راه‌های انجام معامله امن و جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران

بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال، بازارهای تازه‌ای هستند و افرادی که وارد این بازارها می‌شوند باید نکات مهم و البته بسیار ساده‌ای را رعایت کنند تا بتوانند معامله‌ای امن داشته باشند. در حال حاضر بسترهای زیادی برای انجام این معاملات در کشور ایجاد شده که کاربران می‌توانند با احراز هویت و به صورت امن از آنها برای خرید و فروش رمز ارزها استفاده کنند. این بسترها یا پلتفرم‌ها گرچه تلاش می‌کنند امنیت بالایی داشته باشند، اما در عین حال خود کاربران هستند که باید مراقب باشند به دام کلاهبرداران نیفتند. کسانی که اطلاعات کمی دارند، ممکن است فریب کلاهبرداران را بخورند و حتی بدون اینکه بدانند، در فرآیند کلاهبرداری و فیشینگ مشارکت کنند و شریک جرم شوند.

راه‌های انجام معامله امن و جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران

پیام‌های تلگرامی از طرف دوستانی که حساب‌شان هک شده، یکی از راه‌های کلاهبرداری استفاده از حساب کاربری افراد برای انتقال وجوه سرقتی است. 

برای توضیح ساده این موضوع یک مثال می‌زنیم: مجرمان پس از هک کردن اکانت تلگرام یک فرد، به همه دوستان او در تلگرام پیام می‌دهند و با اعلام اینکه نیاز فوری دارند، درخواست مقداری پول می‌کنند. بهترین کار در این مواقع این است که افراد با دوست خود تماس بگیرند و ببینند آیا واقعا شخصی که پیام داده همان دوست آنهاست یا نه. نکته اینکه این افراد تقریبا در همه موارد شماره حساب شخص دیگری را برای واریز پول می‌دهند.

اما اگر فرد در دام این کلاهبرداری قرار بگیرد، مجرمان فکر انتقال پول را پیش از این کرده‌اند. آنها شماره کارت کسی را می‎دهند که قبل از این پیام، او را برای خرید یک رمزارز برایشان، فریب داده‌اند.

مجرمان در گروه‌های تلگرامی یا به صورت پیام شخصی و یا از طریق آگهی استخدام در سایت‌های ثبت آگهی، افراد را در ازای پرداخت پول به آنها و کسب سود، برای اینکه برایشان ارز دیجیتال بخرند و به کیف پولشان واریز کنند، اغوا می‌کنند. شرایط اقتصادی نیز باعث شده تا برخی افراد جویای کار و درآمد، فریب تبلیغات کار در منزل و… را بخورند. 

البته ممکن است از شیوه‌های دیگری نیز استفاده کنند؛ آنها با هک کردن اکانت تلگرام فردی دیگر، به دوستان او برای خرید ارز دیجیتال پیام می‌دهند و افراد نیز با اعتماد به اینکه دوستشان از آنها تقاضای خرید ارز دیجیتال در ازای پرداخت پول کرده، به او کمک می‌کنند و نمی‌دانند که به‌‌عنوان تسهیلگر و شریک جرم، در یک عمل مجرمانه مشارکت کرده‌اند.

به این ترتیب فرد اول که قصد کمک به دوستش را داشته به حساب فرد دوم پول واریز می‌کند و شخص دوم نیز به خیال کمک به دوستش و یا کسب سود و درآمد، با این پول و با حساب شخصی‌اش از یک صرافی ارز دیجیتال، به کیف پول کلاهبردار یک ارز دیجیتال واریز می‌کند و کلاهبردار فرار می‌کند یک مالباخته می‌ماند و فردی که ناآگاهانه در عمل مجرمانه مشارکت کرده است. این فرد در بهترین حالت باید با پرداخت مبلغ به مالباخته رضایت او را جلب کند و در بدترین حالت هم ممکن است از سوی قاضی به عنوان شریک جرم، محاکمه کیفری شود.

 اینها بخشی از شیوه‌های کلاهبرداری و سوءاستفاده از حساب کاربری افراد برای فیشینگ و پولشویی است.

نمونه آگهی‌های استخدام با هدف فیشینگ و کلاهبرداری 

راه‌های انجام معامله امن و جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران

ادمین خرید رمز ارز یا مشارکت در خرید ارز دیجیتال همان مشارکت در جرمی است که از آن بی‌خبر هستید. نباید فراموش شود که خرید رمزارز برای هر فردی، حتی فردی که شما او را می‌شناسید، ممکن است شما را در یک کلاهبرداری و عملیات فیشینگ شریک جرم کند، پس برای جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت دارایی افراد، بهترین کار خودداری از خرید رمزارز برای دیگران و یا اجاره دادن حساب کاربری صرافی خود به دیگران به هدف کسب سود است. این اقدام مجرمانه و با هدف سوءاستفاده از حساب کاربری شما صورت می‌گیرد.  

بدون شک آگهی‌هایی مانند خرید ارز دیجیتال برای افراد ناشناس در ازای دریافت کارمزد، مشارکت، استخدام یا واگذاری حساب کاربری‌تان در یک صرافی ارز دیجیتال که در سایت‌های ثبت آگهی مثل دیوار  یا پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام منتشر می‌شوند، در راستای اعمال مجرمانه است.

 

پول‌هایی با منشأ مجرمانه که به واسطه حساب شما جابه جا می‌شوند

یکی دیگر از شیوه‌های کلاهبرداری مجرمان، ارسال پیام به افراد برای مدیریت دارایی و سرمایه آنها با حساب کاربری خودشان است. آنها سپس از افراد برای انتقال دارایی و رمزارز تقاضا می‌کنند و به این ترتیب از حساب کاربری افراد با هدف فیشینگ و یا پولشویی استفاده می‌کنند.

در واقع کلاهبرداران در تلاشند تا با قانونی جلوه دادن اعمال خود و مخفی کردن واقعیت، از شما به عنوان عامل فعالیت‌های غیرقانونی خود سوءاستفاده کنند. فراموش نکنید که خرید و فروش ارز دیجیتال برای دیگران، حتی بدون در اختیار قرار دادن حساب کاربری شخصی، به آسانتر کردن عملیات مجرمانه کلاهبرداران کمک کرده و شما به شریک جرم این افراد تبدیل خواهید شد. همچنین توجه داشته باشید مبالغ واریز شده به کارت بانکی شما یا رمز ارزهای منتقل شده به حساب کاربری شما، ممکن است دارای منشاء مجرمانه باشد. در این صورت، شما به عنوان دارنده حساب کاربری و کارت بانکی، حتی با وجود بی‌خبری از موضوع، در برابر جرم صورت گرفته مسئول هستید و تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت. 

روزانه هزاران نفر در بازار ارزهای دیجیتال بدون هیچ مشکلی اقدام به معامله رمز ارز می‌کنند و با رعایت نکات ساده، در امنیت کامل به فعالیتشان ادامه می‌دهند، اما برای حذف کامل موارد کلاهبرداری و سوءاستفاده از حساب کاربری افراد، کاربران در پلتفرم‌های تبادل رمز ارز باید دقت کنند که به هیچ عنوان برای دیگران رمزارز نخرند و ایمیل و کلمات عبور حساب کاربری خود را در اختیار افراد ناشناس و حتی آشنا قرار ندهند، چراکه همان فرد آشنا نیز ممکن است خود بدون اینکه بداند در دام یک کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته باشد و استفاده از حساب کاربری شما و یا خرید ارز دیجیتال برای این افراد، به کلاهبرداران برای سرقت دارایی دیگران کمک می‌کند و شما را نیز به عنوان شریک جرم معرفی می‌کند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان