وبلاگ مشرق

وام مسکنی که ۲۵ متر خانه هم نمی‌شود! /واکنش نماینده مجلس به مصاحبه یک زن حاشیه‌ساز

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که حتی وام ۲ میلیارد تومانی هم برای خرید ۲۵ متر خانه در تهران کافی نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لاجوردی تأکید کرد:

تمامیت‌خواهی به اسم انقلاب یعنی "انحراف"

وام مسکنی که 25 متر خانه هم نمی‌شود!/واکنش نماینده مجلس به مصاحبه یک زن حاشیه‌ساز

زهره‌سادات لاجوردی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایسنا در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی یک زن فعال سیاسی در یک برنامه تلویزیونی گفت: در زمان امام خمینی(ره) و پس از ایشان یعنی در دوران هدایت جامعه توسط رهبر معظم انقلاب، مسیر حاکمیت و سیاست‌های کشور هرگز در راستای تمامیت‌خواهی افراد یا گروه‌های خاصی نبوده و هیچ یک از شهدای مظلوم ما که گاها در مناصب مهمی قرار داشتند هرگز در زمان حیات برای خود و خانواده‌هایشان، سهم و حق ویژه‌ای قائل نبودند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ظهور بالقوه مردم‌سالاری در کشور ما تا جایی فعلیت یافته که علی‌رغم خسارات فراوان داخلی و بین المللی ناشی از روی کار بودن برخی افراد و دولت‌ها، همواره به نظر اکثریت مردم احترام گذاشته شده است. لذا ما معتقدیم که وظیفه گروه‌های مختلف سیاسی و غیر سیاسی خدمت به مردم و میهن عزیزمان ایران است و هر نوع تمامیت‌خواهی در نقل یا فعل را انحراف از گفتمان انقلاب می‌دانیم.[1]

*سخنان تبیینی خانم لاجوردی اثبات می‌کند که جریان انقلابی و اصولگرایان با تمامیت‌خواهی و تحلیل‌های غلط هیچ میانه‌ای ندارند.

ولو حتی اگر این تحلیل غلط از سوی کسانی مطرح شود که خود را انقلابی معرفی می‌کنند...

***

25 متر خانه هم به مردم روا نیست؟!

وام مسکنی که 25 متر خانه هم نمی‌شود!/واکنش نماینده مجلس به مصاحبه یک زن حاشیه‌ساز

به گزارش مشرق؛ در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، بانک مسکن نیز اعلام کرد که سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به‌ازای حداکثر 4 فرزند زیر 20 سال را افزایش داده است.

سقف این تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و 600 میلیون تومان و جعاله مسکن 320 میلیون تومان است که جمعاً یک میلیارد و 920 میلیون تومان می‌شود.

بسیاری از منتقدان می‌گویند که برای دریافت این وام ابتدا باید 3480 برگه اوراق حق تقدم مسکن خریداری کرد که با نرخ امروز (حدود 102 هزار تومان) متقاضیان واجد شرایط که دارای 4 فرزند زیر 20 سال هستند، حدود مبلغی معادل 391 میلیون تومان می‌شود.

"فرهاد بیضایی"، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن با اشاره به اینکه وام یک میلیارد و 920 تومانی قدرت خرید مسکن مردم جامعه را افزایش نمی‌دهد، گفته است: برای دریافت این وام شرایط سختی در نظر گرفته شده و بیشتر جنبه فعالیت‌های رسانه‌ای برای سیاست‌های دولت در راستای اجرا طرح جوان‌سازی جمعیت است و هر خانواری که 4 فرزند به بالا داشته باشد می‌توانند از این وام استفاده کنند.

او می‌افزاید: شرایط اعطای چنین تسهیلاتی محدود است و تعداد مخاطبی که طرفدار چنین اقساطی هستند اندک هستند و قطعاً تأثیر بسزایی در بازار مسکن نخواهد داشت. در حوزه تسهیلات خرید با توجه به بالا بودن نرخ اقساط و سود تسهیلاتی که خریداری در نظر گرفته شده است موجب می‌شود تا افراد جامعه از این نوع وام استقبال نکنند در نتیجه قدرت خرید مسکن مردم تغییری نخواهد کرد.

گزارش مشرق اما یک بخش دیگر هم دارد و آن اینکه می‌خوانیم:

"با چنین وامی حتی یک واحد 25 متری در تهران نمی‌توان خریداری کرد."[2]

*خوانش این گزارش مهم در حالی است که وزیر اقتصاد اخیراً گفت دولت در حوزه اقتصاد دستاورد دارد و اگر مردم این دستاوردها را احساس نمی‌کنند به دلیل عملکرد بد دولت قبل بوده است!

لکن وزیر اقتصاد چند ماه قبل وعده داده بود که مردم دستاوردها را لمس خواهند کرد. مسئله اینجاست که آیا نمی‌توان در بحث مسکن کاری کرد که مردم با تدابیری که دولت به کار می‌بندد خانه‌دار شوند؟

اینکه مردم نمی‌توانند با یک وام 2 میلیاردتومانی حتی یک خانه 25 متری بخرند، اینکه دستور دولت برای سقف 20 درصدی اجاره بها اجرا نمی‌شود و اینکه هیچ نظارت کارایی بر بازار وجود ندارد هم آیا به دلیل کم‌کاری دولت قبل است؟!

***

1_ isna.ir/xdPVMH

2_ mshrgh.ir/1543975

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان