آرژانتین هم صاحب ترامپ خود شد! (+عکس)

ترامپ و بولسونارو از نخستین افرادی بودند که پیروزی خاویر میلی ۵۳ ساله را در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین به او تبریک گفتند.

برای نخستین بار در آرژانتین نامزد حزب راست گرای افراطی "لیبرتارین" با کسب 56 درصد آرا در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید.

به گزارش عصرایران، "خاویر میلی" 53 ساله کارشناس سابق تلویزیونی و نامزد حزب راست افراطی "لیبرتارین" با کسب 56 درصد آرا به عنوان رییس جمهوری منتخب آرژانتین برگزیده شد.

رقیب انتخاباتی میلی در مرحله دوم انتخابات، "سرجیو ماسا" وزیر اقتصاد کنونی آرژانتین با دیدگاه چپ میانه بود که در مرحله دوم انتخابات موفق به کسب 44 درصد آرا شد. در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین 76 درصد از واجدان شرایط رای داده اند.

در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری، سرخیو ماسا 36.6 درصد و  خاویر میلی 30.1 درصد آرا را از آن خود کرده بودند.

آرژانتین طی سال های گذشته با بحران شدید اقتصادی است و پنجه نرم می کند و تورم این کشور در ماه اکتبر گذشته به بالای 140 درصد رسیده است.

تورم دو رقمی طی سال های گذشته نزدیک به نیمی از مردم آرژانتین را به زیر خط فقر رسانده است و خاویر میلی در شعارهای انتخاباتی خود وعده اصلاحات بنیادین اقتصادی را داده است.

از خاویر میلی به عنوان "ترامپ آرژانتین" نیز نام برده می شود زیرا شعارهای پوپولیستی او در جریان مبارزات انتخاباتی از نظر بسیاری از کارشناسان شبیه به شعارها و مواضع ترامپ است که بیشتر از اینکه جنبه عملیاتی داشته باشد، روی موج احساسات مردمی مانور می دهد.

آرژانتین هم صاحب ترامپ خود شد! (+عکس)

خاویر میلی که سابقه سیاسی چندانی در کارنامه خود ندارد، با حمله شدید به سیاست های اقتصادی دولت کنونی آرژانتین حتی وعده منفجر کردن بانک مرکزی آرژانتین و جایگزینی دلار آمریکا به جای واحد پولی آرژانتین (پزو) را داده است.

از دیگر وعده های انتخاباتی او تعطیل کردن بسیاری از ادارات و وزارت خانه های دولتی و کاهش هزینه های عمومی است. او وعده "پایان انحطاط" آرژانتین و بازسازی بنیادین اقتصاد آرژانتین از نو را داده است.

او که یک محافظه‌کار اجتماعی است، با سقط جنین و اتانازی مخالف است و از محدودیت‌های کمتری برای مالکیت اسلحه حمایت می‌کند. او از پاپ فرانسیس آرژانتینی رهبر کاتولیک های جهان، انتقاد کرده است.

سبک گستاخانه میلی در سخنرانی های صریح  باعث شده است که او را به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و ژائیر بولسونارو، رییس جمهوری سابق برزیل تشبیه کنند؛ مقایسه هایی که او از آن استقبال کرده است.

جالب اینکه هم ترامپ و هم بولسونارو ساعاتی پس از اعلام پیروزی میلی در انتخابات آرژانتین به او تبریک گفته اند. ترامپ با تبریک به میلی گفت: "شما کشور خود را پس گرفتید و واقعا آرژانتین را دوباره بزرگ خواهید کرد."

بولسونارو نیز درباره پیروزی میلی گفت: "امید در آمریکای جنوبی دوباره خواهد درخشید."

نکته اینکه هم اکنون در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای آمریکای لاتین احزاب چپ حکومت می کنند و مردم آرژانتین با این انتخاب خود، از معدود کشورهای آمریکای لاتین هستند که به سمت راست افراطی چرخیده اند.

قبل از ورود به سیاست در سال  2020 به عنوان نماینده کنگره از حزب لیبرتارین، میلی به عنوان یک کارشناس اقتصادی "اولترا لیبرال" در میزگردهای تلویزیونی بود و از حرفه گذشته خود به عنوان "مربی جنسی تانتریک" صحبت می کرد.

او در طول مبارزات انتخاباتی خود یک سری اظهارات عجیب و غریب بیان کرد، از جمله اینکه با سگ مرده خود از طرق معنوی ارتباط برقرار می کند و حیوان خانگی مرده اش به او گفته است که برای ریاست جمهوری نامزد شود.

آرژانتین هم صاحب ترامپ خود شد! (+عکس)

او همچنین گفت که از قانونی کردن تجارت اعضای بدن انسان حمایت می‌کند و آن را "فقط یک بازار دیگر" می‌نامد و وقتی از او پرسیده شد که آیا از فروش کودکان نیز حمایت می‌کند، گفت: " بستگی دارد."

خاویر میلی کار خود را به عنوان رییس جمهوری جدید آرژانتین از تاریخ 10 دسامبر (3 هفته دیگر) آغاز خواهد کرد. دوره ریاست جمهوری او 4 ساله خواهد بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان