جشنواره فیلم پر زرق و برق چین که جایزه برندگان را نمی‌دهد

گفته می شود که جشنواره فیلم «هیانان» که تحت حمایت دولت چین قرار دارد، از پرداخت دستمزد کارکنان و صدها هزار دلار جایزه نقدی برندگان پیشین امتناع کرده است.

گفته می شود که جشنواره فیلم «هیانان» که تحت حمایت دولت چین قرار دارد، از پرداخت دستمزد کارکنان و صدها هزار دلار جایزه نقدی برندگان پیشین امتناع کرده است.

به گزارش ایسنا، پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم جزیره هاینان چین (HIIFF) در تاریخ 16 دسامبر (25 آذر) در افتتاحیه خود از فهرستی از چهره‌های معتبر جهانی از جمله نوری بیلگه جیلان کارگردان ترکیه‌ای‌ برنده نخل طلا به عنوان رئیس هیات داوران استقبال کرد و رسانه‌های دولتی محلی، این رویداد را بستری برای «ارتباط و همکاری» فیلمسازان از سراسر جهان معرفی کردند.

اما این جشنواره همچنان در سایه اتهامات مربوط به عدم پرداخت صدها هزار دلار جایزه نقدی که در دوره های گذشته به فیلمسازان جوان وعده داده شده بود، قرار دارد.

فیلم تهیه‌کننده چینی یینی کیان با عنوان «گربه خود را رها کن» برنده جایزه اصلی جشنواره هاینان 2020 شد که شامل 1.5 میلیون یوان (حدود 212 هزار دلار) جایزه حمایت از تولید بود. اما سازنده فیلم می‌گوید که فقط 225000 یوان (32000 دلار) دریافت کرده است و تلاش‌های مکرر برای پیگیری جایزه هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

جشنواره پر زرق و برق چین که جایزه برندگان را نمی‌دهد

این تهیه کننده چینی درباره این باره می‌گوید: «از سال 2021 تا 2022، برگزارکنندگان سابق جشنواره با اعتراف به بدهی‌ها پاسخگو بودند اما آنها تا به امروز به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده‌ و کوتاهی کرده‌اند. بهانه‌های آنها شامل تعطیلی ناشی از همه گیری و اختلافات داخلی بین سهامداران بود. هرازگاهی، بین سال‌های 2021 تا 2023 - به ویژه درست قبل از هر دوره جشنواره - اعضای مختلف جشنواره با ما تماس می‌گرفتند و وضعیت تولید ما را جویا می‌شدند و ما تصور می‌کردیم که مشکل به زودی حل می‌شود، اما در نهایت هیچ چیز حل نشد».

چند تن از اعضا و کارمندان ارشد و سابق این رویداد سینمایی به هالیوود ریپورتر می‌گویند که آنها همچنان به دنبال دستمزدهای پرداخت نشده‌ای هستند که طبق قراردادهای قبلی خود با جشنواره وعده داده شده بودند (افراد به دلیل نگرانی از اینکه صحبت علنی می تواند بر توانایی آنها برای بازپس گیری پرداخت تأثیر بگذارد، خواستند نامشان فاش نشود). برخی از ادعاها به سالها قبل بازمی‌گردد.

این جشنواره برای جلب توجهات با دعوت از ستاره‌های جهانی هزینه‌های زیادی را کرده و بازیگرانی از جمله ایتان هاوک، جانی دپ،  میکلسن، ایزابل هوپر، نیکلاس کیج، ژولیت بینوش، عامر خان و جکی چان ، همگی روی فرش قرمز این جشنواره رفتند. 

هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره هاینان که پنجمین دوره آن تا روز 22 دسامبر (اول دی ماه) ادامه خواهد داشت با حضور شهرام مکری فیلم‌ساز ایرانی نیز همراه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان