همه متهمان دوپینگ !

بر اساس مقررات آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ ،  ASP نیز تابع قوانین مبارزه با دوپینگ هستند، به همین دلیل مهم است که بدانند چگونه می‌توانند هم از خود و هم از ورزشکاران مراقبت و حمایت کنند.

طبق قوانین مندرج در مجموعه مقررات، پرسنل پشتیبان ورزشکار شامل سرمربی، مربی، مدیرعامل، کارکنان تیم، پرسنل رسمی، پزشکی، پیراپزشکی، والدین یا هر شخصی که با یک ورزشکار کار یا کمک می‌کند، ملزم به تبعیت از قوانین مبارزه با دوپینگ هستند.

به گزارش ایسنا، در اکثر موارد، طیف گسترده ای از پرسنل پشتیبانی ورزشکاران (ASP) در کنار ورزشکاران فعالیت می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که ورزشکار تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد سلامت و عملکرد خود چه در داخل و چه خارج از زمین اتخاذ می‌کند و به همین دلیل ورزشکاران به ندرت در سفرهای ورزشی خود تنها هستند؛ این افراد متعهد هستند به ورزشکاران برای انجام مسئولیت‌ها و حفظ شهرت و شان ورزشی خود که شامل امور مبارزه با دوپینگ می‌شود، کمک کنند.

بر اساس مقررات آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ،  ASP نیز تابع قوانین مبارزه با دوپینگ هستند، به همین دلیل مهم است که بدانند چگونه می‌توانند هم از خود و هم از ورزشکاران مراقبت و حمایت کنند.

در این رابطه با فرزاد شارکی، ‌قائم مقام دبیرکل مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آمده است:

پرسنل پشتیبان ورزشکار (ASP) کیست؟

طبق آیین‌نامه جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)، ASP به سرمربی، مربی، مدیر عامل، کارکنان تیم، پرسنل رسمی، پزشکی، پیراپزشکی، والدین یا هر شخصی که با یک ورزشکار کار یا کمک می‌کند تا برای مسابقات ورزشی آماده شود، اطلاق می‌شود.   

ASP چه نقشی در مبارزه با دوپینگ دارد؟

از آنجا که ASP ملزم است همانند ورزشکاران به کد قوانین وادا پایبند باشد، مشمول نقض قوانین مبارزه با دوپینگ از جمله تخلفات تجویز، همدستی، تبانی، قاچاق، دستکاری و...هستند.

از طرفی چون ASP به عنوان الگو، مربی یا حامی، مورد اعتماد ورزشکار است باید از تمام سیاست‌ها و قوانین مبارزه با دوپینگ آگاه باشد و برای تقویت ارزش‌های ورزش پاک و تشویق ورزشکاران به انجام مسئولیت‌های مبارزه با دوپینگ تلاش کند؛

به عنوان مثال، ممکن است از ASP خواسته شود تا در مورد مکمل‌ها راهنمایی ارائه دهد و باید بتواند به ورزشکار کمک کند تا خطرات بالقوه مرتبط با مکمل‌ها را درک کرده و به حداقل برساند.

نقش ASP در فرآیند جمع‌آوری نمونه چیست؟

ورزشکاران در طول فرآیند جمع‌آوری نمونه حق دارند نماینده‌ای را همراه داشته باشند. به عنوان مثال، نیروی پشتیبان ورزشکار می‌تواند به عنوان نماینده ورزشکار در هنگام جمع‌آوری نمونه در ایستگاه کنترل دوپینگ ایفای نقش کرده و او را همراهی کند اما پرسنل پشتیبان ورزشکار نمی‌تواند شاهد پر کردن نمونه توسط ورزشکار باشد و فقط می‌تواند ناظر عملکرد افسر کنترل دوپینگ و همکارانش بر جمع‌آوری نمونه باشد.

همچنین تعیین کننده اصلی حدود و نقش افراد در ایستگاه کنترل دوپینگ، افسر کنترل دوپینگ (DCO) است و هر اقدامی باید با هماهنگی و اجازه DCO انجام شود.

علاوه بر این نماینده ورزشکار می‌تواند او را تشویق کند تا در صورت نیاز سوالات خود را مطرح کرده و از خود دفاع کند. حضور نماینده در حین جمع‌آوری نمونه به ورزشکار کمک می‌کند تا در طول فرآیند احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشد.

 آیا ASP می تواند در طول فرآیند جمع آوری نمونه کمک کند؟

بله! در ورزشکاران دارای معلولیت یا ورزشکار زیر سن قانونی معمولا یک نماینده ورزشکار را همراهی می‌کند. نماینده ورزشکار می‌تواند فرم کنترل دوپینگ را مطالعه کرده و در صورت درخواست ورزشکار، تجهیزات جمع‌آوری نمونه را تحویل گرفته و فرم کنترل دوپینگ را از طرف او امضا کند. در صورت انتخاب ورزشکار برای نمونه گیری، ASP  و ورزشکار باید در مورد سطح عملکرد نماینده در طول فرآیند کنترل دوپینگ به توافق رسیده و نقشی که نماینده قرار است ایفا کند را به افسر کنترل دوپینگ اعلام کنند. در سایر موارد نیز بنا به رضایت و درخواست ورزشکار نماینده او می‌تواند در بستن نمونه در کیت‌های انتقال نمونه به او کمک کند.

به طور کلی، نقش ASP در مبارزه با دوپینگ، توانمندسازی و بالا بردن دانش ورزشکاران، دفاع از حقوق آن‌ها و تشویق به اتخاذ تصمیماتی است که از ورزش پاک حمایت می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان