یک هشدار جدی به دارندگان رمزارزها

«نکته مهم این است که دارندگان رمزارزها بایستی جدای از مطالعه تحلیل های مختلف و اتخاذ راهبردهای گوناگون برای مدیریت سرمایه خود، کمی نیز به فکر سرنوشت دارایی های دیجیتالیشان در دوره پس از مرگ خود در قالب "ارثیه دیجتالی‌ شان" باشند.»

در سال های اخیر، رمزارزها غوغایی قابل توجه را در جهان، چه از منظر اقتصاد بین المللی، و چه چشم‌اندازهای آتی حاکم بر مناسبات و تعاملات اقتصادی که بایستی مورد توجه افکار عمومی نیز باشند، برانگیخته‌اند. در این راستا، شاهد آن بودیم که مثلا رمز ارز "بیت کوین" که بسیاری از ناظران و تحلیلگرانِ بازار رمزارزها، آن را پادشاه این حوزه می دانند، اوج گیری قابل توجه قیمتی را از خود نشان داد.
 
رمز ارزی که یک زمان پدری در یکی از ایالات آمریکا با فروش آن به یک مغازه پیتزا فروشی برای فرزندان گرسنه خود دو پیتزا خریده بود و داستان وی نیز جهانی شد، به یکباره تا قله 70 هزار دلاری نیز صعود کرد. متناسب با آن، شاهد ظهور و اوج گیری دیگر انواع رمزارزها نیز بودیم و البته که با توجه به استقبال گسترده عمومی از رمزارزها و تقویت رویای یک شبه ره صدساله رفتن در میان مردم جهان، بانک های مرکزی در اقصی نقاط دنیا نیز به فکر ورود به این بازار افتادند و اقدامات گسترده ای را در قالب آن در پیش گرفتند.
 
به گزارش فرارو، در این چهارچوب، حتی کشوری نظیر السالوادور، رمز ارز بیت کوین را به عنوان یک ابزار پرداختی به رسمیت شناخت. در عین حال، ایلان ماسک رئیس شرکت خودروسازی تسلا نیز برای مدتی خودروهای ساخت این شرکت را با بیت کوین به فروش می رساند. البته که اندکی بعد، شاهد طرح مسائل جدیدی در حوزه بازار رمزارزها بودیم که تا حدی چشم اندازهای اوج گیری قیمتی این بازار را تیره و تار کردند.
 
به عنوان مثال، افراد مهمی نظیر رئیس بانک انگلستان، به صراحت به افکار عمومی هشدار دادند که به این بازار هیچ اعتمادی نیست و حتی امکان دارد قیمت رمز ارز بیت کوین به صفر نیز برسد. کشورهای چین و آمریکا نیز به عنوان رقبای جدی در حوزه اقتصاد بین المللی هم، اقدامات تقابلی قابل توجهی را علیه بازار رمز ارزها در پیش گرفتند که این مساله در برخی سقوط های قیمتی در این بازار بی تاثیر نبوده است. با این همه، هنوز هم فعالان بازار رمز ارزها تاکید دارند که آینده این بازار روشن است.
 
جالب است که "براداران وینکلواس" به عنوان صاحبان صرافی شناخته شده "جیمِنی" که در حوزه رمزارزها فعال است، از رسیدن قیمت هر بیت کوین به قله قیمتی 500 هزار دلاری در 10 سال آینده خبر می دهند. قیمتی که می تواند ظرف 6 ماه آینده، و یا 2 سال آینده هم محقق شود با این حال، نکته مهم این است که از دیدِ آن ها، این قیمت ظرف بازه زمانی 10 سال، لمس خواهد شد. در این چهارچوب، تب بازار رمزارزها در ایران نیز متناسب با دیگر کشورهای جهان بالاگرفته است.
 
بسیاری در این بازار درگیر شده اند و البته که داده های مختلفی نیز در مورد تحرکات گسترده ایران در این بازار(چه به صورت رسمی و چه غیررسمی) از سوی منابع بین المللی منتشر شده است. حتی در دوره ای، کلاهبرداری از ده ها سرمایه گذار این حوزه که در یک صرافی با نام کریپتولند تحت مدیریت سینا استوی سرمایه‌گذاری کرده بودند نیز جنجال های زیادی را چه از حیث قضایی و چه در حوزه رسانه ای برانگیخت.
 
با این همه، یک نکته مهم در مورد بازار رمز ارزها وجود دارد که دارندگان رمزارزها در اقصی نقاط جهان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. نکته ای که بعضا چون زیادی ساده به نظر می رسد، مورد غفلت قرار می گیرد. مساله ای که به نحو گسترده ای از سوی برخی ناظران و تحلیلگران حوزه بازار رمز ارزها هم مورد اشاره قرار گرفته و آن چیزی جز توجه به گزاره موسوم به "ارثیه دیجیتال" نیست. برای درک بهتر این مساله لازم است که مثالی ذکر شود. ما انسان ها در طول زندگی خود ثروت و سرمایه های مادی را به دست می آوریم که بدون تردید پس از مرگ، در میان وارثان تقسیم می شوند.
 
ارثیه ای که به دلیل وجاهت قانونی آن از دو منظر، یعنی دارا بودن اسناد محکم مبنی بر مالکیت فرد متوفی بر آن ها و همچنین مشخص بودن وراثی که افراد نزدیک متوفی و به طور خاص خانواده او هستند، از حمایت های قانونی گسترده ای در کشورهای مختلف جهان و از جمله ایران برخوردار است. با این حال، باید توجه داشته باشیم که این معادله در جهان سنتی(در مقایسه با جهان مدرن و دیجیتال کنونی) برقرار است. در جهان کنونی که شاهد اوج گیری قابل ملاحظه فناوری های دیجیتالی در آن هستیم، سبک و شیوه زندگی انسان ها نیز تا حد زیادی تغییرکرده است و این موضوع اثرگذاری های خود را بر معادلات مختلف حیات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و به ویژه اقتصادی انسان ها برجا گذاشته است.
 
از این رو می بینیم که افراد به سمت دارایی های دیجیتال نظیر رمز ارزها حرکت می کنند و بدون تردید برای دوره پس از مرگ خود نیز بایستی فکری به این حال این دارایی ها کنند. توجه داشته باشید که در حوزه رمز‌ارزها، افراد یک کیف پولی دیجیتال به همراه کلمه عبور و رمزهای مختلف دارند که عدم دسترسی به آن ها در صورت مرگ افراد، عملا نزدیکان آن ها را از دسترسی به اصلِ ماترک که یک دارایی دیجیتال است محروم می کند.
 
البته که همین حالا هم آمارهای مختلفی در مورد بیت کوین هایی که صاحبان آن ها فوت کرده اند و بازماندگانشان هیچ دسترسی به این دارایی ارزشمند ندارند، مطرح می شود. معادله ای که از واقعیت های تازه در چهارچوب زندگی انسان ها در عصر مدرن حکایت دارد. از این رو، نکته مهم این است که دارندگان رمزارزها بایستی جدای از مطالعه تحلیل های مختلف و اتخاذ راهبردهای گوناگون برای مدیریت بازار رمزارزها، کمی نیز به فکر سرنوشت دارایی های دیجتالی خود در دوره پس از مرگشان در قالب ارثیه دیجتالی‌شان باشند.
 
این مساله زمانی از اهمیت زیادی برخوردار می شود که بدانیم بسیاری از افراد، بخش قابل توجهی از دارایی های خود و خانواده‌شان را در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند و عدم دسترسی به اطلاعاتِ کیف پول دیجیتالی در صورت عدم دسترسی مستقیم به آن ها، می تواند خسارت های هنگفتی را برایشان به همراه داشته باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان