افزایش عجیب قیمت مرغ و گوشت از کشتارگاه تا بازار: حداقل ۳۰ درصد و گاهی ۱۰۰ درصد

قیمت مرغ در بازار ۳۷ درصد بیشتر از مرغ زنده است. این اختلاف در گوشت قرمز از ۱۰۰ درصد می‌گذرد.

 قیمت یک کیلو مرغ درحدفاصل کشتارگاه تا بازار نزدیک 22 هزار تومان تفاوت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مرغ زنده که برای فرشنده‌ها اهمیت پیدا می‌کند، در سطح کشور کمتر از کیلویی 58 هزار تومان است اما همین مرغ در میادین تره‌بار و مرغ‌فروشی‌ها به‌شکل متوسط نزدیک کیلویی 80 هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

وقتی سراغ بازار گوشت قرمز می‌رویم، این اختلاف بیشتر می‌شود. طوریکه تفاوت قیمت گوساله زنده و گوشت گوساله در بازار به 96 درصد می‌رسد و برای گوشت گوسفندی 106 درصد تخمین زده می‌شود.

تفاوت قیمت مرغ زنده و بازار؛ 37 درصد

 قیمت مرغ در بازار به‌صورت متوسط 79 هزار و 640 تومان محاسبه می‌شود. این عدد برآیندی از متوسط قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور است و طبیعتا قیمت مرغ می‌تواند در تهران و شهر‌های مختلف و حتی مغازه‌ای با مغازه دیگر تفاوت داشته باشد. با این حال همین عدد به‌طور میانگین 37 درصد بیشتر از قیمت مرغ زنده است.

قیمت مرغ زنده در کل کشور به‌طور میانگین به 57 هزار و 720 تومان رسیده و با این اوصاف فروشنده‌ها مرغ را کیلویی 21 هزار و 920 تومان بیشتر از چیزی که بابت آن هزینه کردند، می‌فروشند.

مثلا در شهری مثل تهران که قیمت مرغ زنده به حدود 60 هزار تومان رسیده، مردم مرغ را در بازار به‌طور متوسط کیلویی 81 هزار و 500 تومان یعنی تقریبا 35 درصد بیشتر می‌خرند.

قیمت مرغ در یک‌سری از استان‌ها نسبت به مرغ زنده اختلاف بیشتری دارد و این عدد به‌عنوان مثال در خوزستان به مرز 38 درصد می‌رسد. چون مرغ زنده‌ای که در شهر‌های مختلف خوزستان با قیمت کیلویی 61 هزار تومان به‌خرده‌فروشی‌ها می‌رسد، به‌طور متوسط با قیمت کیلویی 84 هزار تومان برای مردم آب می‌خورد.

تفاوت قیمت گوسفند زنده و بازار؛ 106 درصد

قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در سطح کشور 414 هزار و 350 تومان تخمین زده می‌شود. عددی که با احتساب همه نوع گوشت گوسفندی به‌دست آمده و قسمت‌هایی مثل قلوه‌گاه، سردست، ماهیچه و ... در بالاوپایین رفتن آن تاثیر دارند.

قیمت گوشت گوسفندی در بازار البته نسبت به چیزی که به‌اسم دام زنده می‌شناسیم، بیش از 100 درصد بیشتر است. چون اطلاعات فرارو مشخص می‌کند قیمت هر کیلو گوسفند زنده در کشور به 200 هزار و 180 تومان می‌رسد. تفاوت 214 هزار و 170 تومانی قیمت هر کیلو گوسفند زنده با گوشت گوسفندی معادل اختلاف 106 درصدی است، اما همین عدد آخر در استان فارس به 127 درصد افزایش پیدا می‌کند.

قیمت گوشت گوسفندی در فارس نیمه آبان امسال حدودا کیلویی 415 هزار تومان است، اما قیمت گوسفند زنده که برای قصاب‌ها مهم است، در همین استان نزدیک کیلویی 197 هزار تومان برآورد می‌شود.

قیمت گوشت گوسفندی در خراسان رضوی تفاوت کمتری با دام زنده دارد و عدد 192 هزار و 500 تومانی که به‌عنوان قیمت هر کیلو دام زنده در این استان مطرح است، در قصابی‌ها به 380 هزار تومان بابت هر کیلو گوشت گوسفندی می‌رسد؛ کمتر از 100 درصد.

تفاوت قیمت گوساله زنده و بازار؛ 96 درصد

قیمت گوشت گوساله در بازار فعلا کیلویی 34 هزار تومان از گوشت گوسفندی کمتر است. درحالی که هر کیلو گوشت گوسفندی به‌طور میانگین 414 هزار و 350 تومان ارزش دارد، خرید گوشت گوساله به‌شکل متوسط کیلویی 380 هزار و 750 تومان خرج برمی‌دارد.

قیمت گوشت گوساله با این حال درمقایسه با گوساله زنده کیلویی 187 هزار و 190 تومان فرق دارد که معادل اختلاف 96 درصدی است. چون طبق داده‌های فرارو هر کیلو گوساله زنده در سطح کشور به‌شکل متوسط 193 هزار و 560 تومان قیمت دارد.

قیمت گوشت گوساله در مقایسه با گوساله زنده در یکسری از استان‌ها بیشتر از این حرف‌ها تفاوت دارد و مثلا در استانی مثل همدان دقیقا به 100 درصد می‌رسد. چون گوساله زنده در این استان به‌شکل متوسط کیلویی 208 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود، اما در قصابی‌ها هر کیلو گوشت گوساله را 417 هزار تومان عرضه می‌کنند.

در استانی مثل خراسان رضوی نیز که این تفاوت قیمت کمتر است، حدود 80 درصد برآورد می‌شود. هر کیلو گوساله زنده در استان خراسان رضوی 192 هزار و 500 تومان قیمت دارد و گوشت گوساله را در این استان کیلویی 347 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود.

تفاوت قیمت مرغ و گوشت
تفاوت قیمت گوشت و مرغ

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان