عکس با مکث

نماد فرهنگی کرج را به بهانۀ بزرگراه تخریب نکنید!

نه تنها نباید سینما هجرت را تخریب و خاطره و هویت جمعی را امحا کنند بلکه باید میان آن ومجموعه میراثی پیرامون چنان پیوندی برقرار شود که برای ساکنان و عبور کنندگان یادآور هویت شهر باشد.

  برخی از فعالان فرهنگی و اجتماعی کلان‌شهر کرج در تماس با عصر ایران از احتمال تخریب سینما هجرت ابراز نگرانی کردند. توجیه تخریب نماد 55 ساله و خاطره‌ساز این است که برای افتتاح بزرگراه شمالی که بخش قابل توجهی از بار ترافیک خروجی و ورودی شهر را کاهش می‌دهد چاره‌ای جز تخریب و حذف آن نیست.

نماد فرهنگی کرج را به بهانۀ بزرگراه تخریب نکنید!

   این در حالی است که هر راه جدید در عین گشایش هایی که ایجاد می‌کند جذب کننده سیل و خیل خودروهای تازه هم خواهد بود و اگر بنا‌بر تخریب بناهای تاریخی به بهانۀ احداث راه‌های جدید و کاهش بار ترافیکی باشد اثری از هویت شهرها باقی نخواهد ماند.

   جدای این به لحاظ فنی هم می‌توان مسیرهای جای‌گزین درنظر گرفت و حتی بخشی از عرض خیابان تهران و میدان کرج را انسان‌محور و با ایجاد ارتباط این فضای فرهنگی با مجموعه پل‌های قدیمی و قلعه صمصام نمادی زیبا را بازتعریف کرد.

   سینما هجرت در مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ورودی شهر قرار دارد و به هر تازه واردی یادآور می‌شود کرج خوابگاه تهران یا فاقد شناسه فرهنگی نیست و هویت و نماد فرهنگی و هنری دارد و به عنوان یک شهر بزرگ و پویا از سابقه و پیشینه برخوردار است کما این که برای چند نسل که در کرج زیسته‌اند خاطره ساخته است.


  یکی از این فعالان از شهرداری کرج خواست شهرداری رشت را الگو قرار دهند که در تعریض و احداث راه‌ها به هویت فرهنگی و پیشینه شهر توجه می‌کنند کما این که هم‌اکنون پیاده راه علم‌الهدی با نمادی چون سینما سپیدرود بیش از پیش برای شهروندان و گردشگران جذاب شده است.


  جان کلام فعالان فرهنگی و اجتماعی و هنری این است: نه تنها نباید سینما هجرت را تخریب و خاطره و هویت جمعی را امحا کنند بلکه باید میان آن ومجموعه میراثی پیرامون چنان پیوندی برقرار شود که برای ساکنان و عبور کنندگان یادآور هویت شهر باشد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان