کمبود این ویتامین با آسیب مغزی مرتبط است

آسیب مغزی افراد با سطوح پایین این ویتامین ۶ برابر بیشتر خواهد شد.

به نقل از سایکولوژی، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B12 ممکن است در برابر کوچک شدن مغز با افزایش سن محافظت ایجاد کند.

در این تحقیق، افرادی که سطح ویتامین B12 بالاتری داشتند، 6 برابر کمتر در معرض کوچک شدن مغز قرار داشتند.

به گزارش ایسنا، سطح ویتامین B12 را می‌توان از طریق مصرف مکمل یا با خوردن غذاهایی مانند لبنیات، جگر، ماهی قزل آلا و تخم مرغ افزایش داد؛ غلات صبحانه غنی شده نیز حاوی ویتامین B12 هستند.

تقریبا از هر چهار نفر یک نفر ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشند و افراد با کمبود ویتامین B12 ممکن است شامل گیاه‌خواران، افراد مسن و کسانی باشد که برخی از اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون دارند.

این مطالعه شامل 107 فرد مسن بود که اسکن مغز، آزمایش حافظه و سطح خون آنان برای تعیین سطح ویتامین B12 بررسی شد و هیچ یک از افراد این تحقیق کمبود این ویتامین را نداشتند.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر آنا وگیاتزوگلو گفت: تصور می‌شود بسیاری از عواملی که بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارند خارج از کنترل ما هستند، اما نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که صرفا تنظیم رژیم غذایی برای مصرف بیشتر ویتامین B12 از طریق خوردن گوشت، ماهی، غلات غنی شده یا شیر ممکن است چیزی باشد که به راحتی می‌توانیم آن را تنظیم کنیم تا از کوچک شدن مغز جلوگیری کنیم و شاید این ویتامین حافظه ما را نجات دهد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B12 یک مشکل بهداشت عمومی به ویژه در میان سالمندان است، بنابراین مصرف بیشتر ویتامین B12 می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

بدون انجام یک کارآزمایی بالینی، ما اذعان می‌کنیم که هنوز مشخص نیست که آیا مکمل B12 واقعا در افراد مسن در معرض خطر کوچک شدن مغز تفاوت ایجاد خواهد کرد یا خیر.

ویتامین B12 در تولید گلبول‌های قرمز نقش دارد. کمبود آن که در افراد بالای 60 سال شایع‌تر است و می‌تواند باعث کم خونی شود که کم خونی ناشی از گلبول‌های قرمز خون است.

دکتر وگیاتزوگلو افزود: نتایج تحقیقات قبلی روی این ویتامین نتایج متفاوتی به همراه داشت و تحقیقات کمی به‌طور خاص با اسکن مغز در جمعیت‌های مسن انجام شده است. ما سطوح ویتامین B12 را به روشی منحصر به فرد و دقیق‌تر با بررسی دو نشانگر مشخص آن در خون آزمایش کردیم.

یافته‌های این تحقیق در نشریه Neurology منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان