نقد فیلم Retribution با بازی لیام نیسون

پانزده سال پس از فیلم ربوده شده (Taken)، مردم هنوز به دنبال آن هستند تا با لیام نیسون و خانواده‌اش در بیفتند

نقد فیلم Retribution با بازی لیام نیسون

پانزده سال پس از فیلم ربوده شده (Taken)، مردم هنوز به دنبال آن هستند تا با لیام نیسون و خانواده‌اش در بیفتند. این بازیگر 71 ساله توانایی‌های خودش را در این فیلم اکشن و هیجان‌انگیز به کارگردانی پیر مورل به نمایش گذاشته بود و حالا نیز همه او را به‌عنوان یک ستاره اکشن برجسته می‌شناسند. فیلم قصاص (Retribution) یکی دیگر از فیلم‌های اکشن و مهیجی است که در آن، لیام نیسون نقش شخصیت پدر را بازی می‌کند که مجبور است از عزیزانش محافظت کند.

فیلم «قصاص» یا «کیفر» اثری بازسازی شده بر اساس فیلم اسپانیایی El Desconocido محصول سال 2015 میلادی است و داستان یک بانکدار سرمایه‌گذار آمریکایی را دنبال می‌کند که در برلین زندگی می‌کند. او یک روز پسر و دختر نوجوانش را به مدرسه می‌برد و متوجه می‌شود که در داخل ماشین بمبی قرار دارد و اگر ماشین را نگه دارد، این بمب منفجر می‌شود. شخصیت مت ترنر با بازی لیام نیسون باید از شخصی مرموز اطاعت کند که به او از طریق تلفن دستور می‌دهد تا از یک نقطه به نقطه دیگری برود و از این طریق، او در مجموعه‌ای از انفجار ماشین‌های بمب‌گذاری شده دخیل شود. این اثر داستان مردی را روایت می‌کند که به زور وارد یک موقعیت مرگبار شده است.

شخصیت مت ترنر مهارت خاصی ندارد اما لیام نیسون دارد. مهم نیست که شخصیت‌های او چقدر در مبارزات یا موقعیت‌های پرمخاطره ماهر هستند، لیام نیسون همیشه همان نحوه دیالوگ خوانی و رفتارها را به کار می‌گیرد. در صدای او می‌توانید لهجه کم رنگ ایرلندی ولی همیشه حاضر را بشنوید. مهم نیست که پروژه در چه موردی است، تقریباً می‌توان همیشه نقش‌آفرینی لیام نیسون را پیش‌بینی کرد. لیام نیسون در این اثر سینمایی تازه احساس راحتی می‌کند چراکه او در این اثر با همکاران قدیمی خودش یعنی اندرو رونا و الکس هاینمن همکاری می‌کند، کسانی که فیلم‌هایی همچون فیلم ناشناخته (Unknown)، فیلم بدون توقف (Non-Stop)، فیلم فرار در سراسر شب (Run All Night) و فیلم مسافر همیشگی (The Commuter) را تولید کرده‌اند. با توجه به فیلم‌هایی که نام برده شده، تقریباً می‌توان فرمول اصلی فیلم «قصاص» را نیز پیش‌بینی کرد.

با این حال، فیلم «قصاص» جنبه‌های برجسته خودش را دارد. این اثر یک پیچش داستانی منطقی و سرگرم‌کننده دارد که اگر فیلم اصلی یا کل فیلموگرافی لیام نیسون را ندیده باشید، تأثیرگذاری بسیار بهتری دارد. علاوه بر این، نوما دومزونی نقش‌آفرینی بسیار خوبی ارائه داده که در عین کاریزماتیک بودن توانسته کیفیت فیلم را بیشتر کند. با اینکه جنبه‌های بسیار آشنایی در این فیلم با دیگر آثار لیام نیسون به چشم می‌خورند اما برخی از آن‌ها با سبک‌های خلاقانه و مهارت‌های فیلم‌سازی بهتر ساخته شدند. این اثر اکشن تقریباً به‌طور انحصاری در صندلی راننده جریان دارد و درام و تنش آن نیز ناشی از درگیر شدن مت ترنر و بچه‌هایش با بازی لیلی اسپل و جک چمپیون در اقداماتی تروریستی است و این در حالی است که خود آن‌ها نیز وحشت زده هستند. کارگردان نیمرود آنتال بهترین تلاش خودش را با فیلم‌نامه ساده انجام می‌دهد و با مدت زمان متوسط 90 دقیقه‌ای بیشترین تلاش خودش را کرده تا این اکشن به یک تجربه تماشای انفجاری و تأثیرگذار تبدیل شود.

از شخصیت‌ها گرفته تا اکشن و فیلمبرداری، این فیلم به‌طور مضحکی متداول و عام احساس می‌شوند. با این حال، لیام نیسون همچنان جذاب به نظر می‌رسد. او تام کروز نیست که با هر پروژه اکشن مهیج‌تری ارائه بدهد اما لیام نیسون با همین آثار توانسته توجه مخاطبان را به خودش جلب کند. وقتی پوستر یا تیزری از فیلم با بازی حضور لیام نیسون را می‌بینید، می‌دانید که با اثری آشنا سروکار خواهید داشت اما حداقل حضور لیام نیسون در آن حس سرگرم‌کنندگی را به شما خواهد داد.

فیلم «قصاص» به‌طرز مضحکی آشنا به نظر می‌رسد و با این وجود، این آشنایی باعث ایجاد حس راحتی برای مخاطبان شده، مخاطبانی که اثری نه چندان پیچیده یا خسته‌کننده را می‌خواهند. در این اثر سینمایی، کارگردانی و بازیگری بسیار خوب است و همین نیز سبب می‌شود تا بیننده از تماشای این اثر سینمایی سرگرم شود.

امتیاز منتقد: 2.5 از 5

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان