همانطور که طوفان بابِت در ماه گذشته بریتانیا را درنوردید بخش رو به رشدی از جمعیت بریتانیا میتوانستند احساس غیر معمول خود را توجیه کنند: آماده شدن برای فاجعه. با افزایش تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوایی مانند سیل و آتش سوزی و همچنین ترس از حمله روسیه به اوکراین "آماده شدن برای مواجهه با فاجعه" راه خود را به جریان اصلی جامعه و افکار عمومی بریتانیا باز کرده است.
صحنههای قفسههای خالی از مواد غذایی ناشی از خرید وحشت زده در فروشگاهها در اوایل دوره پاندمی کووید شکننده بودن زنجیرههای تامین کالای خرده فروشیهای برتانیا را آشکار ساخته و باعث رشد صنعتی شده که در آن افراد اقلام ضروری را برای سناریوی آخرالزمانی احتکار میکنند سناریویی که بیشتر یادآور شرایط و روزهای قرنطینه است.
به گزارش فرارو به نقل از گاردین، در ایالات متحده این صنعت به خوبی تثبیت شده است. آمریکاییها سال گذشته 11 میلیارد دلار (9 میلیارد پوند) به منظور آماده شدن برای فاجعه هزینه کردند. شرکتهای چندملیتی مانند آمازون و eBay دسته بندیهای اختصاصی برای آماده سازی دارند. در حال حاضر فروشگاههای تخصصی بریتانیا، خرده فروشیهای زنجیرهای خیابانی و فروشگاههای آنلاین اقلامی از مواد غذایی خشک و فریز شده، رادیو، تجهیزات گرمایشی اضطراری، دستگاههای تصفیه آب و حتی کیتهای کامل بقا در شرایط مواجهه با تهدیدات هستهای را میفروشند. در انتهای طیف کمتر افراطیتر در این مورد مصرف کنندگان کیسه خواب و پتوهای پشمی را میخرند، زیرا از خاموشی میترسند یا به سادگی قادر به پرداخت قبوض برق در میانه بحران هزینه زندگی نیستند.
"لینکلن مایلز" تقریبا یک دهه پیش UK Preppers Shop را تاسیس کرد و میگوید که از زمان قرنطینه ناشی از همه گیری کووید شاهد رونق کسب و کارش بوده است. او میگوید: "من در مورد مفهوم آماده سازی در مجلات خواندم و فکر کردم که بسیار منطقی است. در چند سال گذشته شاهد وضعیتی انفجاری بوده ایم. برخی افراد در مورد احتمال وقوع جنگ هستهای و مواردی از این قبیل صحبت میکنند. با این وجود، سطوح مختلفی برای آماده سازی وجود دارد. مردم نگران احتمال وقوع بلایای طبیعی هستند".
فروشگاه مایلز در کورنوال در جنوب غربی بریتانیا کیت حاوی غذای خشک شده یک ماهه را به قیمت 478 پوند به فروش میرساند. یک سایت دیگر به نام UK Prepping Shop یک کیت بقای هستهای یک نفره کامل با یک ماسک گاز را به قیمت 564 پوند به فروش میرساند. Sgt Preppers که در طول پاندمی کووید در پناینز افتتاح شد راهنماهایی برای زندگی "خارج از شبکه" و لباسهای 95 پوندی (در سایزهای کودکان و بزرگسالان) ارائه میدهد. Bug Out یک فروشگاه در ولز یک "بشکه بقا" به قیمت 152 پوند ارائه میدهد که در آن میتوان مواد اضطراری را با هم در یکجا پنهان کرد که نوعی آماده سازی برای زمان وقوع فاجعه محسوب میشود.
مایلز میگوید سرمایه گذاری او اولین فروشگاه آمادهسازی در اروپا بوده و از آن زمان به فروشگاهی پیشرو در زمینه ارائه تجهیزات مرتبط با بقا و آماده سازی برای مواجهه با فاجعه در قاره اروپا تبدیل شده است. او میگوید: "کووید باعث شد کسب و کارمان به شدت تقویت شود. من فکر میکنم مردم متوجه شدند که اگر دوباره اتفاقی مشابه آن رخ دهد ما کاملا تنها هستیم. نکته اصلی و تاثیرگذار تشکیل صفها در سوپر مارکتها و تمام مواد غذایی بود. این موضوع برای بسیاری از مردم به مثابه یک زنگ هشدار و بیدارباش عمل کرد".
جاستین جونز UK Prepping Shop را در طول پاندمی کووید برای کمک به مقابله با کمبود مواد غذایی تاسیس کرد و میگوید پیگیری مسئله آماده سازی برای شرایط مواجهه با فاجعه به یکی از مسائل وارد شده به جریان اصلی مباحث مطرح شده تبدیل شده است.
او میگوید: "ما طیف گستردهای از مشتریان از جمله پزشکان، پرستاران، دامپزشکان و در کل همه نوع افراد از طیفهای مختلف را داریم. بسیاری از آنان به شدت نگران هستند و به طور خاص نگرانی شان به دلیل تحولاتی است که در خاورمیانه در حال وقوع است. قیمت نفت در حال افزایش است و تولید مواد غذایی هزینه بیش تری را به همراه خواهد داشت و به تبع آن قیمت همه چیز گرانتر خواهد شد. مردم در مورد آب نیز نگران هستند. بنابراین، ما محصولات تصفیه آب زیادی را میفروشیم".
مایلز میافزاید: "حتی پس از پاندمی کووید زمانی که روسیه و اوکراین وارد جنگ شدند ما سه ماه دیوانهوار را سپری کردیم. ما چیزهای زیادی را به اوکراین میفرستادیم، اما بزرگترین تجارت مان با مشتریان بریتانیایی بود. برای مثال، برای افرادی که خواهان مواد غذایی بودند یک کیت جیره یک ماهه تهیه کردیم". براساس دادههای "گوگل ترندز" جستجوهای آنلاین برای غذای خشک شده در پاییز امسال در بریتانیا به شدت افزایش یافته همان طور که جستجو برای کیتهای بقا و رادیوهایی قابل حملی که قادر به کار در نقاطی هستند که هیچ منبع تغذیه خارجی در آنجا در دسترس نیست در حال افزایش بوده اند.
خرده فروش سبک زندگی در فضای باز Blacks شاید بیشتر به دلیل تجهیزات کمپینگ خانوادگی خود شناخته شده، اما اخیرا تقاضای بیش تری برای محصولات مورد استفاده در خانه داشته است.
"دنی رابینسون" از آن خرده فروشی میگوید: "ما شاهد افزایش فروش بسیاری از چراغها و هم چنین گاز و اجاقها بوده ایم. مردم در صورت قطع برق در خانه این اقلام را خریداری میکنند.
مردم در این زمان از سال نیز کیسه خواب خریداری کرده اند، اما از آن برای کمپینگ استفاده نمیکنند بلکه هدف شان استفاده از آن در خانه است. این وضعیت بسیار ناامید کنندهای را نشان میدهد زمانی که مردم مجبور هستند به جای روشن کردن وسایل گرمایشی برای گرم کردن خود از این وسایل استفاده کنند. ما هم چنین شاهد فروش روپوشهای آبی (کتهای حوله دار عایق شده) هستیم. ما شاهد خرید تجهیزاتی هستیم که امکان بسته بندی و پوشاندن وسایل را در صورت وقوع سیل امکان پذیر میسازند. وقوع سیل اخیر به این تقاضا دامن زده است".
به نظر میرسد رونق فروش محصولات خرده فروشیهای ارائه دهنده تجهیزات بقا و آماده سازی نشانهای از عصبانیت گستردهتر جمعیت کشورهای غربی از دولتهای شان باشد. گزارش یک خیریه ایمنی جهانی در اوایل ماه جاری نشان داد که اکثر مردم در شمال و غرب اروپا به توانایی دولتهای ملی خود برای مقابله با یک فاجعه اعتماد ندارند.
در همین حال، نتایج تحقیقات نشان داد که بیش از یک پنجم اقلام مورد علاقه خریداران بریتانیاییها در معرض خطر خرابی ناشی از تغییرات آب و هوایی قرار دارند. افزایش عدم قطعیت در مورد وضعیت سیاسی و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی میتواند باعث رونق بیشتر کسب و کارهای مرتبط با ارائه تهیزات و خدمات مرتبط با بقا و مواجهه با بحرانها شوند.