وبلاگ مشرق

گلایه رئیسی از بانک‌ها/ بنیاد ایران‌شناسی و مشکل ۱۲۰ میلیون تومانی!

رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی مسکن گفت: طبق قانون همه بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد از تسهیلات اعطایی خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و بانک‌های متخلف باید برابر ۲۰ درصد این رقم جریمه شوند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

گلایه رئیسی از بانک‌ها

گلایه رئیسی از بانک‌ها/ بنیاد ایران‌شناسی و مشکل 120 میلیون تومانی!

رئیس جمهور رئیسی در جلسه شورای‌عالی مسکن که اخیراً برگزار شد با گلایه از عدم اجرای تعهدات برخی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی در این زمینه افزود: طبق قانون همه بانک‌ها موظفند 20 درصد از تسهیلات اعطایی خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و بانک‌های متخلف باید برابر 20 درصد این رقم جریمه شوند. وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی موظف است به فوریت جریمه‌های بانک‌های متخلف را طبق قانون در قالب مالیات وصول و گزارش آن را ارائه کند.

وی همچنین رئیس کل بانک مرکزی را موظف کرد با دعوت از مسئولان بانک‌های خصوصی آنها را نسبت به الزام اجرای نظامات قانونی مجاب کند و در صورت عدم پایبندی آنها به اجرای این نظامات قانونی، تصمیمات مناسب اتخاذ شود.

رئیسی تاکید کرد که اجرای نهضت ملی مسکن و همه پروژه‌های مرتبط با بخش زمین و مسکن به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور همچنان با قوت و جدیت از سوی دولت دنبال خواهد شد.[1]

*اظهارات رئیس جمهور در حالی است که با گذشت حدود 3 سال از عمر دولت اما عملا نه خبری از تسهیلات بانک‌ها هست و نه خبری از جریمه‌ی آنها!

پیش از این، رئیس کمیسیون عمران مجلس طی سخنانی گفته بود: قرار بر این بود که اگر بانکی به این تعهد خود عمل نکرد به اندازی سهمش در پرداخت تسهیلات مشمول مالیات شود اما اعتراض نسبت به موضوع را در چندین کمیسیون مطرح کردند که عملا اجرای این جریمه امکان نیست یا مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارد. بنابراین از جرایم مالیاتی برای اجرای این تعهد از سوی بانک‌ها چیزی در نمی‌آید.

محمدرضا رضایی تصریح می‌کرد: در برنامه‌ هفتم توسعه بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که اگر به بانکی برای پرداخت تسهیلات مسکن تکلیف شد و به این تعهد خود عمل نکرد، بانک مرکزی باید نسبت به عزل مدیرعامل این بانک اقدام کند و در این باره اغماض نمی‌کنیم.[2]

همچنین چند هفته قبل بود که یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز درباره ماجرای جریمه بانک‌های متخلف گفت: طبق قانون مذکور اگر بانک‌ها به تعهدات خود در قبال حوزه مسکن عمل نکنند باید 20 درصد تعهد انجام نشده خود را به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرده و این مبلغ در صندوق ملی مسکن واریز شود که پس از گذشت دو و نیم سال از اجرای قانون هنوز این بند، عملیاتی نشده است.[3]

مقولات پیش‌گفته با مدعای جدیت دولت در پیگیری بخش مسکن در تضاد است.

***

بنیاد ایران‌شناسی و مشکل 120 میلیون تومانی!

گلایه رئیسی از بانک‌ها/ بنیاد ایران‌شناسی و مشکل 120 میلیون تومانی!

دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی، مورّخ و رئیس بنیاد ایران‌شناسی به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به روایت تلخی از وضعیت بودجه و نحوه نگاه اداری به این بنیاد مهم نخبگانی اشاره کرده است.

او در این باره می‌گوید:

"در ماه گذشته، یک گروه 15 نفره از دانشجویان گرجستانی به ایران آمدند، به دلیل یک اشتباه اداری گفته شده بود که بنیاد آمادگی پذیرایی از آنها را دارد، در حالی که بودجه‌ای برای این کار نداشتیم. بنا بود این گروه سفری به شیراز و اصفهان داشته باشند و در دو گروه مجزای آقایان و خانم‌ها اسکان داده شوند و اینها مستلزم هزینه بود. سازمان‌های متولی هم همکاری نکردند. بنیاد فقط برای جابجایی این گروه 120 میلیون تومان هزینه کرد. این کارها را با دست خالی به انجام رساندیم. بعد از برگشت این گروه به گرجستان، از دانشگاه گرجستان ایمیل تشکرآمیزی دریافت کردیم و بیان شد بازدیدکنندگان از این سفر بسیار راضی بودند. آنها با دیده گریان ایران را ترک کردند. اینجا را وطن دوم خودشان قید کرده بودند. ما با دست خالی چنین کاری کردیم و اگر دست بازی داشته باشیم طبیعتاً فعالیت‌های موثرتری می‌توانیم، داشته باشیم."[4]

*اینکه یک بنیاد نخبگانی، تمدن‌ساز و استراتژیک مثل بنیاد ایران‌شناسی با چنین مشکلات عجیب و غریبی مواجه باشد؛ از عجائبی است که باید آن را بعنوان یک عبرت مهم و بزرگ در خاطر حک کرد.

خاصّه آنکه دولت ما در ایران یک دولت ثروتمند است و بهانه کمبود یا نبود سرفصل بودجه برای نهاد مهمی مثل بنیاد ایران‌شناسی هرگز قابل پذیرش نیست.

باشد که این اهمال یا اشتباه هرچه سریعتر از جانب مسئولان ذیربط به بهترین شکل ممکن رفع شود و شاهد شکوفایی و تأثیرات بیشتر بنیاد محترم ایران‌شناسی باشیم.

***

1_ https://fa.shafaqna.com/news/1682336

2_ mshrgh.ir/1536465

3_ mshrgh.ir/1532077

4_ https://www.ibna.ir/news/499324

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان