سناریوی شاخص‌کل تا بهار ۱۴۰۳

شماره روزنامه: ۵۸۳۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ...

photo_2022-07-19_14-50-56 copy

 با این تفاسیر محدوده دو‌میلیون و 50هزار واحد برای شاخص‌کل مستحکم است و از این محدوده شاخص‌کل می‌تواند برگشتی تا دو‌میلیون و دویست‌هزار ‌واحد را داشته‌باشد و این برگشت از نظر زمانی با اواخر مهر تا اواسط آبان ماه و انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه و 6 ماهه شرکت‌ها همزمان خواهد بود، اما رشد بیش از این سطح نیازمند فاکتورهای دیگری است.

 قاعدتا یا باید شرایط سیاسی خوب باشد و شاهد اخبار مثبت در این حوزه باشیم یا باید تحولات مثبتی در بازارهای جهانی حاصل شود. به‌نظر تارگت دو‌میلیون و دویست‌هزار واحد و در خوشبینانه‌‌‌‌‌‌‌ترین حالت دو‌میلیون و سیصد‌هزار واحد فعلا در دو سه ماه آینده پیش‌روی بازار سرمایه است اما بیش از این در این‌محدوده زمانی موردانتظار نیست، مگر اتفاق ویژه‌ای بیفتد و از طرف دیگر محدوده حمایتی دو‌میلیون و 50‌هزار واحد مستحکم است.

 در حال‌حاضر وضعیت بازار سرمایه از نظر فضای کلی و سمت‌‌‌‌‌‌‌وسوی تحرکات در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت به گزارش‌های شرکت‌ها بستگی دارد‌‌‌‌‌‌‌. در میانگین گزارش‌های شهریورماه شرکت‌ها که اکثرا منتشرشده می‌بینیم با توجه به حل مشکل قطعی برق، عملکرد از خرداد و تیر بهتر بوده، اما فروش شرکت‌ها تقریبا معادل فصل بهار است و گزارش‌های بسیار قوی را در کلیت بازار مشاهده نمی‌کنیم.

 البته شرکت‌هایی نیز بوده‌اند که وضعیت عملیاتی خوبی داشته‌اند مثلا در صنایع دارویی شاهد عملکرد مطلوبی بودیم، اما گروه فلزات اساسی به دلیل قطعی برق و افت تیراژ تولید و فروش گزارش‌های خیلی جالبی نداشتند. در نگاهی به شرکت‌های گروه پتروشیمی نیز می‌بینیم که نرخ خوراک همچنان 7هزار‌تومان است و اینجا پارادوکس و ابهامی وجود دارد که روی جو بازار تاثیرگذار بوده‌است.

علاوه بر این موضوع تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌ها نیز در بورس مطرح است. عمده شرکت‌ها امسال و سال‌آینده زمان 5ساله‌‌‌‌‌‌‌شان به اتمام می‌رسد و در حال انجام مقدمات تجدید ارزیابی‌ها هستند.

در بررسی تحولات بازار نیم‌نگاهی نیز می‌توان به تک‌سهم‌هایی در گروه‌های زراعی، قطعه‌سازی و برخی دیگر از صنایع داشت.

در مجموع فضای کلی بازار نوسانی و با مختصات اشاره‌شده شاخص در محدوده دو‌میلیون واحد حمایت و در محدوده دو‌میلیون و دویست‌هزار واحد مقاومت دارد.

به‌طور کلی نیمه دوم سال، ‌پر فراز و نشیب با برآیندی مثبت خواهد بود که باید آن را به‌صورت مقطعی دید. بازار نشان‌داده نسبت به رخدادهایی که پیش‌می‌آید واکنش نشان می‌دهد و چون بازار کم‌عمق است، در شرایط رکود و بی‌خبری بازار کاملا رفتار محافظه‌کارانه دارد. در مقطعی که گزارش‌های عملکرد منتشر می‌شود، انتظار می‌رود بازار واکنش نشان دهد و بعد از آن مجددا بازار وارد یک فاز ‌ساید و نوسانی شود تا برای زمستان آماده شود. در فصل زمستان چند رخداد داریم که روی بازار اثرخواهند گذاشت، اما در دلار به‌عنوان یک محرک مهم برای بازار سرمایه احتمالا در نیمه دوم سال‌تغییر خاصی شاهد نخواهیم بود و به‌نظر نرخ ارز همچنان در همین سطوح باقی‌می‌ماند و ممکن است فقط نرخ ارز مبادله‌ای پله‌ای بالاتر بیاید.

به‌نظر می‌رسد در حدود ماه بهمن بازار مجددا حرکتی برای موج بعدی رشد خواهد داشت. امسال شاخص‌کل کف دو‌میلیون واحد را حفظ می‌کند، رشدی تا محدوده دو‌میلیون و دویست‌هزار واحد داریم و بعد از آن مجددا اصلاح موقتی خواهیم‌داشت و حرکت موج بعدی احتمالا از سه‌ماهه پایانی سال‌آغاز شود و احتمالا شکست مقاومت 5/ 2‌میلیون‌ واحدی را در بهار 1403 خواهیم دید. با توجه به اینکه بازار سرمایه مشتق‌شده از سایر بازارهاست و همیشه از عمق کمی برخوردار بوده‌است، در حال‌حاضر فضای انقباضی در بازارها حاکم است اما در نیمه دوم امسال بازاری نوسانی را خواهیم‌داشت.

در این مدت دو رخداد بنیادی مقابل بازار است. یکی اینکه بخشی از شرکت‌ها خود را آماده تجدید ارزیابی می‌کنند که از این منظر بازار روی بخشی از نمادها متمرکز می‌شود و بخش دیگر تحولات عملیاتی و تصمیمات سیاستگذار است، برای آخر پاییز و اوایل زمستان نیز موضوع بودجه ‌پیش‌روست که پیش‌بینی می‌شود در آن مقطع مجددا بازار روندی محافظه‌کارانه را درپیش بگیرد.

بنابراین سناریوی ما در مقطع فعلی و تا آبان، حمایت دو‌میلیون تا دو‌میلیون و 50هزار واحد است و احتمالا در آذرماه شاخص تا محدوده دومیلیون و دویست تا نهایتا دو‌میلیون و سیصدهزار واحد رشد می‌کند.

بعد از آن با تحویل لایحه بودجه ‌به مجلس مجددا بازار وارد فاز‌نوسانی می‌شود، بعد از مشخص‌شدن ابعاد بودجه ‌و با وجود تعیین‌تکلیف متغیرهایی نظیر گزارش‌های 12ماهه، انتخابات مجلس و استقبال از فصل مجامع مجددا موجی خواهیم‌داشت که باعث می‌شود شاخص احتمالا سقف دو‌میلیون و 500‌هزار واحد را لمس کند که از نظر زمانی با بهار سال‌آینده مقارن خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان