هزینه بالای «سفر شب زمستان» را چه کسانی پرداخت می‏‏‌کنند؟

مشتریان تورهای شب یلدا

شماره روزنامه: ۵۸۸۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۷ ...

p18 copy

این در حالی است که گزارش معاونت بررسی‌‌‌های اقتصادی اتاق تهران نشان داده که هر خانوار تهرانی به طور متوسط می‌‌‌‌‌‌تواند 5میلیون تومان در سال برای سفر‌‌‌، تفریح و رستوران هزینه کند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که بسیاری از خانواده‌‌‌های ساکن پایتخت جزو مشتریان این تورها نیستند. مهدی گوهری راهنمای گردشگری که تجربه هدایت تورهای یلدا را در سال های گذشته داشته به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مخاطبان تورهای دو و نیم روزه‌‌‌ یلدا معمولا افرادی هستند که به شکل انفرادی سفر می‌کنند یا کسانی که می‌خواهند سفری با دوستان‌‌‌شان داشته باشند. او درباره محتوای این تورها هم به موسیقی محلی،‌‌‌ تنقلات بومی و ... اشاره می‌کند و می‌افزاید: معمولا آژانس‌‌‌ها سعی می‌کنند سنت‌‌‌های یک منطقه را در یلدا به گردشگران نشان دهند. این موضوع علاوه بر آنکه به رشد گردشگری در کشور منجر می‌شود، حمایت از هنرمندان محلی و حفظ آیین‌‌‌های بومی را هم به دنبال خود دارد.

به گفته رسول فرمانی از مدیران یکی از آژانس‌‌‌های گردشگری نیز ظرفیت اغلب تورهای سه و نیم روزه و چهار و نیم روزه در ابتدای آذر ماه پر شده یا در حال تکمیل شدن هستند. او ادامه می‌‌‌دهد: تورهای بیش از سه روز معمولا نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری دارند. همین موضوع سبب پر شدن زودهنگام آنها می‌شود. در مقابل تورهای دو و‌نیم روزه در بازه زمانی نزدیک‌‌‌تری به آغاز سفر تکمیل می‌‌‌شوند. این فعال حوزه توریسم در این باره که آیا در سال‌‌‌های اخیر تغییری در سفر مسافران‌‌‌شان داده شده یا نه،‌‌‌ می‌گوید: در سالیان گذشته تورم تاثیر خود را روی سفرهای مردم گذاشته و ما هم به عنوان فعال حوزه گردشگری آن را در کسب و کارمان مشاهده کرده‌ایم.  

تورهایی دو ‌و نیم روزه یلدایی که از آن صحبت می‌‌‌شود اغلب مقصدشان استان‌‌‌های یزد،‌‌‌ گیلان، اصفهان،‌‌‌ سمنان و گلستان است.  سفر به یزد به ازای هر نفر 3میلیون و 790 هزار تومان هزینه دارد و در آن خدماتی مثل بازدید از میدان و تکیه امیر چخماق، آتشکده زرتشتیان، مسجد جامع یزد، مدرسه ضیاییه (زندان اسکندر)، باغ ثبت جهانی دولت آباد، کاروانسرای میبد، پیر چک چک، نارین قلعه میبد، کاروانسرای میبد، ویژه برنامه شب یلدا همراه با موسیقی، اقامت در هتل سنتی‌‌‌، چهار وعده غذا عرضه می‌‌‌شود.  گیلان  دیگر مقصد تور یلدایی است که هزینه‌‌‌اش به ازای هر نفر 4میلیون و 180 هزار تومان است. گشت‌‌‌زنی روستای پلکانی ماسوله، ساحل و جنگل زیبای گیسوم، میدان شهرداری رشت، حضور در مراسم رقص و موسیقی و یلدای تالشی، تجربه غذاهای گیلکی در رشت، اقامت در اقامتگاه بوم‌‌‌گردی جزو برنامه‌‌‌های گنجانده شده در این تور است.

کویر‌‌‌های استان اصفهان سال‌‌‌هاست که جزو مقاصد پرطرفدار ایرانی قلمداد می‌‌‌شود، همین موضوع باعث شده در ایام مختلف سال تورهایی به این مقصد تعریف شود که یکی از آنها شب یلداست. در این تور دو و نیم روزه که برای هر شرکت‌‌‌کننده 3میلیون و 690 هزار تومان هزینه دارد‌‌‌، برگزار‌کنندگان برنامه‌‌‌هایی نظیر بازدید از روستای مصر، پیاده‌روی در شن‌‌‌های روان، دریاچه نمک خور و بیابانک، نخلستان و چشمه ماهی روستای گرمه، بازدید پیرامونی از قلعه گرمه، شب نشینی دور آتش، ویژه برنامه شب یلدا همراه با موسیقی، اقامت در اقامتگاه بوم‌‌‌گردی، پنج وعده غذا را تدارک دیده‌‌‌اند.

دیگر تور به مقصد کویر به مناسبت شب یلدا در استان یزد است. این تور برای هر توریست 4میلیون و 580 هزار تومان هزینه دارد و در آن خدماتی مانند مسجد جامع تاریخی فهرج، آب انبار و بافت تاریخی فهرج، موزه وحشی بافقی، گشت در کویر کاراکال، بازدید از ارگ سریزد و دروازه فرافر، باغ ثبت جهانی پهلوان پور مهریز، اقامت در هتل چهار ستاره عرضه می‌شود. یکی‌از مقاصد تورهای  « بارش شهابی جوزایی» حاشیه پارک ملی توران، اصلی‌ترین زیستگاه یوز ایرانی  و  روستاهایی نظیر رضاآباد و قلعه بالاست. در این تور که 4میلیون و 175‌هزار تومان برای هر گردشگر هزینه دارد گشت زنی از روستای پلکانی قلعه بالا، رمل‌های رضا آباد، روستای دزیان و بازدید از آسیاب آبی، خشتی پیرعلمدار، مسجد تاریخانه و برج چهل دختر دامغان گنجانده شده است.  اقامت در این تور در اقامتگاه بوم‌‌‌گردی است.

استان گلستان به واسطه جنگل‌‌‌ها و آبشارهایش در کنار تنوع اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند مقصد تورهای  تور تعریف شده یلدایی است. این تور به ازای هر نفر 3میلیون و 650 هزار تومان هزینه دارد و در آن برنامه‌‌‌هایی نظیر تماشای جنگل پاییزی النگدره گرگان، آبشار کبودوال، چشمه گل رامیان، آبشار شیرآباد، اقامت در اقامتگاه بوم‌‌‌گردی گنجانده شده است.  کویر شرق استان سمنان نیز بسیاری را در سال‌‌‌ های اخیر به خود جذب کرده است. این تور 4میلیون و 390 هزار تومان هزینه به ازای هر نفر دارد و شرکت‌‌‌کنندگان می‌‌‌توانند گشت در جنگل های اولنگ، مجموعه تاریخی چشمه علی دامغان، گشت در ارتفاعات محصورکننده‌‌‌ اوپرت و   اقامت در اقامتگاه بوم‌‌‌گردی را تجربه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان