روایت آماری از کسب‌وکاری که تبلیغات‌شان در و دیوار شهر را زشت می‌کرد

برچسب‌ های لوله‌ بازکنی کجا رفته‌اند؟

لوله‌ بازکنی‌ ها، حالا بجای شبگردی در خیابان‌ها و چسباندن برچسب‌های مستطیلی زرد و سرخ به درها و زشت‌کردن نمای خانه‌ها، «پروفایل‌»های خودشان را در دیوار «به‌روز» می‌کنند.

تعداد برچسب‌های رنگارنگ «تخلیه‌چاه» و «لوله‌بازکنی» که سال‌ها مثل کنه به در و دیوار ورودی خانه‌ها چسبیده بود حالا مدت‌هاست کمتر و کمتر شده‌اند. آیا مشکل گیرکردن لوله‌‌ها دیگر وجود ندارد و فعالان این صنف بیکار شده‌اند یا این برچسب‌های تبلیغاتی جای دیگری رفته‌اند؟
 
به گزارش دیوار بلاگ، براساس آمارهای سال 1401 و نیمه اول 1402 در میان هزار کلمه اول پر جستجو در زیر دسته پیشه‌ومهارت در سایت دیوار، «لوله‌‌ باز کنی» با حدود 6 میلیون و 400 هزار بار جستجو رتبه اول را دارد و حتی از رتبه دوم این فهرست – کاغذ دیواری – 3 میلیون بار بیشتر جستجو شده است. این آمار نشان می‌دهد مشکل گیر کردن لوله‌های خانه‌ها هنوز از بزرگترین مسائل شهروندان است، اما هم کارهای تبلیغاتی فعالان این صنف و هم محل جستجوی مردم به جای در و دیوار شهر، به دنیای آنلاین نقل مکان کرده است.
 
و به همین خاطر است که لوله‌بازکنی‌ها، حالا بجای شبگردی در خیابان‌ها و چسباندن برچسب‌های مستطیلی زرد و سرخ به درها و زشت‌کردن نمای خانه‌ها، «پروفایل‌»های خودشان را در دیوار «به‌روز» می‌کنند.

لوله‌های مشکل‌دار پیروزی، اسلام‌شهر و شهر ری

ما برای این گزارش در کل زیردسته «پیشه و مهارت» که خدمات لوله‌بازکنی صرفا بخشی از آن است، 1000 کلمه و عبارت پرجستجو را بررسی کرده‌ایم. در یک‌ونیم سال گذشته، مجموع عبارت‌های مرتبط با پیشه و مهارت در سایت دیوار نزدیک به 131 میلیون بار جستجو شده‌اند.
 
خدمات ارائه‌شده در این زیردسته البته بسیار متنوع است و از خدمات شیشه‌بری تا نصب و تعمیر دوربین‌های مداربسته تا چاپ سه‌بعدی و برش و حکاکی با لیزر در آن‌ها دیده می‌شود. اما جالب است که در میان همه این خدمات، عبارت «لوله‌بازکنی» (با 6 میلیون و 390 هزار بار) بیشتر از همه خدمات دیگر جستجو شده و با فاصله زیاد از رتبه دوم که کاغذ دیواری (با 3 میلیون و 400 هزار بار جستجو) است در بالای این فهرست قرار دارد.
 
آمارهای دیوار نشان می‌دهد عباراتی که مستقیما با خدمات لوله‌بازکنی و تخلیه چاه در ارتباطند، 7 درصد کل همه جستجو‌ها در دسته پیشه و خدمات را به خودشان اختصاص داده‌اند.
 
نکته جالب اینکه در کل این 1000 عبارت، نام سه منطقه و شهر هم دیده می‌شود که همه متعلق به استان تهران است. این نام‌ها فقط در کنار عبارت «لوله‌بازکنی» آمده. کاربران دیوار، «لوله‌بازکنی در محله پیروزی» تهران را نزدیک به 30 هزار بار، «لوله‌بازکنی در اسلام‌شهر» را بیش از 26 هزار بار و همچنین «لوله بازکنی در شهرری» را نزدیک به 26 هزار بار جستجو کرده‌اند. نام هیچ محله، منطقه یا شهر دیگری در کل پیشه‌ها و مهارت‌های متنوع این زیردسته، در بین این 1000 کلمه، دیده نمی‌شود.

پروفایل یا آگهی؟

فعالان صنف خدمات لوله‌بازکنی و تخلیه چاه در دیوار به دو صورت فعالیت دارند؛ یکی با انتشار آگهی (مانند همه دسته‌های دیگر در دیوار) و دیگری با ایجاد «پروفایل».
 
پروفایل در واقع نوعی آگهی دائمی است با امکاناتی بیشتر از یک آگهی معمولی. عرضه‌کننده خدمات به جای آن‌که آگهی‌های موقت منتشر کند و پس از انقضای آن مجددا مجبور باشد آگاهی بگذارد، یک‌بار برای همیشه پروفایل ایجاد می‌کند و در آن جزئیات کاملی از خدماتش را ارائه ‌می‌کند. به عبارت دیگر، پروفایل نوعی غرفه آنلاین و دائمی در دیوار است که کار را هم برای عرضه‌کننده خدمات و هم برای متقاضیان آن آسان‌تر کرده است. البته پروفایل امکاناتی هم برای بالا بردن اطمینان مشتریان از خدمات عرضه‌شده دارد که جزئیاتش را می‌توانید در ادامه بخوانید.
 
ایجاد پروفایل در دیوار از بهار 1401 آغاز شد و لوله‌بازکنی جزو اولین دسته‌های خدماتی بوده که در کنار انتشار آگهی، از این امکان هم استفاده کرده و این استفاده تا به امروز بیشتر و بیشتر شده.
 
داده‌های دیوار البته نشان می‌دهد بخش مهمی از این صنف همچنان به انتشار آگهی می‌پردازند به طوری که تعداد پروفایل‌هایی که فعالان در صنف تخلیه‌چاه و لوله‌بازکنی در بهار و تابستان 1402 ایجاد کرده‌اند، بسیار کمتر از آگهی‌هایی است که در این مدت منتشر کرده‌اند. با این حال، مشتریان این خدمات انگار بر خلاف آگهی‌گذاران، پروفایل را خیلی بیشتر از آگهی می‌پسندند. میانگین بازدید از هر پروفایل نزدیک به 5 برابر هر آگهی است. میانگین دریافت اطلاعات تماس هم دقیقا به همین صورت است. دلیلش علاوه بر راحتی کار با پروفایل نسبت به آگهی، ویژگی‌هایی مهم و منحصر به فرد پروفایل مانند برچسب «تأیید هویت» و برچسب «عدم سوءپیشینه» است.

محبوبیت 2 برابریِ «عدم سوء پیشینه»!

برای ایجاد و انتشار پروفایل‌های خدمات در دیوار، صاحب کسب‌وکار باید ابتدا هویتش تأیید شود. این مرحله «الزامی» است و تمامی پروفایل‌های منتشرشده برچسب «تأیید هویت» دارند. دلیل این الزام این است که مشتریان این خدمات مطمئن باشند ارائه‌کننده خدمت با هویت واقعی خودش در دیوار فعالیت می‌کند. علاوه بر این، برای افزایش اطمینان مشتریان، هر صاحب کسب‌وکار می‌تواند گواهی «عدم سوء پیشینه»‌اش را نیز به دیوار ارائه دهد و در صورت معتبر بودن این گواهی، روی پروفایل، برچسب «عدم سوءپیشینه» درج می‌شود.
 
نیم‌نگاهی به داده‌های این دو دسته پروفایل، نتایج جالبی را نشان می‌دهد. در نیمه نخست امسال، میانگین بازدید از هر پروفایل لوله‌بازکنی دارای برچسب «عدم سوءپیشینه» بیش از 2 برابر بازدید از هر پروفایل بدون این برچسب بوده و بیش از 9 برابر میانگین بازدید از هر آگهی. میانگین دریافت اطلاعات تماس هم به همین صورت بوده است.

خدمات راحت‌تر با اطمینان بیشتر

آمار نشان می‌دهد با توسعه امکان ساختن پروفایل‌های دائمی در دسته خدمات سایت دیوار، نه تنها کار برای صاحبان این کسب‌وکارها در عرضه خدمات‌شان راحت‌تر شده، بلکه این کار منجر به ایجاد اطمینانِ بیشتر مراجعه‌کنندگان به این پلتفرم برای دریافت این خدمات نیز شده است. هر پروفایلی در دیوار در واقع نشان می‌دهد که ارائه‌دهنده خدمت با هویتی مشخص و قابل تایید فعالیت می‌کند.
 
برچسب «عدم سوءپیشینه» هم نشان می‌دهد که عرضه‌کننده خدمت، گواهی عدم سوء پیشینه‌اش را به پلتفرم دیوار ارائه کرده و از این لحاظ قابل اطمینان است. آمارهای مراجعات پرشمار به پروفایل‌ها نیز نشان می‌دهد که این مولفه‌ها برای کاربران دیوار واجد اهمیت است و ترجیح می‌دهند حل مشکل‌شان را به کسی بسپارند که هویتی قابل تایید و بدون سوءپیشینه‌ دارند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان