آیا واکسن HPV را فقط نوجوانان می‌توانند دریافت کنند؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده است. آخرین واکسن HPV، گارداسیل ۹، در برابر نه گونه از ویروس پاپیلومای انسانی که بیشترین احتمال ایجاد سرطان و زگیل تناسلی را دارند، محافظت می‌کند. گارداسیل تأیید FDA را برای پیشگیری از شرایط زیر در افرادی که ۹ تا ۴۵ ساله هستند دارد:

آیا واکسن HPV را فقط نوجوانان می‌توانند دریافت کنند؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده است. آخرین واکسن HPV، گارداسیل 9، در برابر نه گونه از ویروس پاپیلومای انسانی که بیشترین احتمال ایجاد سرطان و زگیل تناسلی را دارند، محافظت می‌کند. گارداسیل تأیید FDA را برای پیشگیری از شرایط زیر در افرادی که 9 تا 45 ساله هستند دارد:

  • سرطان‌های رحم، واژن و ب Vulvar (در زنان)
  • سرطان مقعد، برخی سرطان‌های سر و گردن، مانند سرطان‌های حلق و پشت دهان، و زگیل تناسلی (در هر دو جنس مذکر و مؤنث)

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که نخستین دوز واکسن HPV را در سن 11 یا 12 سالگی بدهید، اگرچه کودکان می‌توانند نخستین دوز خود را از سن 9 سالگی دریافت کنند.

اگر در دوران نوجوانی واکسن HPV را دریافت نکرده‌اید، آیا همچنان می‌توانید به عنوان یک بزرگسال آن را دریافت کنید؟ و آیا باید آن را دریافت کنید؟ این چیزهای است که متخصصان می‌گویند.

HPV ممکن است در طول رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعد و با تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی منتشر شود. در حدود 90٪ موارد، بدن HPV را در عرض دو سال شکست می‌دهد. با این حال، هنگامی که HPV در بدن باقی مانده است، ممکن است منجر به سرطان رحم، مقعد، آلت تناسلی مذکر، واژن، Vulvar و حلق شود. HPV همچنین ممکن است زگیل تناسلی ایجاد کند.

چرا گارداسیل به کودکان داده می‌شود؟

سرطان‌های مرتبط با HPV به آهستگی رشد می‌کنند و اغلب تا سن بزرگسالی ظاهر نمی‌شوند. به همین دلیل، بسیاری از مراقبان فرزندان خود احساس فوریت نمی‌کنند که بچه‌هایشان را علیه HPV واکسن کنند. اما، بهترین حفاظت زمانی ارائه می‌شود که بچه‌ها قبل از اولین تجربه جنسی خود واکسن HPV را دریافت کنند.

هیدر برانت، دکترای فلسفه و مدیر برنامه پیشگیری از سرطان HPV در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود، به Verywell می‌گوید:

“هر کسی که در طول عمر خود در هر نوع رابطه جنسی دخیل شود، احتمالاً با HPV آلوده می‌شود.”

 “واکسن HPV یک اقدام پیشگیرانه است. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کودکان قبل از ورود به رفتارهایی که ممکن است در آینده منجر به سرطان شوند، واکسن را دریافت کنند.”

مطالعه‌ای در سال 2023 نشان داد که پسران و دخترانی که سه دوز از واکسن Gardasil 9 را بین سنین 9 تا 14 سال دریافت کرده‌اند، هنوز پس از 10 سال در برابر ویروس مصون بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که واکسن بسیار ایمن است.

در همین مورد برانت می‌گوید:

“این مطالعه آنچه را که قبلاً می‌دانستیم تأیید می‌کند و به ما اعتماد بیشتری می‌دهد که بگوئیم این یک واکسن پایدار است که حفاظت طولانی مدت را فراهم می‌کند.”

 آنا جولیانو، دکترای فلسفه و پژوهشگر در توسعه اولیه یک واکسن HPV، به Verywell گفت: سرطان‌های مرتبط با HPV ممکن است در افراد هر جنسیت رخ دهد، بنابراین تمام کودکان باید واکسن HPV را دریافت کنند.

جولیانو، که به عنوان مدیر مرکز تحقیقات واکسیناسیون و عفونت در سرطان (CIIRC) در مرکز سرطان Moffitt خدمت می‌کند، می‌گوید: “HPV یک ‘ویروس فرصت طلب’ است.” “اما ما شواهد قوی از آزمایش‌های بالینی داریم که نشان می‌دهد واکسن در حفاظت از هر دو جنس مرد و زن بسیار موثر است.”

آیا Gardasil تنها واکسن HPV است؟ آیا واکسن HPV ایمن است؟

گیولیانو گفت که والدین و سایر مراقبان کودکان که برای سلامتی آنها تصمیم می‌گیرند، باید بدانند و از این نکته مطمئن باشند که داده‌های ایمنی زیادی درباره واکسن HPV وجود دارد و نظارت مستمر صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که این واکسن ایمن است.

گیولیانو می‌گوید: “مهم است که تأکید کنیم که واکسن HPV از سال 2006 در بازار است، بنابراین ما داده‌های سطح جمعیت را داریم”  “طی این مدت، سازمان غذا و داروی آمریکا، سازمان بهداشت جهانی و تولید کننده واکسن نیز به طور مداوم نحوه عملکرد این واکسن را بررسی می‌کرده‌اند. مشخص شده است که این یک واکسن بسیار ایمن است و فواید آن بسیار بیشتر از عوارض جانبی است.”

آیا هنوز هم می‌توانید به عنوان یک بزرگسال واکسن HPV را دریافت کنید؟

اگر در دوران کودکی یا نوجوانی واکسن HPV را دریافت نکرده‌اید، هنوز هم ممکن است از دریافت آن به عنوان یک بزرگسال سود ببرید.

برانت می‌گوید: “دریافت واکسن HPV از سن 27 تا 45 سال نیاز به تصمیم‌گیری مشترک با معالج شما دارد”  “بسیاری از افراد در این سن قبلاً به HPV مبتلا شده‌اند، اما شاید به همه سویه‌های آن نبوده‌اند، بنابراین باید با معالج خود درباره اینکه آیا واکسن HPV برای آنها مناسب است گفتگو کنند.”

بزرگسالانی که برای اولین بار واکسن را دریافت می‌کنند به تعداد دوزهای بیشتری نسبت به کودکان نیاز دارند. افراد زیر سن 15 سال برای محافظت به دو دوز واکسن که 6 تا 12 ماه از هم فاصله داشته باشد نیاز دارند، در حالی که افراد بین 15 تا 45 سال به سه دوز واکسن نیاز دارند.

اگر قبلاً واکسن HPV را دریافت کرده‌اید، باید همچنان از محافظت برای جلوگیری از عفونت HPV استفاده کنید و برای غربالگری سرطان‌های روتین مانند پاپ اسمیر به ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی واکسن HPV چیست؟ آیا واکسن می‌تواند سرطان‌های مرتبط با HPV را از بین ببرد؟

در سراسر جهان، سرطان‌های مرتبط با HPV سالانه حدود 630000 مورد جدید تشخیص داده می‌شود. با افزایش نرخ واکسیناسیون HPV، محققان معتقدند که می‌توانیم نرخ سرطان‌های مرتبط با HPV را کاهش دهیم.

برانت می‌گوید: “واکسن HPV از 90 درصد سرطان‌های مرتبط با HPV و تقریباً 100 درصد سرطان‌های دهانه رحم پیشگیری می‌کند.”

مقام‌های بهداشت عمومی خوش‌بین هستند که با واکسیناسیون گسترده HPV، ممکن است بتوان سرطان دهانه رحم را از بین برد. برانت گفت که استرالیا به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون خود در مسیر حذف سرطان دهانه رحم تا سال 2035 قرار دارد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در واقع هدف جهانی خود را حذف سرطان دهانه رحم قرار داده است. جولینو گفت که واکسیناسیون HPV یک “فرصت شگفت‌انگیز” برای کار به سمت این هدف است و اگر بتوانیم 80 درصد آمریکایی‌ها را واکسینه کنیم، می‌توانیم به آن نتیجه برسیم.”

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان