتن دی سی (پایتخت ایالات متحده آمریکا) که یک ایالت نیست، با اقتصادی 129 میلیارد دلاری از بیش از 100 کشور دیگر دنیا بیشتر تولید ناخالص داخلی دارد و همین منطقه با درآمد سرانه بالای 97 هزار دلار برای هر سال، بیشترین میزان درآمد سرانه را در داخل آمریکا دارد.

در مجموع 3 ایالت کالیفرنیا، تگزاس و نیویورک که به ترتیب بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی آمریکا دارند، بیش از نیمی از اقتصاد آمریکا را تشکیل می دهند و باقی 48 ایالت دیگر آمریکا در مجموع به اندازه آنها تولید ناخالص داخلی ندارند.

فلوریدا چهارمین ایالت آمریکاست که مرز تولید ناخالص داخلی یک تریلیون دلاری را رد کرده (1.1 تریلیون دلار) و باقی 47 ایالت آمریکا زیر یک تریلیون دلار تولید دارند.

ایالت های پنجم تا دهم آمریکا به ترتیب تولید ناخالص داخلی عبارتند از:

5- ایلینویز: 798 میلیارد دلار
6- پنسیلوانیا : 726 میلیارد دلار
7- اوهایو : 639 میلیارد دلار
8- جورجیا : 591 میلیارد دلار
9- ایالت واشینگتن در شمال غرب آمریکا : 582 میلیارد دلار 
10- نیوجرسی : 582 میلیارد دلار 

آخرین ایالت آمریکا (ایالت پنجاه و یکم) به لحاظ حجم تولید ناخالص داخلی ایالت ورمونت است که تنها 31 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد.

با وجود این مزیت بزرگ برای اقتصاد آمریکا، این کشور مقروض ترین کشور جهان هم هست و بیش از 150 درصد از تولید ناخالص داخلی یک ساله خود را مقروض است.

کیک اقتصاد آمریکا (+نمودار)

بدهی دولت فدرال آمریکا در سال جاری میلادی (2023) مرز 32.5 تریلیون دلار را رد کرده  است و با این بدهی بزرگ، دولت ایالت متحده آمریکا مقروض ترین دولت جهان محسوب می شود و با تقسیم این عدد بدهی به سرانهِ هر شهروند آمریکایی بیش از 97 هزار دلار  می رسد.

با این حال بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، دولت آمریکا با توجه به مزیت ارز خود که ارز مبنای تجارت جهانی است (دلار) در نهایت با انتقال تورم داخلی خود به دوش دیگر اقتصادهای جهان و خلق دلار بی پشتوانه، مشکل بدهی های خود را به نحوی حل می کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان