منوی تابستانی تغذیه

توت‌ها آب فراوانی دارند، بنابراین به رقیق کردن خون و کاهش سطح گرمای بدن کمک می‌کنند. توت‌ها به تنهایی می‌توانند میان‌وعده‌های فوق‌العاده‌ای برای روزهای تابستانی باشند

منوی تابستانی تغذیه

به قلم : شکوفه قاسمی ؛ کارشناس ارشد صنایع غذایی ؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : توت‌ها

توت‌ها آب فراوانی دارند، بنابراین به رقیق کردن خون و کاهش سطح گرمای بدن کمک می‌کنند. توت‌ها به تنهایی می‌توانند میان‌وعده‌های فوق‌العاده‌ای برای روزهای تابستانی باشند، اما اگر به دنبال راه‌های نوآورانه‌ای برای خوردن این میوه‌های خوشمزه هستید، می‌توانید یکی از این دو شیوه را امتحان کنید:

 

چای سبز و توت سیاه

  چند توت سیاه را داخل چای‌ سبز بریزید.

 یک ساعت صبر کنید تا طعم توت‌ها وارد چای شود.

 نوشیدنی متفاوت و بسیار مفیدتان آماده است.

  می‌توانید توت مورد علاقه‌تان را به غلات صبحانه‌تان اضافه کنید.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه شربت خاکشیر؛ خنکای روز‌های گرم

بهترین نوشیدنی ها برای رفع تشنگی در تابستان

 

 

 

 

خیار

آب بالای موجود در خیار به شما کمک می‌کند که «مثل خود خیار خنک بمانید». خیار در عین حال دیورتیک (ادرارآور) است، بنابراین می‌تواند به خروج سموم از بدن و فرایند هضم کمک کند. خیلی ساده خیار را برش بزنید، کمی نمک روی آن بپاشید (البته بدون نمک خوردن آن سالم‌تر است و به خصوص نمک اضافی برای فشار خون، بارداری، مصرف کورتون، پوکی استخوان و موارد متعدد دیگر، مناسب نیست) و بعد به عنوان یک میان‌وعده سالم و عالی آن را میل کنید.

نعنا

نعنا یک گیاه خنک‌کننده است که می‌تواند در پخت و پز، برای تهیه انواع اسموتی یا همراه با آب مصرف شود یا خیلی ساده می‌توانید آن‌ها را به تنهایی بجوید. علاوه بر خوردن نعنا، می‌توانید از روغن نعنا فلفلی نیز استفاده کنید تا هم کمک‌تان کند که خنک شوید و هم استرس‌تان را کاهش بدهد.

 

 هندوانه

هندوانه میوه‌ای تابستانی است. دورهمی‌ها و میهمانی‌های شب‌های تابستان بدون حضور هندوانه رنگ و بویی ندارد! این میوه نه تنها عطر و طعم بسیار خوبی دارد، بلکه فوق‌العاده خنک و آبدار هم است.  هندوانه آب بسیار زیادی دارد، بنابراین وقتی که آن را به صورت خنک بخورید، بدنتان را خنک نگه می‌دارد، البته هندوانه مقدار زیادی قند هم دارد؛ لذا در مصرف آن، رعایت اعتدال فراموش نشود.

بیشتربخوانید:

باید و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال

 

 

 

 

چای میوه‌ای با طعم نعنا

چای میوه‌ای با طعم نعنا یکی از نوشیدنی‌های خنک‌کننده و دلچسب تابستانی است. اگرچه این نوشیدنی به اسم چای معروف می‌باشد، اما نوشیدنی خنک است که به همراه مقدار زیادی یخ سرو می‌شود.

در ترکیبات این نوشیدنی خنک تابستانی از انبه خرد شده و آب آناناس به همراه چای سبز کیسه‌ای و نعنای دم کرده استفاده می‌شود. این نوشیدنی خنک و پر خاصیت را حتماً در روزهای گرم تابستانی امتحان کنید.

 

شربت سکنجبین و خیار، نوشیدنی خنک تابستانی

از تمام شربت‌های مدرن و خاص بگذریم، باز هم سراغ عطر و طعم بی‌نظیر شربت‌های سنتی می‌رویم. شربت سکنجبین و خیار یکی از شربت‌های پر طرفدار سنتی ما ایرانی‌ها است که در روزهای گرم تابستانی چاره کار همه است.

شربت سکنجبین علاوه بر طعم فوق‌العاده، خواص بسیار زیادی دارد و از زمان‌های گذشته به عنوان یک نوشیدنی مؤثر برای رفع عطش شناخته می‌شده است. این شربت حرارت بدن را پایین برده و از گرما‌زدگی جلوگیری می‌کند. البته سکنجبین مقدار بالایی مواد قندی دارد که به راحتی موجب افزایش وزن می‌شود و برای بسیاری از بیماری‌ها، خطر را افزایش می‌دهد؛ لذا در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

بیشتربخوانید:

باید و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال

 

 

 

 

شربت ریحان

مقداری شربت آب قند رقیق را با دو فنجان برگ ریحان خرد شده مخلوط کرده و بـه مدت یک ساعت در ظرف را ببندید. سپس مایع را صاف کنید و در یخچال بگذارید تا خنک شود.

 

بورانی اسفناج

 بورانی اسفناج از محبوب‌ترین پیش‌غذاها در تمامی فصل‌ها محسوب می‌شود. بورانی در واقع ترکیب اسفناج با ماست بوده که اگر کمی سیر به آن اضافه کنید، طعم فوق‌العاده‌ای خواهد داشت، البته گفتنی است که بورانی اصیل ایرانی شامل بادمجان و سیر بوده و انواع مختلفی بورانی وجود دارد که بسیار هم محبوب هستند، مانند بورانی کدو سبز یا سبزیجات دیگر. بورانی اسفناج از بهترین غذاهای تابستانی بوده که به صورت غذای کامل برای وعده سبک شام یا پیش‌غذا سرو می‌شود.

 

سالاد سزار

از جمله بهترین غذاهای تابستانی، سالاد سزار است. این سالاد به علت داشتن کلسترول کمتر نسبت به سایر سالادها، بسیار پرطرفدار بوده و اگر تمایل دارید برای ناهار از این سالاد میل کنید، می‌توانید تکه‌های مرغ گریل شده را به سالاد اضافه کنید. گفتنی است که برای آماده‌سازی این سالاد فقط 10 دقیقه زمان نیاز دارید. مواد لازم برای تهیه این سالاد خوشمزه شامل 2 عدد کاهو، مقداری گردو به دلخواه، 2 قاشق غذاخوری ارده، آبلیمو، سرکه بالزامیک و روغن زیتون، 1 عدد کنسرو ماهی، 4 حبه سیر ریز رنده شده، نمک و فلفل به مقدار دلخواه است. برای تهیه این سالاد که از غذاهای خنک برای تابستان می‌باشد، ابتدا کاهوها را خرد کرده و سپس تمام مواد را با کاهو مخلوط کنید. در انتها نیز با روغن زیتون و گردو تزیین نمایید.

 

املت سبزیجات

یک صبحانه لذیذ در روزهای تابستانی قطعاً املت سبزیجات است. املت مواد مغذی بسیاری دارد و نه‌تنها به عنوان صبحانه، بلکه به عنوان میان‌وعده و یا شام نیز گزینه مناسبی است.

برای درست کردن املت سبزیجات این غذای نانی تابستانی کافی است از میان سبزیجات تابستانی، آن‌هایی که باب میل‌تان هستند را انتخاب کرده و به املت خود اضافه کنید.

 همچنین برای لذیذتر شدن املت، افزودن پنیر می‌تواند یک پیشنهاد عالی  باشد که طعم فوق‌العاده‌ای به املت سبزیجات می‌دهد.

 بیشتربخوانید:

نسخه تغذیه در گرمازدگی

 

خورشت بامیه

یکی از انواع خورشت‌های تابستانی، خورشت بامیه است. در اواخر فصل بهار بامیه در بازار فراوان می‌شود و بهترین فرصت برای طبخ این غذای جنوبی است. بامیه خواص فراوانی از جمله پاکسازی کبد، سم‌زدایی، تقویت سیستم بدنی و ... دارد.

 

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو در لیست برترین غذاهای تابستانی بوده که بسیار مورد علاقه مردم قرار گرفته است. با وجود دلمه‌های بسیار این دلمه به دلیل خوشمزه و سبک بودن مورد توجه قرار می‌گیرد. دلمه برگ مو علاوه بر اینکه غذایی کامل است، بلکه به عنوان دسر نیز استفاده می‌شود.

 

آبدوغ خیار

نام آبدوغ خیار با گردو، کشمش، سیب خشک شده و سبزی و ... به‌عنوان غذای ویژه فصل تابستان سند خورده است؛ خوراکی خنکی که معمولاً از نیمه اردیبهشت ماه مهمان بیشتر خانه‌ها می‌شد و در فصل گرم حسابی می‌چسبید.

 

 سالاد توت‌فرنگی با چاشنی دانه خردل

چند دانه توت‌فرنگی تازه و یک چاشنی غلیظ و شیرین دانه خشخاش می‌تواند برای هر کسی بسیار جذاب باشد. برای داشتن طعم تند می‌توانید کمی سرکه سفید بـه چاشنی اضافه کنید. همچنین می‌توانید روی سالاد کمی بادام بریزید تا چربی غیر اشباع سالم را به غذایتان اضافه کرده باشید.  این سالاد را با مرغ یا ماهی کبابی همراه کنید و انواع دیگر توت مثل بلوبری کـه واقعاً گزینه خوبی است را به آن اضافه نمایید.

 

ماست یونانی با سس زغال‌اخته

وقتی این خوراکی لذت‌بخش تابستانه را درست می‌کنید، توت‌های تازه را با توت‌ها یخ‌زده عوض کنید. همچنین می‌توانید این سس را با بیسکویت یا به عنوان شهد روی پن‌کیک استفاده کنید.

 

نکاتی کوتاه برای خنک ماندن در این فصل

 سوپ را در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید.

  غذاهایی را بخورید که حاوی فلفل بیش‌تری هستند.  مصرف زردچوبه‌تان را افزایش بدهید.

 مصرف گوشت را کاهش بدهید.  پیاز بخورید.  غذاها و نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که حاوی نعنا هستند.  غذاها و مواد خوراکی حاوی شیر نارگیل مصرف کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان