شکار ماده تاریک ؛ اولین تصاویر تلسکوپ اقلیدس به زمین رسید (+عکس)

تلسکوپ اقلیدس از طریق مشاهدات خود قصد دارد تا نیروهای معمایی و رازآلود شامل انرژی تاریک و ماده تاریک را که جهان ما را شکل می‌دهند، روشن کند.

آژانس فضایی اروپا(ESA) از اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی اقلیدس(Euclid) رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تلسکوپ فضایی اقلیدس اولین تصاویر نجومی تمام رنگی خود را منتشر کرده است، تصاویری که منظره‌ای خیره کننده از کیهان ارائه می‌دهند.

این عکس‌های فریبنده و گیرا از کیهان نه تنها مسحور کننده هستند، بلکه به شکل درخشانی قابلیت‌های نوری استثنایی این تلسکوپ فضایی 1.4 میلیارد دلاری آژانس فضایی اروپا را به نمایش می‌گذارند.

رنه لوریجس، دانشمند پروژه اقلیدس در یک بیانیه رسمی گفت: ما قبلاً هرگز تصاویر نجومی مانند این را ندیده بودیم که حاوی جزئیات بسیار زیادی باشد. آنها حتی زیباتر و تیزتر از آن چیزی هستند که ما انتظارش را داشتیم و بسیاری از ویژگی‌های پیش از این دیده نشده را در مناطق شناخته شده جهان نزدیک به ما نشان می‌دهند. اکنون ما آماده رصد میلیاردها کهکشان و مطالعه تکامل آنها در زمان کیهانی هستیم.

به گفته آژانس فضایی اروپا، این پنج عکس تازه منتشر شده آمادگی تلسکوپ اقلیدس را برای ماموریت جاه طلبانه خود نشان می‌دهند که ساخت جامع‌ترین نقشه سه بعدی کیهان تا به امروز است و در این فرآیند، برخی از اسرار جهان را فاش می‌کند.

تصاویر دقیق از کیهان

یکی از عکس‌های تازه منتشر شده، نمایی خیره‌کننده از خوشه برساووش را نشان می‌دهد که در فاصله 240 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. این تصویر نه تنها 1000 کهکشان از خوشه برساووش را نشان می‌دهد، بلکه 100 هزار کهکشان دیگر را نیز در پس‌زمینه نشان می‌دهد.


خوشه برساووش
خوشه برساووش

10 میلیارد سال طول کشیده تا نور برخی از این کهکشان‌ها به ما برسد.

رنه لوریجس می‌گوید: این اولین باری است که چنین تصویر بزرگی به ما اجازه می‌دهد تا این همه کهکشان را با چنین سطح بالایی از جزئیات ثبت کنیم.

ستاره‌شناسان نشان داده‌اند که وجود خوشه‌های کهکشانی عظیم مانند برساووش منوط به حضور ماده تاریک در جهان است.

کهکشان IC 342
کهکشان IC 342

یکی دیگر از این تصاویر خیره کننده یکی از اولین کهکشان‌های ثبت شده توسط اقلیدس معروف به کهکشان پنهان یا IC 342 که کالدول 5(Caldwell 5) نیز نامیده می‌شود را نشان می‌دهد. جالب اینجاست که تصویر اقلیدس حاوی اطلاعات فراوانی در مورد میلیون‌ها ستاره درون این کهکشان است.


کهکشان NGC 6822
کهکشان NGC 6822


موارد دیگر شامل نماهایی از یک کهکشان کوتوله نامنظم به نام NGC 6822 است که در فاصله 1.6 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

تلسکوپ اقلیدس همچنین با موفقیت از NGC 6397 تصویربرداری کرده است که یک خوشه کروی است که در فاصله 7800 سال نوری از زمین قرار دارد و دومین خوشه کروی نزدیک به سیاره ماست.

خوشه‌های کروی مجموعه‌ای از صدها هزار ستاره هستند که توسط نیروی گرانش به یکدیگر متصل شده‌اند.


سحابی سر اسب
سحابی سر اسب

علاوه بر این، اقلیدس ما را با تصویری خیره کننده و گسترده و با جزئیات پیچیده از سحابی سر اسب واقع در صورت فلکی شکارچی آشنا می‌کند.

اکنون پس از انتشار این تصاویر اولیه، کنسرسیوم اقلیدس به طور گسترده این تصاویر علمی را که شامل داده‌های نجومی فراوانی است، ارزیابی خواهد کرد.

قرار است مقالات علمی جامعی که یافته‌های این عکس‌های اولیه را تشریح می‌کنند، تا قبل از پایان سال جاری منتشر شوند.

گفتنی است که تلسکوپ شکار ماده تاریک اقلیدس، رصدهای معمول علمی خود را در اوایل سال 2024 آغاز خواهد کرد.

نتایج اقلیدس که در طول اقامت شش ساله‌اش در فضا جمع‌آوری خواهد شد، از طریق انتشار داده‌های سالانه عمومی می‌شود.

ماموریت 6 ساله اقلیدس

ماموریتی محوری به تلسکوپ اقلیدس متعلق به آژانس فضایی اروپا برای کاوش در ترکیب و تکامل جهان تاریک گریزان که 95 درصد از کیهان پنهان‌مانده را در بر می‌گیرد، محول شده است.

اقلیدس از طریق مشاهدات خود قصد دارد تا نیروهای معمایی و رازآلود شامل انرژی تاریک و ماده تاریک را که جهان ما را شکل می‌دهند، روشن کند.

این تلسکوپ پتانسیل این را دارد که چگونگی توزیع ماده تاریک در سراسر جهان هستی و همچنین نقشی را که انرژی تاریک در هدایت انبساط کیهان ایفا می‌کند، روشن کند.

هدف بلندپروازانه اقلیدس همچنین شامل بررسی مسائل عمیق انبساط جهان و پراکندگی ساختارهای مقیاس بزرگ در بافت فضا-زمان است.

ایجاد گسترده‌ترین و دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کیهان با رصد میلیاردها کهکشان که به فاصله 10 میلیارد سال نوری از زمین می‌رسند، انجام خواهد شد.

این نقشه سه‌بعدی بینش‌های پیشرفته‌تری از تکامل کیهان پس از انفجار کیهانی مه‌بانگ(بیگ بنگ) که 13.77 میلیارد سال پیش رخ داده است، در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

اقلیدس که در ماه ژوئیه 2023 پرتاب شد، تقریباً یک میلیون مایل(1.6 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد و دقیقا در همان موقعیت نجومی است که قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان یعنی تلسکوپ جیمز وب ناسا قرار دارد.

تصاویر نمایش داده شده کنونی اقلیدس به عنوان نگاهی اجمالی به پتانسیل بی حد و حصر این تلسکوپ فضایی پیشرفته، اشاره‌ای به اکتشافات جذابی دارد که ممکن است در سال‌های آینده از آنها رونمایی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان