غرق شدگانی که فن شنا را کاملا بلد بودند!

"‌غرق نشویم"‌با شعار " بی گدار به آب نزنیم" به عنوان طرح ابتکاری از سوی این نهاد متولی امر پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر در مازندران راهبردی برای آگاهی بخشی به افراد تا آنها را شنا در مناطق پرخطر این دریا پرهیز دهند.

روزهای گرم تابستان به میانه راه رسیده و مثل همیشه بسیاری از مردم دوست دارند که تنی به آب زنند، اما طبق اعلام رسمی پزشکی قانونی استان مازندران پارسال حدود 50 نفر در آب های دریای خزر در مازندران غرق شدند که بیشتر آنان با فن شنا به طور کامل آشنا و بلد بودند.
 
به گزارش ایرنا، از آنجاییکه طرح ساماندهی دریا در سال جاری به منظور بهره گیری از آب های ساحلی خزر برای شنا مسافران تابستانی از اول تیر ماه در مازندران شروع شده، ضرورت هشدار عمومی و رعایت نکاتی مهم در شنا مورد تاکید است.
 
تلاش برای نجات جان افرادی که بدون آگاهی وضعیت برای شنا به دریای خزر می روند تنها به فراهم کردن امکانات و تجهیزات خلاصه نشده و این بار در قالب پویش "غرق نشویم" جوانان جمعیت هلال احمر مازندران نیز وارد میدان کارزار در این زمینه شدند.
 
بیش از 15 دستگاه اجرایی و دولتی در اجرای طرح سالم‌سازی دریا مشارکت دارند و پیشتر هیج برنامه راهبردی و ریل گذاری سرمایه گذاری در سواحل استان مازندران وجود نداشته است که فقدان این چنین راهبردی چالش های زیادی را دامن زده است.
 
مازندران 15 شهرستان ساحلی دارد که محمود آباد با 30 کیلومتر ساحل آزاد و بیش از 120 راه دسترسی دارای 16 طرح، بابلسر با 27 کیلومتر نوار ساحلی و 13 کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.
 
بر اساس اطلاعات موجود بیش از 10 سال از آغاز اجرای طرح دریا در مازندران می‌گذرد همواره طی این سالها این طرح به دلیل ناسامانی و بلاتکلیفی به خاطر نداشتن متولی خاص و یا واگذار نشدن به بخش خصوصی واقعی اندر خم مشکلات قرارداشت تا این که دولت سیزدهم برای حل چالش این بخش مهم ورود کرده است.
 
سواحل دریای خزر یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد و حتی از ظرفیت های کم نظیر این بخش در ابعاد مختلف استفاده نشده است.
 
طرح که می رفت به امیدی برای رفع معضل غرق شدگی های دریای خزر باشد اما گرفتار در مشکلات و موانع اولیه باقی ماند؛ ‌ موانعی همچون مدیریت نامتمرکز و چند دستگاهی، فقدان متولی اصلی، فقدان ردیف اعتباری و بودجه مستقل و از همه مهم تر مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط نهادهای خدمات رسان که پس یک دهه گریبانگیر این طرح است.
 
البته دستور صریح رییس جمهور برای بازپس گیری حریم 60 متری حریم سواحل خزر و پیگیری جدی استاندار مازندران سبب شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به طول 424 کیلومتر سواحل مازندرانی خزر محقق شود.
 
همگام با کارهای اساسی و زیرساختی برای مدیریت سواحل دریای خزر مسوولان برای کاهش غریق نیز کمر همت بستند و در همین راستا استاندار مازندران امسال جمعیت هلال احمر را به عنوان مسوول پیشگیری از کاهش غریق در دریای مازندرانی خزر انتخاب کرد.
 
جمعیت هلال احمر مازندران به عنوان کانون برنامه ریزی و انجام اقدامات برای این منظور پیش از اجرای طرح سالمسازی دریا برنامه ریزی و کارهای خود را پیرامون مسئولیت محوله اخیر آغاز کرده است که عمده ترین آنها پایش سواحل دریا و شناسایی نقاط حادثه خیز جدید، ‌ فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز نجات غریق از جمله یگان موتورسوار ناجیان غریق، ‌ به صف کردن تعداد بیشتر ناجیان غریق در سواحل است.
 
حتی برای دستیابی به هدف مورد نظر یعنی کاهش تعداد فوت و تلفات ناشی از غرق شدن ناجیان غریق یک ماه زودتر از آغاز طرح سالمسازی دریا به صف شدند و از اول خرداد ماه در سواحل مستقر شدند.
 
طرح سالمسازی دریا از اول تیرماه تا پایان شهریور ماه ادامه دارد
 
اقداماتی که با هدف کاهش و به صفر رساندن تعداد غریق در تابستان امسال انجام شده است و در این بین طی روزهای اخیرا پویشی از سوی معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر مازندران کلید خورده است که همگام با دیگر زیرساخت های فراهم شده برای عملیاتی کردن تابستان بدون غریق از ظرفیت نیروهای انسانی عضو این جمعیت در واحد جوانان برای این منظور استفاده شده است.
 
"‌غرق نشویم"‌با شعار " بی گدار به آب نزنیم" به عنوان طرح ابتکاری از سوی این نهاد متولی امر پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر در مازندران راهبردی برای آگاهی بخشی به افراد تا آنها را شنا در مناطق پرخطر این دریا پرهیز دهند.
 
یک هزار و 600 ناجی غریق مستقر در سواحل دریا
 
مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: به منظور مشارکت در اجرای طرح کاهش غریق در ساحل استان، از اول خرداد ماه بیش از یک هزار و 600 نجاتگر و ناجی غریق با بکارگیری انواع تجهیزات پیشرفته اعم از آمبولانس، موتورسیکلت، قایق نجات، جت اسکی، خودروهای نجات و خودروی پشتیبانی در نوار400 کیلومتری ساحل مازندران حضوری فعال دارند.
 
غلامعلی فخاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی‌توان عملیاتی جمعیت هلال احمر استان مازندران بر محور کاهش غریق در ساحل متمرکز شده است گفت: امسال با تدابیر اتخاذ شده از سوی استانداری مازندران بیش از 550 نقطه حادثه خیز که در سالهای گذشته بیشترین غریق در این مناطق به وقوع پیوسته شناسایی شده و امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر با مشارکت ناجیان غریق در این مناطق مستقر شدند تا مانع از تکرار هرگونه حادثه ناگوار شوند.
 
مشارکت یک هزار نیروی جوان امدادگر در پویش غرق نشویم
 
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره آغاز پویش یک هزار نفری "غرق نشویم" در نوار ساحلی مازندران گفت: با توجه به فراوانی مسافرانی که در تابستان به سواحل شمال کشور سفر می‌کنند، اعضای سازمان جوانان هلال احمر با تشکیل زنجیره انسانی و با رویکرد پیشگیری و ارائه خدمات بشردوستانه، فرهنگی و اجتماعی، برای اجرای این پویش آماده مشارکتی ارزشمند و تحسین برانگیز را آغاز کردند.
 
لیلی احمدی افزود: معاونت جوانان هلال احمر در اجرای طرح هایی با محوریت پویایی و نشاط در میان نوجوانان و جوانان توانسته است طرح های خوبی را اجرا کند و این بار در قالب گروه‌های سحاب (سفیران حمایت های امدادی و بشردوستانه)، سحر (سفیران حمایت های روانی)، دادرس (دانش آموزان آماده در روزهای سخت)، یاس (یاران آسیب ستیز) و ایجاد فضای دوستدار کودک و برگزاری سایر برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در قالب بازی و مسابقه، جشنواره و پویش های ملی در کنار سایر دستگاه‌های متولی سواحل کشور، خدمت رسانی می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه پویش غرق نشویم با شعار "بی گدار به آب نزنیم " در سواحل دریای خزر در مازندران آغاز شده است، ‌ ادامه داد:‌جوان عضو این معاونت با حضور در سواحل دریا اطلاع رسانی و آگاه سازی به مردم در خصوص خطرات شنا را تذکر می دهند.
 
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر مازندران گفت‌:‌این افراد در مدت 2 ماه حضورشان در سواحل دریا آگاهی های لازم را به افراد که به وضعیت دریای خزر آشنا نیستند ارائه می دهند.
 
وی اظهار داشت :‌ تمامی افراد شرکت کننده در این پویش پیش از حضور در این مجموعه در کارگاه های آموزشی نجات غریق شرکت کردند و آموزش های لازم در این زمینه را فرا گرفتند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان