چرا حجاب لازم است؟

بررسی مسئله لزوم حجاب در جوامع اسلامی وقتی برای انسان میسر می شود که زاویه دید و نگاه او به مسئله معین شود و بدون شک اگر کسی از همان اول با دید لجاج و تعصب و دور از منطق و استدلال بخواهد به این مسئله نظر کند و خواسته های نفسانی و احساسی و غریزی خودش را بخواهد بر درک عقل و شعور دینی خود حاکم قرار دهد شکی نیست که هیچ پاسخی برای او منطقی به نظر نمی ر ...

چرا حجاب لازم است؟

بررسی مسئله لزوم حجاب در جوامع اسلامی وقتی برای انسان میسر می شود که زاویه دید و نگاه او به مسئله معین شود و بدون شک اگر کسی از همان اول با دید لجاج و تعصب و دور از منطق و استدلال بخواهد به این مسئله نظر کند و خواسته های نفسانی و احساسی و غریزی خودش را بخواهد بر درک عقل و شعور دینی خود حاکم قرار دهد شکی نیست که هیچ پاسخی برای او منطقی به نظر نمی رسد و هیچ دانشمندی بلکه هیچ معصومی هم نمی تواند او را قانع کند و اما اگر یک انسان مسلمان باشد و به خدا و روز قیامت و رسول خدا و پیامبران و امامان معتقد باشد و به این باور رسیده باشد که خدایی وجود دارد و روز قیامتی هست و پیامبران و امامانی هستند بدون شک نگاه او به این مسئله متغیر خواهد شد.

اولا حجاب یک دستور کاملا اجتماعی است و اصلا معقول نیست که حجاب از دستورات شخصی و خانوادگی باشد، چون هر عاقلی می داند حجاب در منزل شخصی و نزد بستگان و خانواده ای که به انسان محرم هستند موضوع و معنایی ندارد. پس اصل دستور حجاب یک دستور کاملا و صد در صد اجتماعی است.

ثانیا برای اجرای حجاب در جامعه لازم نیست تا راه دوری را طی کنیم و به احادیث و روایات و تاریخ استناد کنیم، بلکه آیات صریح قرآن که کلام خداوند عالمیان است کافی است تا هر مسلمان واقعی را قانع کند و ما تنها به یکی دو آیه از باب نمونه اشاره می کنیم. خداوند در سوره نور آیه 32 می فرماید:« وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها ...» این خداوند عالمیان است که به پیامبر رحمتش حضرت محمد(ص) فرمان اکید و دستور لازم می دهد که « ای پیامبر به همه زنان مؤمنه (که به خدا و رسول خدا ایمان آورده اند) بگو اولا چشمهای خود را از نامحرمان بپوشند و ثانیا پاکدامنی و عفت و ناموس خویش را کاملا محافظت نمایند

و ثالثا زینت های لباس و بدن خودشان را برای دیگران ظاهر و آشکار نکنند و رابعا مقنعه ها و چادرهای خود را کاملا بر سر کرده بطوری که تمام بدن را بپوشاند و خامسا هرگز زینت های خود را برای غیر شوهرانشان و کسانی که به آنها محرم شرعی هستند آشکار نکننند و سادسا در اجتماع جوری راه نروند که دیگران از زینت هایی که زنان معمولا با خود همراه دارند مطلع و آگاه شده و آنها را ببینند» و در خاتمه می فرماید:« وَتُوبُوا إِلَى اللهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ و توبه و استغفار کنید ای گروه مؤمنان و بسوی خدا باز گردید جمیعا امید است که به سعادت و رستگاری برسید» اما در کجای تاریخ اسلام داریم که پیامبر حجاب را همگانی کرده باشند..)  این قرآن است که صریحا به پیامبر فرمان اجرای حجاب در جامعه را می دهد و مربوط به همه زنان هم هست خوب اگر ما بگوئیم پیامبر این دستور خدا را نادیده گرفته و آنرا عمل نکرده که العیاذ بالله پیامبر اسلام را منکر شده ایم. و اگر بگوئیم پیامبر این دستور را انجام داده آیا فقط برای محیط خانه و زندگی چنین دستوری داده است؟

آیا این 7 دستور مهم غیر از اجتماع و جامعه، محل و جایگاه دیگری هم دارد؟ آیا خداوند فرموده در اطاقهای شخصی و منزلهای خلوت خودتان با چادرها و مقنعه ها خودتان را کاملا بپوشانید. به نظر شما چنین چیزی معقول است؟ آیا نشان دادن زینت ها و راه رفتن های صحیح مربوط به اطاق شخصی است یا جامعه و اجتماع است؟ آیا پوشاندن چشم از نامحرم و حفظ کردن دامن و بدن مال داخل خانه ها است یا مربوط به جامعه است.پس اگر حجاب را قبول داریم و به خدا و پیامبر و قیامت نیز ایمان داریم باید دقیق تر و بهتر به کلام خدا توجه کنیم.و اما از قرآن که بگذریم و سراغ عقل و درایت بیائیم.

 

هر انسان عاقلی بخوبی می داند بی حجابی در جامعه عامل مهم فساد و فحشاء خواهد بود در جامعه بشری کم نیستند مردان هرزه چشم و شکارچیان بی ایمان که بدنبال سوء استفاده از زنان و دختران مسلمان می باشند. آیا حجاب یک عامل باز دارنده نمی باشند؟ از طرفی مردانی هم که دارای زن و فرزند و زندگی هستند وقتی بی حجابی جامعه و زنان و دختران آرایش شده را ببینند دل از همسر و زندگی خود بر می‌دارند و پایه های زندگی‌های اجتماعی انسانها بهم می ریزد.آیا آزادی به معنای ولنگاری است که هر کسی هر کاری در جامعه می خواهد انجام دهد و کسی مانع او نشود آیا این آزادی است که خداوند به آن دستور داده است. پس این همه احکام حدود و قصاص و تعزیرات اسلامی که تماما از اجرائیات اجتماع است چه می شود؟ حکومت اسلامی باید حافظ و پاسدار نوامیس مسلمانان باشد و حکومت اسلامی باید اجرا کننده احکام قرآن در جامعه اسلامی باشد و در غیر این صورت دین و مذهب و خدا و پیامبر پوچ و بی معنا خواهد بود.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان