راهنما و نکات سفر به لائوس

در جنوب شرقی آسیا و در بین تایلند و ویتنام، کشور لائوس یا جمهوری دموکراتیک خلق لائوس واقع شده است. اگرچه این کشور جزء کشورهای آسیای شرقی جذاب برای گردشگران غربی محسوب می‌شود اما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، نسبتاً غیر گردشگری است

راهنما و نکات سفر به لائوس

در جنوب شرقی آسیا و در بین تایلند و ویتنام، کشور لائوس یا جمهوری دموکراتیک خلق لائوس واقع شده است. اگرچه این کشور جزء کشورهای آسیای شرقی جذاب برای گردشگران غربی محسوب می‌شود اما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، نسبتاً غیر گردشگری است. اینجا نسبت به همسایگانش کمتر توسعه‌یافته و از آنجا که اقتصادش به‌شدت به گردشگری و کمک‌های خارجی متکی است، مردم محلی از دیدن بازدیدکنندگان بسیار خوشحال می‌شوند و استقبال خوبی می‌کنند. در ادامه همراه با ما باشید تا به راهنما و نکات سفر به لائوس بپردازیم.

اندازه کشور لائوس

لائوس کشوری دراز است که از چین تا کمبوجیه می‌رسد و از دو سمت دیگر نیز توسط تایلند و ویتنام احاطه شده است. این کشور همچنین محصور در خشکی است و رودخانه مِکونگ نیز جریان آب اصلی آن محسوب می‌شود. شمال لائوس کوهستانی و با جنگل‌های بارانی سرسبز و آبشارهای متعدد است و این در حالی است که جنوب آن، مناظر صاف‌تر و خشک‌تر هستند. دشت‌های لائوس بیشتر برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند که محصول اصلی آن‌ها برنج است.

آب‌وهوای لائوس

به دلیل شکل کشور لائوس، آب‌وهوای آن از نقطه‌ای به نقطه‎‌ای دیگر متفاوت است. شمال لائوس به دلیل ارتفاع بیشتر نسبتاً سردتر است و رطوبت کمتری نسبت به جنوب دارد. همانند بیشتر کشورهای جنوب شرقی آسیا، لائوس نیز دو فصل اصلی دارد که مرطوب و خشک است. فصل بارانی معمولاً از ماه مه تا سپتامبر است و فصل خشک نیز از اکتبر تا آوریل است. نوامبر، دسامبر و ژانویه نیز بهترین آب‌وهوا را دارند که خنک و خشک است.

جاهای دیدنی برتر لائوس

لائوس کشوری بسیار زیبا است که مناظری متنوع و شهرهایی چشمگیر دارد. شمال این کشور به طور گسترده به‌عنوان دوست‌داشتنی‌ترین بخش این کشور شناخته می‌شود که پر از جنگل، آبشار و کوهستان است. در اینجا نیز سه شهر اصلی لائوس یعنی وینتیان، لوانگ پرابانگ و ونگ وینگ قرار دارند. وینتیان پایتخت لائوس است اما نسبت به بانکوک و سایگون بسیار کوچک‌تر و آرام‌تر است.

ونگ وینگ نیز بهشتی برای علاقه‌مندان به کوله‌گردی به شمار می‌رود و گشت‌وگذار در فضای باز در آنجا حس و حال خوبی دارد. مروارید لائوس نیز شهر لوانگ پرابانگ است که مرکز فرهنگی این کشور محسوب می‌شود و در کنار رودخانه مکونگ واقع شده است. مرکز این شهر به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و معماری استعماری بسیار زیبا و معابد بودایی سنتی متعددی را می‌توان در آنجا مشاهده کرد.

زبان و فرهنگ لائوس

زبان رسمی مردم لائوس، لائو است که شباهت بسیار زیادی به تایلندی دارد. در شمال این کشور، مهاجران چینی و اقلیت‌های قومی متعددی حضور دارند و از همین رو، زبان‎‌های ماندارین و اقلیت‌ها نیز رواج دارد. لائوس زمانی مستعمره فرانسه بوده اما در اینجا دیگر زبان فرانسوی رایج نیست. نسل جوان نیز زبان انگلیسی را پذیرفته‌اند و بخش گردشگری به‌خوبی به زبان انگلیسی تسلط دارند. لائوس کشوری بودایی است که به‌شدت روی زندگی روزمره و فرهنگ اینجا تأثیر گذاشته است. این در حالی است که این کشور کمونیستی است و کمونیست تنها حزب سیاسی قانونی در این کشور محسوب می‌شود که رابطه نزدیکی نیز با چین دارد.

غذاهای لائوس

غذاهای لائوس ترکیبی بین خوراکی‌های تایلندی و ویتنامی هستند. به‌خاطر کشاورزی و امکانات محدود این کشور، غذاهای آن نیز ساده هستند. غذاهای سنتی حول محور برنج، گوشت و ماهی هستند و این در حالی است که غذاهای گیاهی را بیشتر در شهرهای بزرگ می‌توان پیدا کرد. نفوذ غذاهای فرانسوی نیز کاملاً مشهود است و این موضوع در رستوران‌های بزرگ شهرهای آنجا بیشتر به چشم می‌آید.

حمل‌ونقل در لائوس

به‌عنوان یک گردشگر گزینه‌های مختلفی برای گشت‌وگذار در لائوس دارید. چهار فرودگاه بین‎‌المللی در این کشور وجود دارند که در شهرهای وینتیان، لوانگ پرابانگ، ساواناخت و پاکسی واقع شده‌اند. با این حال، مقرون‌به‌صرفه‌ترین و هیجان‌انگیز نحوه سفر، به‌صورت زمینی است. سفر با اتوبوس انتخاب بسیار خوبی هم برای گردشگران و هم افراد محلی است.

امنیت لائوس

لائوس نسبتاً کشوری ایمن به شمار می‌رود و سطح جرم و جنایت در آن پایین است. به‌عنوان یک مسافر، شما ممکن است با برخی کلاهبرداری و جرم‌های کوچک مواجه شوید اما این موضوع در مقایسه با کشوری همچون تایلند بسیار کمتر است. رایج‌ترین کلاهبرداری‌ها نیز رشوه پلیس و کلاهبرداری آسیب دیدن موتور سیکلت است. در مکان‌های شلوغ شهرهای بزرگ بهتر است که مراقب وسایل و همچنین جیب‌های خود باشید. کیفیت پایین جاده‌ها نیز سبب می‌شود تا جاده‌ها بسیار خطرناک باشند و از همین رو، به هنگام سفر با ماشین یا موتور در این کشور مراقب باشید.

اقامت در لائوس

برای اینکه در کشور لائوس اقامت کنید، چهار گزینه پیش روی خود دارید که شامل هتل‌ها، هاستل‌ها، مهمان‌خانه و اقامتگاه‌های خانگی است. هتل‌ها و هاستل‌ها معمولاً در شهرهای بزرگتر وجود دارد اما در روستاها و شهرهای کوچک، اغلب اوقات باید مهمان‌خانه یا یک اقامتگاه خانگی را اجاره کرد. مهمان‌خانه‌های سنتی لائویی اندکی قدیمی هستند اما راحتی و مقرون‌به‌صرفه نیز به شمار می‌روند. این کشور بیش از 4000 جزیره دارد که در برخی از آن‌ها می‌توان خانه‌های ییلاقی را اجاره کرد.

واحد پول لائوس

واحد پول لائوس کیپ نامیده می‌شود اگرچه دلار آمریکا و بات تایلند نیز به طور گسترده پذیرفته می‌شوند. کیپ لائوس ارزش بسیار کمی دارد و از همین رو بهتر است قبل از ترک این کشور، تمام کیپ‌های خود را به دلار یا پول دیگری تغییر بدهید چراکه این پول در صرافی‎‌های خارج از لائوس مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

ویزای لائوس

کشور لائوس از سال 1989 میلادی مرزهای خودش را به روی گردشگران خارجی باز کرده و از همان زمان نیز تقریباً با اکثر گذرنامه‌ها می‌توان به‌راحتی به این کشور سفر کرد. مسافران از اکثر کشورها می‌توانند هنگام ورود به فرودگاه‌های لائوس یا هنگام ورود از مرزهای زمینی ویزای 30 روزه دریافت کنند. تنها مسافران از برخی از کشورها هستند که برای سفر به لائوس باید قبل از ورود ویزا تهیه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان