واکنش صحرایی به بازتاب سخنانش درباره تفکیک جنسیتی کتب درسی / ۱۰ روز بی‌کیف و کتاب در طول سال

من کل متن صحبتم را فرستادم منتشر کنند ویک پاسخ هم به دو روزنامه بسیار منصف و روشنگر در این موضوعات دادم و منتشر کردند و بیشتر از این هم برای « تفکیک جنسیتی » کتب درسی وقت نمی‌گذاریم. همین الان هم که پنج دقیقه وقت از برنامه را برای این امر گذاشتیم واقعا متاسف هستم.

وزیرآموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه مطابق با تکلیف محول شده به این وزارتخانه از سوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی و آموزشی مدارس باید متناسب با اقتضائات دختران و پسران باشد، ضمن رد شائبه «تفکیک جنسیتی در کتب درسی»، درباره حواشی و بازتاب این سخنانش گفت: من قضاوت را به مردم ایران می‌سپارم، مردم قضاوت می‌کنند و به مظلومیت مدیران خود پی می‌برند که وقتی یک حرف حق را بزنی، دست و دهان و پایت باید بسوزد که چرا حق را گفتی.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی با حضور در شبکه آموزش سیما، درباره حواشی بازتاب سخنانش درباره ایجاد تغییر در کتب درسی متناسب با اقتضائات دانش آموزان دختر و پسر تحت عنوان «تفکیک جنسیتی در کتب درسی»، اظهار کرد: سعی ما این است که از حاشیه‌ها عبور کنیم و در حاشیه نمانیم تا از متن غافل نشویم، ولی گاهی وقت‌ها حاشیه ایجاد می‌شود. هر کسی می‌داند این موضوعات نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی توضیح داد: تقاضای دخترخانم‌ها از ما این است که شما چرا مقتضیات ما را در برنامه‌ریزی‌های خود نمی‌بینید؟. بحث برنامه درسی و برنامه آموزشی و توجه به اقتضائات دختر و پسر مطرح است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند و فقط ما نیستیم‌. آیا مادر و پدرها با فرزند پسر و دختر یه جور برخورد می‌کنند؟، قطعا خیر چراکه نیاز دختر خانم یک چیز و نیاز آقا پسرها چیز دیگری است.

بیشتر از این برای توضیح دادن در خصوص «تفکیک جنسیتی در کتب درسی» وقت نمی‌گذاریم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این  امری کاملا عقلی، تعلیمی و تربیتی است. اینجور بحثی (تفکیک جنسیتی) به کار نبریم. خداوند هم آنها را هدایت کند و هم به دیگران بصیرت دهد. سواد رسانه‌ای مورد نیاز همه شده است تا درک کنند که واقعیت مطلب چه بوده است. بحث تناسب برنامه درسی و آموزشی با نیازهای دانش آموزان اعم از دختر و پسر بوده است.

برای مثال در هنرستان دخترانه به رشته هایی مثل کودک‌یاری نیاز داریم که ویژه دخترخانم ها است. مگر تا کنون ما در مهد کودک مربی مرد داشتیم؟. مربی مهد کودک خانم است. در مقطع ابتدایی به ویژه سه پایه اول نیز عموم آموزگاران خانم هستند.

صحرایی افزود: اینکه بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» را مطرح کنند، توهین به شعور ملت است که ریاضی دخترانه و پسرانه می‌شود. زمانی هم در دانشگاه بحث می‌شد «علوم انسانی اسلامی» و «علوم انسانی غیر اسلامی» چیست؟. این ریشه تاریخی عجیب و غریبی دارد که برخی این را دنبال می‌کنند. بحث ما برنامه آموزشی و برنامه درسی بوده و اصلا بحث کتاب نبوده است. البته برخی کتب به طور طبیعی تغییر می‌کنند؛ مثلا کتاب مهارت‌های زندگی که برخی مهارت‌ها خاص دختران و برخی خاص پسران است و یا کتاب تربیت اجتماعی و دینی که برخی مطالب خاص دختران و برخی مطالب خاص پسران است. الان هم هست و وجود دارد. یا مباحث مربوط به محیط آموزشی که دبیرستان دخترانه باید برای دختران متناسب سازی شود تا در آن راحت باشند و این توقع دختران از ما است.

وی با یادآوری اینکه بحث من درباره این بوده است که هویت ابعاد مختلفی دارد و یکی از ابعاد هویت، هویت جنسیتی، هویت دخترانه و پسرانه است، عنوان کرد: پسرانگی و دخترانی یک اقتضای جدی است و همه جا به این امر توجه شده است. فقط تعلیم و تربیت اسلامی نیست، در تعلیم و تربیت غیر اسلامی هم به هویت دخترانه و پسرانه جداگانه توجه می‌شود. تمام اهتمام ما در آموزش و پرورش  این است که اگر حاشیه‌ای هم ایجاد می‌شود بر روی آن وقت نگذاریم تا از متن باز نمانیم اما وقتی دیدم یک صفحه از روزنامه‌ای به این امر اختصاص یافته فقط حیرت کردم و تاسف خوردم. از این جهت که این حرف یک حرف کاملا دقیق است.

صحرایی تصریح کرد: من کل متن صحبتم را فرستادم منتشر کنند ویک پاسخ هم به دو روزنامه بسیار منصف و روشنگر در این موضوعات دادم و منتشر کردند و بیشتر از این هم برایش وقت نمی‌گذاریم. همین الان هم که پنج دقیقه وقت از برنامه را برای این امر گذاشتیم واقعا متاسف هستم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: من قضاوت را به مردم شریف ایران می‌سپارم. خرد جمعی مردم اشتباه نمی‌کند. مردم اینها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند و به مظلومیت مدیران خود پی می‌برند که اگر یک حرف حق را بزنی باید دست و دهان و پایت بسوزد که چرا حق را گفتی.

وی عنوان کرد: برخی دوستان من می‌گویند فلانی شما می‌روید رسانه سخنرانی می‌کنید، اینها می‌جویند و می‌گردند تا نقطه ضعفت را پیدا کنند. ما از خدا خواستیم اعتماد به نفس خود را از دست ندهیم، حرفمان را بزنیم و رابطه‌مان را با مردم برقرار کنیم. آموزش و پرورش دستگاهی است که در یکایک خانه‌های این ملت وجود دارد و جایی که آنتن و فرکانس نیست یک معلم است.

اصرار ما برای اجرای سند تحول بنیادین به مزاق برخی خوش نمی‌آید

به آقای رئیس جمهوری گزارش می‌دهم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصرار ما بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ظاهرا به مزاق برخی خوش نمی‌آید، گفت: ما این افراد را به شناختن ریشه این کشور و تاریخ و فرهنگ و ملت دعوت می‌کنیم. این سند می‌گوید بچه‌ها را برای شش ساحت اعتقادی و عبادی،  اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی شناختی، اقتصادی و حرفه‌ای و ساحت  تربیت علمی و فناورانه تربیت کنیم. آموزش و پرورش تعلیم و تربیت رسمی را انجام می‌دهد و تعلیم وتربیت غیررسمی را هم از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌کند.
 

تشکیل ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین برای نخستین بار 

صحرایی اشاره کرد: طبق سند تحول بنیادین، وزیر آموزش و پرورش مسئولیت دارد هر سال گزارش دهد که دستگاهای دیگر برای اجرای سند تحول وظایف خود را انجام داده‌اند یا خیر اما متاسفانه طبق اطلاع بنده تا این لحظه هیچگاه وزیر آموزش و پرورش این کار را نکرده است و من حتما این کار را می‌کنم  و به آقای رئیس جمهوری گزارش می‌دهم. این هفته نیز اتفاق بزرگی می‌افتد و برای نخستین بار ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین تشکیل می‌شود و برنامه ملی مهارت انجام می‌شود.

وی همچنین خطاب به معلمان، به ویژه معلمان مقطع ابتدایی و والدین  تاکید کرد که کاری کنید بچه‌ها برای خودشان قصه داشته باشند، قصه زندگی خود را بدانند، قصه گذشته را بدانند و بچه‌ها را عادت دهید با قصه بخوابند و از معلمان ابتدایی تقاصا دارم برای بچه‌ها قصه بگویند.
 

روز بی‌کیف و کتاب ابتدایی‌ها در حال نهایی شدن در شورای عالی آموزش و پرورش

اجرای این برنامه در مدارس تهران

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه تصویب روز بی‌کیف و کتاب در شورای عالی آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است، توضیح داد: آتش به اختیار به مدیران مدارس گفتم یک روز در هفته و حداکثر دو هفته یک بار خودشان این روز را برگزار کنند اما شورای عالی آموزش و پرورش در حال کار بر روی این امر است تا مطالعات آن انجام شده و یک روز را بچه‌های مقطع ابتدایی بدون کیف و کتاب به مدرسه بروند.

وی با بیان اینکه مدارس ابتدایی برای روز بی‌کیف و کتاب باید برنامه داشته باشند، تاکید کرد: دراین روز باید بر روی مهارت‌های فردی و گروهی بچه‌ها کار شود. مدارس این امررا شروع کرده‌اند، برای مثال در تهران شروع شده است اما تا فراگیر شود طول می‌کشد.در کشورهایی که تجربه این کار را داشته اند، معمولا ماهانه یک روز را برای روز بی‌کیف و کتاب تعیین کرده‌اند. در عموم کشورها همین 9 ماه، ماهای فعال آموزشی است اما ما به مدارس گفتیم حداقل 10 بار در سال باشد یا دو هفته یک بار، یک روز بی‌کیف و کتاب برای بچه‌های ابتدایی داشته باشند.

صحرایی با اشاره به اینکه معلمان مدارس ابتدایی  باید طوری برنامه‌ریزی کنند تا این روز را به دست آورند و تداخلی با مباحث درسی نداشته باشد، در پاسخ به اینکه بعضا مدیران مدارس اجازه برگزاری این روز را نمی‌دهند، بیان کرد: این امر را باید شورای مدرسه حل کند، آئین نامه اجرایی مدارس ما را بهترین کشورهای دنیا هم ندارند اما اجرا نمی‌شود. ما دور دست و پای خودمان را بستیم و می‌خواهیم کار خوب انجام دهیم و برای انجام ندادن دلیل داریم تا برای انجام دادن. روز بی کیف و کتاب را بچه‌ها به شادی و تفریح می‌گذرانند و برنامه منعطف دارند. در واقع برای دقیقه به دقیقه این روز باید برنامه داشته باشند.

آغاز طرح کتابخانه کلاسی

جایابی برای قفسه‌های کتاب در مدارس 

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود از شروع شدن طرح کتابخانه کلاسی خبر داد و گفت: این طرح را شروع کردیم تا در حد 50 الی 100 کتاب در هر کلاسی وجود داشته باشد. قفسه کتاب را در کلاس‌ها جایابی می‌کنیم. وزیر ارشاد هم قول کمک داده‌اند. این طرح را از مناطق محروم شروع می‌کنیم. از سوی دیگر فراخوان اولین دوره فیلم کوتاه معلم هفته آینده منتشر می‌شود. این امر بخشهای مختلف برای روایت معلمان دارد.

صحرایی در پاسخ به سوالی درباره انتشار ویدئویی از وی در خصوص جا به جا کردن جای دانش‌آموزان و مسئولان در یک مدرسه، توضیح داد: برای افتتاح مدرسه رفتیم مدرسه ابوریحان بیرونی در شهر بجنورد بودیم. هوا سرد بود و بنا نبود من سخنرانی کنم؛ جمعه بود. به بچه‌ها گفتم زیر آفتاب اذیت نمی‌شوید؟، صادقانه گفتند بله و من گفتم مسئولان جایشان را با دانش‌آموزان جا به جا کنند. مسئولان هم با علاقه انجام دادند. از قبل برای انجام این کارها برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و فضای آنجا این اتفاق را رقم زد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان