رشد اقتصادی ایران با رسم نمودار

بانک مرکزی: آمارها از تداوم رشد قابل‌قبول فعالیت‌های اقتصادی حکایت می‌کند

به گزارش مشرق، بانک مرکزی می‌گوید: اندازه کیک اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال با حساب کردن ارزش‌افزوده بخش نفت 4.7 درصد و بدون آن 3.6 درصد بزرگ‌تر شده و رشد مثبت شاخص اقتصادی حکایت از ادامه رشدهای قابل‌قبول فعالیت‌های اقتصادی حکایت می‌کند. راستی راز بزرگ‌تر شدن کیک اقتصادی ایران چیست؟

همشهری نوشت: خارج شدن اقتصاد ایران از تله رکود در عین اینکه خبر مثبت و خوبی است اما با کاهش نرخ تورم، شیرینی آن را مردم به وضوح احساس خواهند کرد؛ چراکه اگر نرخ تورم پایین نیاید، خطر افتادن اقتصاد ایران در تله رکود توأم با تورم جدی خواهد بود. بانک مرکزی می‌گوید: تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به‌عنوان شاخص رشد سرمایه‌گذاری هم نشان می‌دهد که این شاخص در بهار امسال 6.4 درصد و در 6 ماهه نخست سال‌جاری 4.5 درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل بیشتر شده است.

رشد اقتصادی ایران با رسم نمودار

رشد اقتصادی ایران با رسم نمودار

ناگفته پیداست که همچنان ارزش‌افزوده بخش نفت موتور اصلی رشد اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود؛ چراکه این رشد گروه نفت و گاز در فصل تابستان امسال 17.8 درصد برآورد شده و رشد بخش صنعت و معدن 3.7 درصد، خدمات 2.7 درصد و کشاورزی یک‌دهم درصد بوده است. سهم بالای نفت از کیک اقتصادی کشور نشان از استمرار صادرات نفت ایران و البته با چاشنی رشد قیمت نفت دارد.

این گزارش می‌افزاید: یکی از موتورهای اصلی رشد اقتصادی کشور به تولید در گروه صنایع و معادن برمی‌گردد که رشد این بخش از 4.3 درصد در پایان تابستان پارسال به 3.8 درصد در نیمه نخست امسال رسیده است.

کندتر شدن فعالیت بنگاه‌های صنعتی یک زنگ خطر برای شاخص رشد اقتصاد به‌شمار می‌رود که البته ممکن است یک دلیل اصلی آن به وضعیت تامین انرژی صنایع در فصل تابستان امسال مرتبط باشد.

البته بانک مرکزی می‌گوید: ارزش‌افزوده بخش صنعت به قیمت‌های ثابت سال 1395 از افزایش 4 درصدی نسبت به 6‌ماهه اول سال 1401 برخوردار بوده و به‌طور مشخص رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی 100 نفر کارکن و بیشتر با اختصاص سهم حدود 70 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت، نسبت به 6‌ماهه اول سال 1401 معادل 3.5 درصد بود. این گزارش نشان می‌دهد: در 6‌ماهه اول سال 1402 از مجموع 24 گروه اصلی، 18 گروه از رشد مثبت تولید برخوردار بوده‌اند و ازجمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد محقق‌شده این دوره داشته‌اند، می‌توان به صنایع تولید فلزات اساسی، صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر، صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی و صنایع تولید مواد غذایی اشاره کرد.

رشد اقتصادی ایران با رسم نمودار

رشد اقتصادی ایران با رسم نمودار

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان