رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی مطرح کرد؛

فاصله زیاد بازار تا جیب مردم

خوشبختانه با توجه به تولید بسیاری از محصولات اساسی در کشور و تامین برخی آنها از طریق واردات، هم اکنون انبارهای کشور مملو از کالای اساسی بوده و کمبودی متوجه بازار نیست.

به گزارش مشرق، تامین امنیت غذایی و تنظیم بازار کالاهای اساسی، در راس اولویت‌های مسئولان قرار دارد به طوری که با توجه به صفی شدن بسیاری از کالاهایی همچون شکر، روغن و مرغ در دولت قبل، از دو سال پیش تاکنون دولت سیزدهم این مهم را به مدد حمایت از تولیدکنندگان، کشاورزان و افزایش واردات کالاهای اساسی در دستور کار خود قرار داده است.

با این حال برای جلوگیری بسیاری از کالاهای اساسی و حل مشکل صفی شدن آن، سیاست اصلاح ارز ترجیحی در دستور کار قرار گرفت. این امر سبب شد بسیاری از این کالاها با افزایش چندبرابری قیمت روبه‌رو شوند.

حال آن که طی یک‌سال اخیر کالاهای اساسی نوسان قیمتی خاصی را تجربه نکردند و آرامش بر بازار کالاهای اساسی حکمفرماست، برای بررسی بیشتر موضوع روزنامه جام‌جم سراغ رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی رفته تا آخرین وضعیت کالاهای اساسی در بازار کشور را جویا شود.

به عنوان سؤال نخست آخرین وضعیت بازار کالاهای اساسی و قیمت این کالاها را توضیح دهید؟

خوشبختانه با توجه به تولید بسیاری از محصولات اساسی در کشور و تامین برخی آنها از طریق واردات، هم اکنون انبارهای کشور مملو از کالای اساسی بوده و کمبودی متوجه بازار نیست.

رصد بازار کالاهای اساسی در سال جاری نوسان نداشتن قیمت بسیاری از آنان را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل می‌توان گفت شاهد آرامش در این بازار هستیم.

رصد بازار کالاهای اساسی نشان می‌دهد بازار برنج افت قیمتی را تجربه می‌کند، این موضوع را تایید می‌کنید؟

بله، با توجه به واردات 700هزارتن برنج در هفت ماه امسال پایان برداشت برنج از شالیزارهای استان‌های شمالی وجنوبی و توزیع آن در بازار و همچنین باقی ماندن برنج‌های برداشت شده سال گذشته در کشور شاهد وفور برنج در بازار کشور هستیم.

به همین دلیل می‌توان گفت طی دوره یکساله اخیر قیمت این کالای اساسی با کاهشی 35درصدی روبه‌رو شده وبسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین شالیکاران دراستان‌های شمالی کالا یامحصول‌شان را با تخفیف زیادی به دست مشتریان می‌دهند.

برنج هاشمی هم اکنون با قیمت 90هزارتومان و برنج طارم نیز با قیمت80هزار تومان در بازار عمده‌فروشی کشور عرضه می‌شود و برنج فجر، شیرودی و ندا با قیمت 48 تا 65 هزارتومان نیز به وفور در بازار یافت می‌شود.

قیمت شکر در بازارهای جهانی با توجه به عرضه ناکافی هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول با مشکل مواجه شده‌است. هم اکنون ذخایر شکر کشور در چه حد بوده و آیا افزایش قیمت این محصول کنترل شده‌است؟

علاوه بر برنج، قیمت شکر نیز در بازار که طی ماه‌های گذشته با نوسان روبه‌رو بود، هم‌اکنون به ثبات رسیده و شاهد کاهش شدید قیمت این محصول در بازار هستم. می‌توان گفت در برخی ماه‌ها مشتریان شکر را به قیمت هر کیلوگرم 42 هزار تومان تهیه می‌کردند.

این در حالی است که قیمت مصوب این کالا 28 هزار و 500 تومان بود.

هم اکنون بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر را با قیمت 23 هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند.

این در حالی است که ما این کالای اساسی را با قیمت 25 هزار و 500 تومان از وزارت جهادکشاورزی دریافت کرده و با قیمت 26 هزار و 800 تومان به بنکداری‌ها می‌دهیم و در نهایت باید شکر با قیمت 28 هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسید.

طی ماه گذشته با کاهش قیمت روغن در بازار مواجه بودیم. آیا این کالای اساسی نوسان قیمتی به خود دیده است؟

روغن یکی از محصولاتی بود که پس از اصلاح ارز ترجیحی بیشترین افزایش قیمت را داشت ولی از آن زمان تاکنون قیمت این کالای اساسی افزایشی نیافته و حتی در مقطعی با مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت آن با کاهش 15درصدی نیز روبه‌رو شد، هم اکنون هیچ کمبودی در بازار روغن خوراکی وجود ندارد و قفسه فروشگاه‌ها پر از این محصول است.

فاصله زیاد بازار تا جیب مردم

طی یک‌سال اخیر قیمت چای با افزایشی قابل توجه روبه‌رو بوده، دلیل این امر چیست؟

با توجه به این که 80 درصد تامین چای کشور از طریق واردات این محصول صورت می‌گیرد و از آنجا که ممنوعیت واردات این محصول ادامه‌دار بوده، هم اکنون شاهد آن هستیم که ذخایر چای کشور کمتر شده است؛ لذا به نظر می‌رسد باید واردات این محصول و ثبت سفارش آن آزاد شده تا با مشکلی در این خصوص روبه‌رو نشویم.

متوسط قیمت انواع چای ایرانی هم اکنون در بازار 100هزار تومان بوده و متوسط قیمت چای خارجی نیز حدود 310 هزار تومان است.

هزینه تولید افزایشی بوده است

در زمینه حبوبات، کنسروها ازجمله تن ماهی و رب گوجه نیز بازار با وفور کالا مواجه است ولی در زمینه سویای خوراکی، کمبود داریم و این مسأله زمینه افزایش قیمت این کالا را فراهم کرده‌است.

مشکلی که هم اکنون بسیاری از اصناف را نگران کرده، این است که قدرت خرید خانوارها کاهش یافته و از طرف دیگر هزینه‌های تولید نیز بسیار افزایشی بوده‌است، به همین دلیل مردم بیشتر تمایل به کالاهای ارزان قیمت دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان