شاخص دلار تحت تاثیر گزارش شغلی آمریکا، نزولی شد

شارژ طلای جهانی

شماره روزنامه: ۵۸۱۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۶/۹ ...

2 copy

به این ترتیب، طلا در ساعت 15 به وقت تهران حدود 7/ 2 درصد رشد کرد و با قیمت 1938 دلار معامله شد. در طرف دیگر بازار نیز بیت‌کوین و اتریوم به مسیر صعودی هدایت شدند و به ترتیب شاهد رشد 8/ 7 و 5/ 8 واحد درصدی بودند. بنابراین بزرگ‌ترین دارایی بازارهای ریسکی یک بار دیگر کانال 27 هزار دلاری را فتح کرد و در ساعت مذکور با قیمت 27 هزار و 375 دلار در بازار کریپتو در حال معامله بود.

در این بین اتریوم نیز توانست به کانال 1700 دلاری راه پیدا کند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه عاملی سبب شده تا دلار جهانی تغییر مسیر دهد؟ در پاسخ به این سوال باید به تحلیل برخی از تحلیلگران اشاره کرد.

مسیر جدید بازارهای جهانی

عده‌ای از کارشناسان بر این باورند در صورتی که گزارش مشاغل آمریکا از ارقام پایین فرصت‌های شغلی و رشد نرخ بیکاری حکایت داشته باشد، جرمی پاول بهره را با سرعت ملایم‌تر و بازه‌های زمانی بیشتری افزایش خواهد داد یا بهره را که اکنون در سطح 25/ 5 تا 5/ 5 درصدی قرار دارد بدون تغییر در همین سطح نگه دارد. بنابراین دلار جهانی واکنش منفی خود را اعلام کرده و مسیر نزولی را برگزیده است. در پی این امر بار دیگر الاکلنگ شاخص دلار و بازارهای جهانی به حرکت درآمده و طلا و رمزارزها را در مسیر صعودی قرار داد.

در مقابل این سناریو، عده دیگری از آنها بر این باورند که با انعطاف‌پذیری بازار کار که نتایج آن در روز جمعه منتشر می‌شود، می‌تواند کمیته بازار باز فدرال رزرو را به تشدید دوباره سیاست‌های انقباضی تشویق کند. بدین جهت نمی‌توان در خصوص نوسانات دلار جهانی تا قبل از انتشار گزارش شغلی آمریکا نظر قطعی داد و باید تا روزهای آتی منتظر ماند.

در این میان ذکر یک نکته ضروری به نظر می‌رسد که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو با توجه به سطح 3 درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه و شیب کاهشی تورم هسته، فاصله زیادی با نقطه پایان ندارد. در پیرامون این بحث می‌توان به سخنان پاول در جکسون هول نیز اشاره کرد.

او در سخنان خود تاکید کرد: «با گذشت زمان و تا نشست بعدی فدرال رزرو تصمیم خواهیم گرفت که نرخ بهره را بالا ببریم یا در سطح قبلی خود ثابت نگه داریم. این موضوعی است که در جلسه بعدی فدرال رزرو در مورد آن بحث خواهیم کرد.» برآورد مقامات فدرال رزرو از سیاست‌های پیش‌رو این‌چنین است که نرخ بهره تا پایان سال به 5/ ‌5 تا 75/ ‌5 درصد افزایش یابد.

 این امر بدان معناست که فدرال رزرو همان‌طور که در سخنرانی خود در ماه‌های گذشته تاکید کرده بود، نرخ بهره سیاستی را دومرتبه تا پایان سال جاری افزایش خواهد داد. اما برای تشدید بیشتر آن باید تا عملکرد این کمیته در نشست بعدی فدرال رزرو منتظر ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان