ویژه‌های مشرق؛

پشت پرده تعطیلی ۲ روزه کشور چه بود؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: آفتابی شدن دوباره حسین فریدون در آستانه انتخابات خطرناک است!

روزنامه آرمان ملی: انتشار عکس حسین فریدون که متهم به فساد اقتصادی است به ضرر ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تمام خواهد شد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه 14 مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تهران در بحران اشعه فرابنفش، مناظره درباره رکوردشکنی در انتشار اوراق مالی، علت حضور نظامی واشینگتن درخلیج فارس و خیز بلند بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

سه‌شنبه هفته گذشته سخنگوی دولت در قالب یک توییت اعلام کرد: با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری، به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد. تعطیلی دو روزه کشور با حاشیه‌های مختلفی روبرو شد که در صدر آن رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار داشتند، پمپاژ انواع شایعات مختلف بخشی از عملیات روانی این رسانه‌ها در روزهای اخیر بوده است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود با عنوان «معمای تعطیلات» نوشته است:

؛همزمان با اعلام تعطیلات 2 روزه در ایران، رمزگشایی از این نکته که دولت چرا در این بازه زمانی، حکم به تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته داده در افکار عمومی ایرانیان آغاز شد. دولت ابتدا اعلام کرد با توجه به درخواست وزارت بهداشت تصمیم گرفته برای جلوگیری از گرمازدگی شهروندان، دو روز را در سراسر کشور تعطیل اعلام کند. اما در ادامه پای شایعات دیگری ازجمله کمبود برق، مشکل تعطیلی نیروگاه‌های برق، تصمیم‌سازی‌های اجرایی در زمینه تغییر حامل‌های انرژی، جلوگیری از افزایش انتظارات تورمی و... هم به میان این منازعه باز شد. ابهامات این تعطیلات غیرمترقبه به اندازه‌ای گسترش پیدا کرد که حتی توجه نیویورک تایمز را هم به خود جلب کرد. نیویورک تایمز نوشت: «هنگامی که دولت ایران اعلام کرد به دلیل گرمای «بی‌سابقه» و به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین حفظ سلامتی مردم، کل کشور از روز چهارشنبه به مدت دو روز تعطیل است، شهروندان و کارشناسان به سرعت دلیل ناگفته دیگری را علت تعطیلات دانستند.

در ادامه این گزارش آمده است:

در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان در انتظار دریافت استدلال منطقی‌تری از سوی دولتمردان بودند، زمزمه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که دولت با هدف تغییر حامل‌های انرژی رای به تعطیلی دو روزه داده است! این زمزمه‌ها زمانی جدی‌تر شد که وزیر نفت چهارشنبه پس از پایان نشست هیات دولت از آغاز ادغام کارت سوخت با کارت بانکی خبر داد.

پشت پرده تعطیلی 2 روزه کشور چه بود؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: آفتابی شدن دوباره حسین فریدون در آستانه انتخابات خطرناک است!

روزنامه سازندگی نیز در گزارشی با عنوان «پشت گرده تعطیلی» می‌نویسد:

رکورد تاریخی مصرف برق در کشور و همزمان با خارج شدن دو نیروگاه به خاطر تولید بیش از ظرفیت دولت دو روز آخر هفته را تعطیل کرداین رادیکال‌ترین برخورد دولت با مقوله ناترازی برق بود. در دو ماه گذشته هم دولت با این هدف که مصرف برق را کاهش دهد ساعت کاری کارکنان خود را تغییر داد، اما آغاز کار ادارات دولتی در ساعت 6 صبح و کاهش سرعت ساعت استراحت هم نتیجه‌ای در صرفه‌جویی انرژی نداشت.

پشت پرده تعطیلی 2 روزه کشور چه بود؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: آفتابی شدن دوباره حسین فریدون در آستانه انتخابات خطرناک است!

روزنامه شرق نیز خبر از وضعیت بحرانی تهران با اشعه فرابنفش داده و نوشته است:

در حالی تهرانی‌ها این روزها تداوم گرمای 40 درجه را تجربه می‌کنند که بر اساس گزارشات هواشناسی استان تهران، رکورد گرمای استان در مردادماه سال 92 با 45.6 درجه سانیتگراد در ورامین ثبت شده است. در شهر تهران هم در تیرماه سال‌های 37، 52 و 54 دمای 43 درجه و در تیر ماه سال‌های 74، 82، 87 و مرداد ماه 92 دمای 42/6 رکورد زده است.
از سوی دیگر از ابتدای سال زراعی 1401 (مهرماه) تا روز گذشته در مقایسه با دوره بلند مدت 30 ساله، متوسط دما در استان تهران یک درجه و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0/6 درجه افزایش داشته است. همچنین از ابتدای فصل تابستان تا روز گذشته متوسط کمینه دما 0/8 درجه، بیشینه 0/9 درجه و میانگین 0/9 درجه افزایش نسبت به دوره بلند مدت 30 ساله را در استان تهران شاهدیم.

پشت پرده تعطیلی 2 روزه کشور چه بود؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: آفتابی شدن دوباره حسین فریدون در آستانه انتخابات خطرناک است!

ادعای تعطیلی‌های اخیر به خاطر ناکارآمدی مدیریتی، تغییر قیمت سوخت یا نبود برق در حالی مطرح شده است که چندی پیش، دبیرکل سازمان ملل از گرمای بی‌سابقه تاریخی در نیم کره شمالی، جایی که کشور ما در آن واقع شده است، خبر داده و عنوان کرده بود: نیازی نیست برای دانستن این موضوع تا پایان ماه منتظر بمانیم. ژوئیه 2023 رکورد گرما را در جهان خواهد شکست. دوران «گرمایش جهانی» به پایان رسیده و «جوشش جهانی» آغاز شده است. روز چهارشنبه اگر سامانه‌های جهانی را چک می‌کردیم، متوجه می‌شدیم که شهرهای امیدیه و آبادان نیز جزو 5 شهر از 15 شهری بودند که بیشترین دما را در آن لحظه به خود اختصاص دادند.

پشت پرده تعطیلی 2 روزه کشور چه بود؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: آفتابی شدن دوباره حسین فریدون در آستانه انتخابات خطرناک است!

حسین فریدون به اوین بازگشته است؟

در روزهای گذشته انتشار عکسی با چهره جدید حسین فریدون؛ برادر حسن روحانی در خارج از زندان بحث برانگیز شده بود. او در این عکس دارای مو و ریش بلند است، چهره‌ای که تاکنون مشاهده نشده بود، گویی او خودش را گریم کرده یا حداقل با استتار علاقه ندارد در لنز دوربین‌ها دیده شود، اما زندان نبودن برادر حسین روحانی بار دیگر حاشیه‌ساز شده است.

پشت پرده تعطیلی 2 روزه کشور چه بود؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: آفتابی شدن دوباره حسین فریدون در آستانه انتخابات خطرناک است!

پشت پرده تعطیلی 2 روزه کشور چه بود؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: آفتابی شدن دوباره حسین فریدون در آستانه انتخابات خطرناک است!

روزنامه آرمان ملی که متعلق به خانواده هاشمی است به تحلیل عکس یادگاری حسین فریدون پرداخته و آن را در آستانه انتخابات به ضرر اصلاح‌طلبان خوانده و نوشته است:

از حسین فریدون برای تبلیغات انتخاباتی و تخریب رقیب استفاده شد. فریدون در آستانه انتخابات 1396 ریاست‌جمهوری ایران به فساد اقتصادی متهم شد. در آن زمان منتقدان دولت با شدت بیشتری خواستار محاکمه حسین فریدون به اتهام فساد مالی شدند. سید ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در یکی از مناظره‌های زنده تلویزیونی، حسن روحانی را متهم کرد که مانع رسیدگی به جرایم «نزدیک‌ترین» افرادش شده‌است. او گفت معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور با اسناد و مدارک کافی به دفتر رئیس‌جمهور رفته‌اند اما حسن روحانی گفته موضوع فعلاً نباید پیگیری شود. همچنین محمدباقر قالیباف نامزد دیگر انتخابات اتهاماتی را متوجه حسین فریدون کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان