مشرق بررسی می‌کند؛

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا گناه فرشته نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

شهاب حسینی با همه فراز و فرودهایش و شماری از مهمترین جوایز بین‌المللی با انتشار سریال پوست شیر به بالاترین سطح از محبوبیت دست یافت اما با سریال گناه فرشته محبوبیتش دچار نوسان خواهد شد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -سریال «گناه فرشته» به کارگردانی حامد عنقا که تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد، از روز جمعه در پلت‌فرم «فیلیمو» منتشر می‌شود. در این سریال‌ همچون سایر مجموعه‌های کارگردان در مقام نویسنده و تهیه‌کننده، شمار فراوانی از بازیگران و سلبریتی‌های مشهور حضور دارند.

در تازه‌ترین محصول فیلیمو، شهاب حسینی، امیر آقایی، لادن مستوفی، محمدمهدی سلطانی سروستانی، پردیس پورعابدینی، بهروز رضوی، فرید سجادی حسینی، آشا محرابی، دیبا زاهدی، جمشید گرگین، سید مهرداد ضیایی، جعفر دهقان، فخرالدین صدیق شریف، سام کبودوند و نفس بازغی ایفای نقش می کنند.

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان این سریال یکی از پیمانکاران‌ حق‌العمل‌کار سابق تولید آثار تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی و سینماست. او در تولید مجموعه‌هایی نظیر نردبام آسمان، قلب یخی، انقلاب زیبا، تنهایی لیلا، پدر، بر سر دوراهی و آقازاده در مقام نویسنده یا تهیه‌کننده ایفای نقش کرده است.

در اغلب آثار این تهیه‌کننده، عمدتا مشهورترین چهره‌های سینما، تئاتر و تلویزیون ایفای نقش می‌کنند و کارگردان ، پدیدآورده لاکچری‌ترین تولیدات نمایشی سال‌های اخیر است.

خالق این مجموعه سال گذشته از گرانترین تولید سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرد. چون وضعیت اقتصادی تولید در سینما شفاف نیست، بحث درباره اقتصاد سینما و هزینه‌های تولید در سینمای ایران، به یک گزاره دست‌نیافتی و مقدس تبدیل شده است.

اما شنیده‌هایی که تا کنون از سوی منابع رسمی تایید نشده است، حاکی از آن است که برای تولید فیلم سینمایی غریب با محوریت شخصیت شهید محمدبروجردی، 58 میلیارد تومان تامین اعتبار صورت پذیرفته و مولف موفق شده که یک متمم 12 میلیارد تومانی برای تبلیغات حین اکران دریافت کند.

به هر حال تا زمانی که نهادهای متولی تولید لیست هزینه‌های خود را در قالب ترازهای سالیانه منتشر نکنند، این شنیده‌های بشدت تعجب‌برانگیز نقل محافل سینمایی خواهد بود. اما سئوال اینجاست که تولید فیلم غریب با هزینه شنیده شده، جز یک بابک حمیدیان با دستمزد رایج «گران»، نیاز به چنین تامین اعتباری نداشت.

تهیه‌کننده و کارگردان گناه فرشته تصور می‌کند لشگری کشی‌ چهره‌های سرشناس می‌تواند به اعتبار اثرش کمک شایانی کند، در حالیکه این روش صرفا در تولید سریال قلب یخی به عنوان اولین تولید شبکه نمایش خانگی اعتنابرانگیز بود، اما در آثاری مثل «آقازاده» استفاده از چهره‌های گرانی نظیر «امین حیایی» در یک نقش مکمل محلی از اعراب ندارد و صرفا به صورت بیهوده‌ای موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که دستمزد امیرآقایی در سریال «آقازاده» از میزان دریافتی «نوید محمدزاده» در سریال قورباغه بیشتر بوده است.

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا «گناه فرشته» نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

ققنوس سینمای ایران از هبوط با«پوست شیر» تا سقوط با «گناه فرشته»

نگاهی به کارنامه سازنده سریال «گناه فرشته» نشان می‌دهد انتخاب بازیگران آثارش تحت تاثیر هیجانات سایر مجموعه‌های موفق است. شهاب حسینی کارنامه پرباری را یدک می‌کشد و محبوبیت او پس از سریال «پوست شیر» به شدت افزایش یافت.

در این میان اجرای تاک‌شوء ناموفق هم‌رفیق این محبوبیت را خدشه‌دار کرد، اما حسینی ققنوس سینمای ایران است و با سریال پوست شیر دوباره این محبوبیت را احیا و آن را تثبیت کرد. رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که محبوبیت مردمی او تقریبا در سینمای ایران دست نیافتی است.

او به عنوان بازیگر با همه فراز و فرودهایش و شماری از مهمترین جوایز بین‌المللی با انتشار سریال پوست شیر به بالاترین سطح از محبوبیت دست یافت.

اما شنیده ها از درونمایه سریال «گناه فرشته» حاکی از آن است که محبوبیت فعلی ایفا کننده نقش حامد تهرانی در سریال گناه فرشته دچار نوسان خواهد شد. بازیگر محبوبی چون او باید نقشی را بازی کند که با قواره، شخصیت درونی و حتی تجربه‌های گذشته‌اش نسبتی داشته باشد و بر فرامتن کارنامه او تاثیر بگذارد. شخصیتی که کارگردان و نویسنده طراحی کرده و تلاش می کند با سیگار و موسیقی، احوال نگاری فردی برای کاراکترش بسازد هیچ شباهتی به قالب رسمی بازی های حسینی ندارد و مخاطبان سریال «گناه فرشته» او را در این نقش باور نخواهد کرد.

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا «گناه فرشته» نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

آقای نویسنده، تهیه‌کننده طراح از هول حلیم افتاد تو دیگ کارگردانی!

کارگردان «گناه فرشته» تا پیش از هدایت این مجموعه در سال‌های اخیر با عنوان نویسنده – تهیه‌کننده فعالیت‌هایش را دنبال می‌کرد و حضور کارگردانان زبده در آثارش ضعف‌های فیلمنامه‌هایش را می‌پوشاند.

به عنوان مثل سریال‌های آقازاده، پدر لبریز از ضعف‌های مشهود دراماتیک و عدم شناخت جامعه شناسی کلان است. سریال پدربا الگوبرداری از فیلم دلشکسته(علی‌روئین‌تن) ساخته شد و بهرنگ توفیقی با کارگردانی بسیار دقیق ، اجازه نداد، ضعف‌های مشهود فیلمنامه‌های نویسنده وضوح پیدا کند.

در مورد سریال آقازاده تدوین به اضافه کارگردانی هوشمندانه و غیرخطی کردن روایت، آن را به سطح متوسطی رساند، اما در سریال گناه فرشته، نویسنده- تهیه‌کننده سابق وارد گود کارگردانی شده و حضور او پشت دوربین لطمه فراوانی به این سریال زده است.

مهمترین نمود عمومی در کارگردانی که به چشم مخاطب عام می‌آید، هدایت بازیگران است. در سریال گناه فرشته مولفه‌ای به نام هدایت بازیگران نمود چندانی ندارد که درشت‌ترین آن استفاده از بهروز رضوی است که با عدم هدایت صحیح بازیگر، خاطره نیم قرن گویندگی او با این سریال تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

کارگردان این مجموعه پیش از این با کارگردانی تله فیلم «خنده در تاریکی» و مجموعه تلویزیونی به همین سادگی نشان داد در کارگردانی متاثر از مکتب «ایرج ملکی» است.

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا «گناه فرشته» نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

به نام شبکه نمایش خانگی اما کاملا تلویزیونی!

سریال ریتم بسیار کندی دارد و حتما ذوق مخاطبان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. بهرنگ توفیقی با اضافه کردن شگرد فلش بک و فلش فوروارد ،عمدتا سریال‌های مشترکش با عنقا را از کلیشه شدن و توسعه‌ها اضافی دیالوگ‌های نجات می داد، اما کارگردان گناه فرشته به سبک تله‌فیلم‌های خسته‌کننده تلویزیون زمان فراوانی را به دیالوگ‌های کش‌دار اختصاص داده است. نمونه خاص آن در قسمت نخست دیالوگ‌های مشفق در حاشیه مراسم تولد تینا در کافه اوست. در قسمت اول دیالوگ‌های حامد تهرانی و مهتاب محتشم به نوعی دیگر نشان دهنده عدم سلیقه در دیالوگ‌نویسی است.

معلق کردن شهاب حسینی میان آل پاچینو و متیو مک‌کاناهی

بر اساس شنیده‌ها در بخش نخست سریال حامد تهرانی در مقام وکیل وارد یک دادگاه می‌شود تا از موکلش دفاع کند. شیوه دفاع وکیل شباهتی به نحوه دفاع در دادگاه‌های مرسوم ندارد و بیشتر شبیه نمایش‌های سرسختانه آل پاچینو (در نقش آرتور کرک‌لند) است و پس از اتمام دادگاه او با سیگار مطبوع کوبایی و موسیقی فرنگی به میتو مک‌کاناهی وکیل لینکلن سوار شباهت پیدا می‌کند.

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا «گناه فرشته» نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

قسمت اول سریال به دادگاه‌هایی اختصاص دارد که حامد و مهتاب درگیر آن هستند و بخش دیگری از قسمت نخست به سکانس های بشدت آبکی با تمرکز روی تولد تینا (نفس بازغی) است.

در قسمت اولحضور پدربزرگ تینا در خانه آنان و دادن کادو به او آورده به صورت بیهوده ای روایت را گسترش می‌دهد. حذف این سکانس‌ها هیچ لطمه‌ای به روند روایی آن نخواهد زد.

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا «گناه فرشته» نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

گیرم که پدرش بود فاضل ، از فضل پدر او را چه حاصل؟!

تیم تبلیغاتی سریال در حال انتشار عکس‌های متفاوتی از عوامل این سریال در قالب خبر است. یکی از محورهای اصلی تبلیغ، حضور دختر پژمان بازغی در نقش دختر شهاب حسینی در این سریال است.

تنها سکانس موثر «نفس بازغی» در همان جشن تولد قسمت اول است که هیچ دیالوگی ادا نمی‌کند. به محض آنکه نفس بازغی کوچکترین جمله‌ای را به زبان می‌آورد ساختار نمایش تصعنی‌تر می‌شود.

در یک سکانس خاص که حامد تهرانی همراه با دخترش سوار بر خودرو مشغول گوش کردن موسیقی هستند، با تلفنی از سوی وکیل فرشته، دکتر اسدی ، مجبور به تغییر مسیر می‌شوند. در این لحظه با نمای کلوز ،نفس بازغی یکی از بدترین‌ بازی‌های این سریال را با حالت‌های تصنعی بسیار ضعیفی از چهره خودش به نمایش می‌گذارد.

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا «گناه فرشته» نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

دوباره منتظر حماسه آش و شکلات باشیم؟!

نام حامد تهرانی برآمده از فانتزهای دلچسب مولف در نامگذاری کاراکترهاست. البته مشرق به فاصله کوتاهی از انتشار قسمت نخست گزارش مبسوطی را از شیوه نامگذاری‌ها در این سریال و ارجاعات سیاسی آن را منتشر خواهد کرد. اما «حامد تهرانی» سریال پدر برای دوری از گناه خودش را از ساختمان دانشگاه به پایین پرت می‌کند.

حامد تهرانی سریال آقازاده ماموری امنیتی است که قبل از ازدواج رسمی دچار رویداد «آش و شکلات» می‌شود . گویا حامد تهرانی برآمده از فانتزی‌های مولف، همچنان دلبستگی خود را به آش و شکلات در این سریال حفظ کرده است و احتمال رخ دادن این رویداد حماسی میان حامد تهرانی و فرشته بسیار محتمل است.

یکی از شگردهای تیم سازنده آقازاده تمرکز مجازی استفاده از رویداد «آش و شکلات» و واکنش‌گیری مجازی در فصل اول بود و این شگرد در سریال گناه فرشته طبیعتا با توجه به ضعف عمیق سریال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نگاهی به تازه‌ترین همکاری حامد عنقا با فیلیمو/ آیا «گناه فرشته» نامزد ضعیف‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خواهد شد؟ +عکس

آیا گناه فرشته در جذب مخاطبان شکست خواهد خورد؟

این سریال احتمالا مثل تمامی آثار اخیر فیلیمو در لیست شکست خورده‌های این پلت‌فرم قرار خواهد گرفت و مدیران این پلت‌فرم روی آن حساب ویژه ای باز کرده‌اند. این سریال تنها محصول فیلیمو است که توسط مدیرعامل آن محمد جواد شکوری مقدم استوری می‌شود.

احتمالا تیم تبلیغاتی از هفته دوم انتشار سریال، قطعا آمارهای عجیب و غریبی را از بازدید مخاطبان سریال اعلام خواهند کرد. اما زخم‌کاری یکی از پربازدیدترین سریال‌های فیلیمو از مرز 650 هزار تماشا عبور نکرد و هر گونه آمار سازی برای پرمخاطب شدن سریال فیک خواهد بود. ضمن اینکه مهمترین نکته درباره سریال این است که این مجموعه فاقد پتانسیل‌های نمایشی عامه پسندانه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان