مسیح مهاجری : در دو انتخابات گذشته تخلف کردید و نتیجه‌ اش را که بی اعتمادی مردم است دیدید؛ دیگر آن را تکرار نکنید

مسیح مهاجری نوشت: درباره ترمیم بی اعتمادی به‌وجود آمده، دو نظریه وجود دارد. عده‌ای معتقدند کار از کار گذشته و دیگر امکان ترمیم وجود ندارد. عده‌ای دیگر، این نظریه را قبول ندارند و می‌گویند هنوز فرصت ترمیم وجود دارد و با تصحیح عملکردها و جبران نارواها می‌توان اعتماد از دست رفته را برگرداند.

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مهم‌ترین کاری که مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی اکنون برعهده دارند، ترمیم اعتماد عمومی است.
 
قبل از هر چیز همه باید بپذیریم که عملکردها موجب خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی شده است. انکار این واقعیت، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مشکلات، بیشتر خواهند شد. شاید عده‌ای که در متن مردم حضور ندارند و به گزارش‌های رسمی عده‌ای بله‌قربان‌گو اعتماد می‌کنند، از این واقعیت که اعتماد عمومی خدشه‌دار شده است اطلاع نداشته باشند.
 
این افراد نباید به گزارش‌های اطرافیان خود اکتفا کنند. آنها باید با اقتدا کردن به امیرالمؤمنین علیه‌السلام، چشم و گوش‌های نامرئی داشته باشند و به آنها این آزادی را بدهند که بدون واهمه و ملاحظات معمول، آنچه می‌بینند و می‌شنوند و از متن و بطن جامعه می‌فهمند را بدون کم و کاست به بالاترین رده‌های مسئولیتی نظام منتقل کنند. فقط از این طریق است که مسئولان ارشد نظام می‌توانند از واقعیت‌ها مطلع شوند.
 
درباره ترمیم بی‌اعتمادی به‌وجود آمده، دو نظریه وجود دارد. عده‌ای معتقدند کار از کار گذشته و دیگر امکان ترمیم وجود ندارد. عده‌ای دیگر، این نظریه را قبول ندارند و می‌گویند هنوز فرصت ترمیم وجود دارد و با تصحیح عملکردها و جبران نارواها می‌توان اعتماد از دست رفته را برگرداند.
 
ما نظریه دوم را قبول داریم و علاوه بر اعتقاد به امکان ترمیم اعتماد خدشه‌دار شده، اصولاً حفاظت از نظام جمهوری اسلامی را لازم می‌دانیم. برای این نظام، جایگزینی وجود ندارد و مهم‌تر اینکه اگر به قانون اساسی این نظام به درستی عمل شود، تمام نارضایتی‌ها از بین خواهد رفت و اعتماد از دست رفته نیز برخواهد گشت.
 
یکی از مسائل مهم مقطع کنونی از تاریخ ایران و تاریخ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، وجود امانت بزرگی است که از فداکاری‌های یک نسل مجاهد و از جان گذشته در اختیار نسل کنونی قرار گرفته است. پایان دادن به عمر رژیم سلطنتی که ویژگی اصلی آن تعلق داشتن به دوران ماقبل تاریخ و حکومت‌های فردی و خانوادگی بود، کار بسیار بزرگی بود که نسل انقلاب آن را انجام داد و برای اولین بار توانست نظام متکی به آراء مردم را با عنوان «جمهوری اسلامی» تأسیس کند.
 
این کار مشترک امام خمینی و ملت ایران، مهم‌ترین رویداد تاریخ معاصر است که نباید فراموش شود و امانتی که آن نسل فداکار از خود برجای گذاشت باید حفظ شود. اگر در چگونگی حفاظت از این امانت اختلاف وجود دارد، قطعاً باید پذیرفت که بازگشت به قانون اساسی، راه درست رفع این اختلاف است. اگر این اختلاف ادامه پیدا کند تضمینی برای حفاظت از نظام وجود نخواهد داشت.
 
مقطع کنونی برای ترمیم اعتماد عمومی فرصت مناسبی است. مسئولان ارشد نظام، دست ‌اندرکاران امور انتخابات مجلس را به رعایت دقیق و دور از گرایش‌های جناحی و گروهی وادار کنند. از تشخیص صلاحیت داوطلبان گرفته تا مراحل مختلف برگزاری انتخابات اگر طبق قانون و کاملاً بی‌طرفانه انجام شوند، گام مهمی برای بازگشت اعتماد عمومی برداشته خواهد شد.
 
 این اقدام، از یکطرف موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد و از طرف دیگر راه را برای ورود صاحبان سلایق مختلف به مجلس هموار خواهد کرد. در آنصورت، مجلس دوازدهم به جایگاهی برای حضور نمایندگان واقعی مردم از اقشار، سلایق و دیدگاه‌های مختلف تبدیل خواهد شد. چنان مجلسی است که می‌تواند به وظایف پیش‌بینی شده در قانون اساسی از قانونگذاری گرفته تا نظارت بر جریان امور و همینطور زبان گویای مردم بودن عمل کند و همان مجلسی باشد که امام خمینی آن را «عصاره ملت» دانستند.
 
همه باید بپذیرند که در انتخابات گذشته مجلس و همینطور انتخابات ریاست‌ جمهوری از قانون تخلف شد و همین امر به کاهش شدید مشارکت مردمی منجر گردید. ضررهای بزرگ این تخلف را در 4 سال گذشته لمس کرده‌ایم. اکنون وقت جبران است. این واقعیت را باور کنید که مردم ایران، مردم خوبی هستند. این مردم، وفاداری خود را به کشور، انقلاب و نظام بارها به اثبات رسانده‌اند. این شما مسئولان هستید که زمینه بی‌اعتمادی را به وجود آورده‌اید. حالا هم اگر درصدد جبران برآئید، می‌توانید اعتماد مردم را به دست بیاورید. این فرصت را از دست ندهید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان