ماهان شبکه ایرانیان

هنر طراحی داخلی توسط طراحان داخلی به زبان ساده

مبانی طراحی داخلی: عصر حاضر عصر شتاب و سرعت است. دنیای پر از هیاهو، استرس و فشار که تاثیرات ناخواسته ای بر روح و جسم ما می گذارد

مبانی طراحی داخلی: عصر حاضر عصر شتاب و سرعت است. دنیای پر از هیاهو، استرس و فشار که تاثیرات ناخواسته ای بر روح و جسم ما می گذارد. در نتیجه ما به دنبال فضایی آرام و دلنشین برای رهایی از هجوم این فشارها هستیم. بدون شک فضایی دل انگیز برای استراحت می تواند کمک شایانی به حفظ تعادل روحی و فکری ما بکند. از این رو توجه به طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون امری بسیار مهم و حیاتی است، که باید به عنوان یک علم آمیخته با هنر مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد. دکوراسیون ، طراحی و معماری داخلی ، تفاوت در چیست؟ در این مطلب چیدانه سعی دارد که با زبانی ساده و در قالبی بسیار کوتاه تعریفی از طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را برای شما شرح دهد و از مهارت طراحان داخلی با شما سخن گوید.

طراحی داخلی چیست؟

هنر یا عمل برنامه ریزی شده ای است که بر اجرای معماری داخلی و مبلمان، نظارت دارد که بر زیبایی در کنار کارایی با اصول و ارکان های تخصصی معماری تاکید دارد. طراحی داخلی ساختمان مختص به خانه های بزرگ اشرافی نیست بلکه به تمامی اقشار جامعه با هر نوع درآمدی تعلق دارد.

در فرهنگ کشور ما این موضوع متداول است که استفاده از طراح داخلی و متخصصان در خانه را کاری اضافی و تجملی بدانیم، این طرز برخورد غیر تخصصی به مشاغل مختلف دیگر نیز وجود دارد، مثلا خیلی از ما در بسیاری موارد بدون مراجعه به پزشک برای بیماریمان دارو تجویز می کنیم. در صورتی که این طرز برخورد غیر تخصصی در اکثر موارد هزینه و زمان اضافی زیادی را به ما تحمیل می کند. درست است که شما فرد با سلیقه ای هستید اما طراحان داخلی، تخصص و استعداد ویژهای برای به اجرا در آوردن سلیقه و نظر شما به بهترین نحو دارند. شما با مراجعه به طراحان داخلی و دکوراتورها می توانید از هزینه های اضافی و اشتباهات فاجعه بار جلوگیری کنید و از زیبایی دکوراسیون منزل تان مطمئن باشید.

مطلب پیشنهادی: بهترین راه برای طراحی داخلی خانه شما

هدف اصلی طراحی داخلی بهینه سازی فضا در کنار زیبایی است که با رعایت کردن اصول، بایدها و نبایدها فضایی مملو از آراستگی و راحتی را به ارمغان می آورد. طراحی داخلی مجموعه‌ای از طرح‌های به هم پیوسته و متنوع است که محیط داخلی یک ساختمان را به فضایی که برای یک  فعالیت انسانی خاص مناسب است، تبدیل می‌کند. طراحی داخلی، فرآیند طراحی کامل نمای داخلی یک فضا، با در نظر داشتن مواردی مثل طراحی کف، پنجره‌ها، درها، دیوارها، نورپردازی، اثاثیه و دیگر بخش‌هاست. هدف از طراحی داخلی، عموما فراهم کردن محیطی راحت و از منظر زیبایی‌شناسی دلپذیر است که خواسته‌ها و انتظارات صاحب آن را برآورده می‌کند. در واقع طراحی داخلی ترکیبی از هنر و مهندسی است.

مطلب پیشنهادی: معرفی کتاب های خواندنی طراحی دکوراسیون

طراح داخلی کیست؟

متخصص در طراحی فضای داخلی با عملکردی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش رسمی کسب کرده باشد. داشتن دانش معماری داخلی در کنار عواملی مانند علاقه، ذوق هنری، تجربه و... برای موفق شدن در شغل طراحی داخلی لازم و ضروری است. برای کسب این دانش علاقه مندان می توانند در آموزشگاه های طراحی داخلی یا معماری داخلی تحصیل نمایند.

وظایف طراح داخلی

  • ملاقات با مشتریان برای آگاهی از نیازها و نظرات آنها
  • ایجاد طرح ها مطابق با نیاز مشتریان، بودجه آنها و نوع ساختمان
  • تهیه طرح اولیه برای نشان دادن به مشتریان
  • مشاوره دادن به مشتریان در خصوص رنگ ها، پارچه ها، وسائل و مبلمان
  • ایجاد طرح های نهایی با کمک برنامه های کامپیوتری
  • مشخص کردن زمان بندی و تخمین هزینه های پروژه
  • تهیه مبلمان، پارچه ها، کف پوش ها و پوشش دیوارها در صورت لزوم
  • نظارت بر نصب و اجرای طرح ها
  • بازدید از پروژه برای اطمینان از رضایت داشتن مشتری

طراح داخلی معمولا افرادی را برای انجام کارها در ساختمان ها استخدام کرده و خود بر آنها نظارت دارد.

شرکت ها و طراحان دکوراسیون در ایران در اهالی فن چیدانه عضو هستند و در آنجا سوابق و نمونه کترهایشان را معرفی کرده اند. 
برای آشنایی با شرکت های معماری و دکوراتورهای فعال در ایران، می توانید سری به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و برای برقراری ارتباط با آنها اطلاعات تماس آنها را ببینید.

مطلب پیشنهادی: طراح داخلی خوب کیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟

هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ ها اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه! دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است این رشته از یک طرف مانند علم معماری با ساختمان و عناصر اجزاء تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و از طرف دیگر همانند طراحی داخلی بر فضای داخلی تمرکز دارد.

مطالب پیشنهادی: مراحل طراحی دکوراسیون داخلی

براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه». بر این اساس همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزل‌مان فکر می‌کنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می‌گیریم. با این‌همه، دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه‌کاری‌های متفاوتی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند.

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید شرکت ها و طراحان دکوراسیون را در اهالی فن چیدانه پیدا کنید.

مطالب بیشتر: چگونه پلان داخلی خانه خودمان را تغییر دهیم!
طراحی داخلی و نکات کلیدی در چیدمان فضا
تقسیم فضایی ، روش ها و ابزار آن در معماری داخلی
پلان طراحی چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان