چه اتفاقی می‌افتد اگر در خواب نیاز به ادرار داشته باشید؟

وقتی شما در طول روز آب می نوشید، بدن شما مایع اضافی را که نیاز ندارد به ادرار تبدیل می کند. مثانه شما ادرار را ذخیره می‌کند و سرانجام به شما هشدار می‌دهد که وقت رفتن به توالت است.

چه اتفاقی می‌افتد اگر در خواب نیاز به ادرار داشته باشید؟

وقتی شما در طول روز آب می نوشید، بدن شما مایع اضافی را که نیاز ندارد به ادرار تبدیل می کند. مثانه شما ادرار را ذخیره می‌کند و سرانجام به شما هشدار می‌دهد که وقت رفتن به توالت است.

اما در مورد شب چطور؟ بدن شما چگونه می‌داند که در خواب ادرار نکند؟

فقط به این دلیل که شما در حال چرت زدن هستید، به این معنی نیست که بدن شما کاملاً خاموش است – فرآیندهای مداومی مانند تنفس، هضم و بله، تولید ادرار، هنوز هم در حالی که شما در حال خواب هستید اتفاق می افتد. مثانه شما و مغز شما با هم کار می‌کنند تا بدانند با آن لیوان بزرگ آبی که قبل از خواب نوشیدید چه کار کنید.

استفاده از توالت هر روز برای بسیاری از افراد یک روال است، بنابراین ممکن است چیزی نباشد که به آن توجه زیادی کنید. اما به عنوان یک اورولوژیست اطفال (نویسنده مطلب)، درک اینکه مغز و مثانه چگونه با هم کار می‌کنند – و گاهی اوقات اشتباه می‌کنند – بخش مهمی از کار من است.

مثانه و مغز

مثانه دو کار اصلی دارد: به طور ایمن ذخیره ادرار و تخلیه آن. در حالی که به نظر ساده می‌رسد، این دو کار به هماهنگی پیچیده‌ای از عضلات و اعصاب نیاز دارد – این کار مغز است.

برای نوزادان و کودکان خردسال، مثانه دارای رفلکس است، به این معنی که به طور خودکار می‌داند چه زمانی باید عضلات را برای تخلیه ادرار فشار دهد. از آنجایی که نوزادان نمی‌توانند این کار را آگاهانه کنترل کنند، معمولاً پوشک می‌پوشند. اما با رشد کودکان، عضلات و اعصاب مثانه نیز رشد می‌کنند، که به کودک کنترل بیشتری بر مثانه خود می‌دهد.

در طول آموزش استفاده از توالت، که معمولاً در ایالات متحده تا سن 3 یا 4 سالگی اتفاق می افتد، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه به طور داوطلبانه از توالت استفاده کنند. این بدان معناست که می‌توانند احساس کنند که مثانه در حال پر شدن است و مغز آنها می‌تواند آن سیگنال را دریافت و درک کند. مغز سپس می‌تواند به مثانه بگوید “صبر کن” تا زمانی که به توالت برسند و ادرار کردن ایمن باشد.

چه اتفاقی در حالت خواب اتفاق می‌افتد؟

بیشتر کودکان ابتدا یاد می‌گیرند که در طول روز از توالت استفاده کنند. استفاده از توالت در شب می‌تواند دشوارتر باشد زیرا مغز خواب سیگنال‌ها را به همان روشی که هنگام بیدار شدن دریافت نمی‌کند.

در حالی که بیدار هستید، اگر صدای بلند یا نور شدید وجود داشته باشد، بدن آن را حس می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. اما در خواب، بدن ممکن است آن صدا یا نور را نشنود یا نبیند زیرا مغز در حالت خواب است. تصور کنید که در طول یک طوفان شبانه بخوابید که تا صبح از آن بی خبر بودید تا زمانی که مردم در مورد آن صحبت کردند. مغز شما صداهای بلند را پردازش نکرد زیرا روی خواب تمرکز می‌کرد.

همین اتفاق می‌تواند با سیگنال‌های مثانه رخ دهد. مثانه شما 24 ساعته در روز ادرار تولید می‌کند، حتی در حالی که در حال چرت زدن هستید. وقتی مثانه شما پر می‌شود، سیگنال‌هایی به مغز شما می‌فرستد. در حالت بیداری، مغز شما این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند و به شما می‌گوید که باید به توالت بروید.

اما در خواب، مغز شما ممکن است این سیگنال‌ها را نشنود یا نبیند. در نتیجه، ممکن است در خواب ادرار کنید.

گاهی اوقات، اگر واقعاً بخواهید دستشویی بروید، مغز به بدنتان می‌گوید بیدار شوید تا بتوانید به دستشویی بروید و مثانه پر خود را خالی کنید. در حالی که بیدار شدن برای دستشویی رفتن در برخی موارد عادی است – به ویژه اگر پیش از خواب یک لیوان بزرگ شکلات داغ نوشیده‌اید – بیشتر کودکان بزرگ‌تر معمولاً می‌توانند طی شب بدون نیاز به دستشویی رفتن بخوابند.

وقوع حادثه در شب

اما راه‌های آسیب رساندن ارتباط بین مغز و مثانه ممکن است متوقف شود. اولاً، مغز ممکن است پیام مثانه را دریافت نکند که وقتی برای دستشویی رفتن است. حتی اگر مغز پیام را دریافت کند، ممکن است نتواند به مثانه بگوید منتظر بمان. یا وقتی که مثانه نتواند صبر کند، ممکن است مغز به بدنتان نگوید بیدار شوید. اگر پیام‌ها ارسال نشوند یا به درستی دریافت نشوند، مثانه وارد حالت واکنش‌های ناخودآگاه می‌شود – به این معنا که فشار داده و ادرار را خود از خود خارج می‌کند، حتی اگر شما در تخت‌خواب خواب نیکو داشته باشید.

خیس شدن تخت‌خواب در شب، که پزشکان به آن “انورزیس شبانه” می‌گویند، رایج‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید است. حدود 15٪ از کودکان در سنین 5 تا 7 ساله گاهی خیس می‌شوند. حتی برخی نوجوانان نیز آن را تجربه می‌کنند. این موضوع در پسران بیشتر رایج است و اغلب یک تاریخچه خانوادگی دارد، به معنای اینکه والدین یا اقوام ممکن است با حوادث شبانه مشکل داشته باشند.

چند دلیلی وجود دارد که خیس شدن در شب اتفاق می‌افتد. از آنجا که مغز کودکان در حال رشد و توسعه است، ارتباط در شب بین مغز و مثانه ممکن است طولانی‌تر زمان ببرد.

برخی از اشخاص شبانه بیشتر ادرار می‌سازند، که این باعث می‌شود مثانه در حالت خواب پر شود. برخی از افراد ممکن است مثانه‌های کوچکی داشته باشند که سریع پر می‌شوند. گاهی اوقات دشواری‌های در خواب یا بیدار شدن عمیق می‌تواند باعث شود که در شب اگر واقعاً بخواهید دستشویی بروید، دشوارتر باشد.

بیشتر کودکانی که در شب خیس می‌شوند، آن را در زمانی که مغز و بدنشان ادامه توسعه می‌دهند، از دست می‌دهند. در آن زمان، آنها می‌توانند طی شب بدون نیاز به دستشویی رفتن بخوابند یا بدن‌هایشان قادر به بیدار شدن در شب برای استفاده از دستشویی وقتی نیاز دارند. اگر خیس شدن در شب یک مسئله باشد، تدابیری مانند کمتر نوشیدن مایعات در شب یا استفاده از دستشویی قبل از خواب می‌تواند به کمک کند. همچنین دستگاه‌های هشدار دستشویی وجود دارد که می‌تواند به تربیت بدن برای بیدار شدن وقتی مثانه باید خالی شود کمک کند. اگر نگران حوادث شبانه هستید یا اگر این حوادث در کودکان بزرگ‌تری شروع شده است، من توصیه می‌کنم با یک پزشک مشورت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان