دو نرخی شدن گاز مایع

شماره روزنامه: ۵۸۸۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ...

 به گزارش «دنیای اقتصاد» جعفر سالاری‌‌‌نسب در این زمینه گفت: سوخت گاز مایع تاکنون با قیمت یارانه‌‌‌ای توزیع می‌‌‌شد، اما با مصوبه 28 مردادماه سال 1402 هیات وزیران در ارتباط با بودجه سال 1402 وزارت نفت مکلف شده است که از ابتدای آذرماه گاز مایع افرادی که گاز شهری دارند و شامل شرایط سهمیه یارانه‌‌‌ای نیستند، با قیمت فوب خلیج‌‌‌فارس توزیع کند. وی افزود: گاز مایع تاکنون با نرخ هر کیلوگرم 230 تومان از مبادی پالایشگاهی تحویل شرکت‌های موزع می‌‌‌شده است و هموطنانی که گاز شهری ندارند، افزون بر سهمیه ماهانه گاز مایع برای پخت‌‌‌وپز، یک سهمیه سوخت نفت سفید برای مصارف گرمایشی را نیز دریافت می‌‌‌کردند که از طریق کارت توزیع شده است و همچنان توزیع آن ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران تاکید کرد: گاز مایع سهمیه‌‌‌ای هم‌‌‌اکنون با قیمت 230 تومان به ازای هر کیلوگرم ازسوی شرکت‌های موزع توزیع می‌شود که افزون بر آن، نرخ خدمات که ازسوی سازمان حمایت اعلام می‌شود به آن تعلق می‌گیرد که برای هر کیلوگرم 2‌هزار و 200 تومان است. سالاری‌‌‌نسب تصریح کرد: با احتساب این نرخ، شرکت‌های موزع 28‌هزار تومان در هر کپسول نرخ خدمات دریافت می‌‌‌کنند که هرگونه تغییری در نرخ خدمات، نیازمند ورود و پایش از سمت سازمان تعزیرات و وزارت صمت است. وی گفت: با مصوبه جدید دولت، نرخ گاز مایع غیریارانه‌ای با احتساب نرخ خدمات دریافتی از سوی شرکت‌های موزع حدود 50‌هزار تومان برای هر کپسول خواهد بود که تنها حدود 10‌درصد از مصرف‌کنندگان گاز مایع را دربر خواهد گرفت.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران تاکید کرد: هیچ تغییر قیمتی در سوخت یارانه‌‌‌ای اتفاق نیفتاده و این قیمت تنها برای مصرف‌کنندگانی است که می‌‌‌خواهند مازاد بر نیاز خود از گاز مایع استفاده کنند.

سالاری‌‌‌نسب تصریح کرد: گاز مایع خانوارهای شامل سهمیه یارانه‌‌‌ای، همچنان به‌‌‌صورت یارانه‌‌‌ای و سهمیه‌‌‌ای و با همان قیمت پیشین 230 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی از در پالایشگاه‌‌‌ها گاز مایع را به شرکت‌های موزع گاز مایع تحویل می‌‌‌دهد و نظارت بر عرضه از سوی این شرکت‌ها نیز ازسوی وزارت صنعت، تجارت و معدن (صمت) انجام می‌شود و اگر توزیعی خارج از شبکه در هر نقطه کشور رخ دهد، نیازمند ورود سیستم‌‌‌های نظارتی است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران بیان کرد: گاز مایع به اندازه کافی موجود است و هر مقدار که شرکت‌های موزع گاز مایع اعلام کنند، تحویل خواهد شد. سالاری‌‌‌نسب تصریح کرد: نزدیک به 85 تا 90‌درصد مصرف‌کنندگان گاز مایع سوخت را به صورت یارانه‌‌‌ای دریافت می‌‌‌کنند و گاز مایع در کشور مازاد بر نیاز نیز عرضه می‌شود. وی اظهار کرد: طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در همه نقاط کشور از جمله استان‌‌‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان به‌‌‌صورت صددرصدی اجرایی شده است و به مقدار کافی نیز توزیع می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان