با چشم پوشی سازمان منطقه آزاد : مافیای فروش بلیت تفریحی در کیش شکل گرفته!

در بازار گردشگری کیش، فرایند فروش و بازاریابی خدمات گردشگری از فرودگاه های مبدا و فرودگاه کیش آغاز می شود و مسافرین اولین پیشخوان های فروش بلیت را در فرودگاه ها می بینند. بعد از فرودگاه، کانسیرج های هتل ها و پیشخوان در پاساژ ها از جمله مبادی فروش خدمات هستند.

جزیره زیبای کیش سالیانه از حدود 1.5 میلیون گردشگر میزبانی می کند که اوج آن ایام تعطیلات نوروز است.
 
به گزارش عصرخبر، به گفته یک مقام رسمی در سازمان منطقه آزاد کیش نوروز امسال  بیش از 208 هزار مسافر به کیش رفتند که حدود 60درصد آن با هواپیما سفر کردند. کیش  50 هتل فعال شامل 15 هتل پنج ستاره و هشت هتل چهار ستاره و 19 هتل سه ستاره، پنج هتل 2 ستاره و سه هتل تک ستاره دارد که در این مراکز امکان اقامت بیش از 19 هزار نفر در پنج هزار و 526 اتاق در هر روز فراهم شده است.
 
رمضانی دبیر ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی کیش همچنین گفته: 2 میلیون و 70 هزار نفر-بازدید از جاذبه های گردشگری کیش از جمله آثار تاریخی، تفریحات، مراکز تجاری و تک برندها اتفاق افتاده که 415 هزار بازدید آن مربوط به اماکن ورزشی و تفریحات دریایی است.
 
اگر 208 هزار مسافر نوروز امسال در مدت 3 روز اقامت حداقل 2.5 میلیون تومان خرج تفریحات ورزشی و دریایی کیش کرده باشند با یک گردش مالی حداقل 520 میلیارد تومانی تنها در بازار تفریحات کیش روبرو هستیم.
 
این آمارها نشان می‌دهد تغییر رویکرد جزیره از تجاری به گردشگری تا حدودی موفق بوده و بخش قابل توجهی از گردشگران برای استفاده از آکواریوم، پارک دلفین، تله کابین میکامال، بولینگ، پارک آبی اوشن، قلعه وحشت، کارتینگ، سافاری و بازی های آبی و تفریحات دریایی اسکله مارینا هزینه می کنند. علاوه بر این ها، جنگ های شبانه با کیفیت های متفاوت نیز همچنان پر رونق و پر فروش اند.

 تفاوت رفتار گردشگر ایرانی با دیگران

رفتار گردشگران ایرانی تفاوت عمده ای با سایر کشورها دارد. در بسیاری از کشورها، گردشگران پیش از آغاز سفر، برنامه خود را مشخص و بلیت های تفریحات را از روی سایت های خدمات دهندگان یا پلتفورم های آنلاین سفارش می دهند و خرید می کنند. اما در ایران رفتار مشتری نشان داده برنامه ریزی پیش از سفر چندان مرسوم نیست.
 
در بازار گردشگری کیش، فرایند فروش و بازاریابی خدمات گردشگری از فرودگاه های مبدا و فرودگاه کیش آغاز می شود و مسافرین اولین پیشخوان های فروش بلیت را در فرودگاه ها می بینند. بعد از فرودگاه، کانسیرج های هتل ها و پیشخوان در پاساژ ها از جمله مبادی فروش خدمات هستند.
 
اما جدی تر از همه ی این پیشخوان ها و سامانه های فروش مستقیم، شبکه فروش آژانس های گردشگری محلی هستند که بخش قابل توجهی از فروش خدمات را در اختیار دارند.

آژانس ها چطور می فروشند؟

برای پاسخ به این سوال باید کمی بیشتر با درباره مکانیزم فروش آژانس ها آشنا شویم. عطا احمیراری فعال صنعت گردشگری می گوید: روال کار معمولا این طور است که آژانس ها تعدادی از خدمات مورد نظر را پیش خرید قطعی می کنند و با این پرداخت تخفیف های قابل توجهی از تامین کنندگان می گیرند، در هتل ها بین 30 تا 50 درصد تخفیف معمول است. این روش به چارتر و گارانتی معروف است.
 
احمیراری می گوید: در کیش کمی وضع فرق می کند، چارترکنندگان قدیمی بلیت هواپیما از جمله آقای خواب‌نما خودشان هتل دارند. هتل لوکس داریوش هم که برای آقای موسوی مالک هواپیمایی زاگرس است. خلاصه گارانتی هتل در کیش با توجه به محدودیت پرواز و درخواست بالا دیگر خیلی جذاب نیست.
 
این مدیر آژانس با اشاره به این که درصد کمی از مردم هنگام خرید تور کیش بلیت مراکز تفریحی را از آژانس ها یا پلتفورم ها می خرند گفت: آژانس های محلی کیش استراتژی شان گارانتی بلیت مراکز گردشگری نیست و بنابراین شکل قراردادشان درصد از فروش است. بر اساس نوع خدمات و توافقات، درصدی از قیمت بلیت مراکز تفریحی و گردشگری را به عنوان حق بازاریابی و فروش ور می دارند.
 
این فعال گردشگری ادامه داد: شبکه فروش آژانس های محلی هم بر روی خدمات مهمان(کانسیرج) و نیروی انسانی هتل ها و شبکه تاکسیرانی کیش متمرکز است. تازه علاوه بر این دفاتر فروش خوبی در محل های اصلی کیش دارند. خلاصه مسافر هرجا برود با یکی از عاملین فروش این شبکه روبرو می شود.
 
محمدرضا خوش باطن موسس اسکی کابلی کیش می گوید: خدمات گردشگری رسمی بر اساس نرخنامه های مصوب سازمان منطقه آزاد قیمت گذاری شده است. در این نرخ نامه 46 عنوان خدمت از باغ پرندگان و آکواریوم تا انواع کشتی تفریحی و تفریحات دریایی و غواصی و انواع جنگ و تم پارک ها تا اجاره دوچرخه و موتور با جزییات خدمات و قیمت مشخص شده است و تقریبا همه به آن پایبند هستیم.
 
محمدجواد کابلی با اشاره به این که مشکل اصلی گردشگری کیش کمبود پرواز و به تبع آن مسافر است، گفت: در روزهای پیک و تعطیلات، فروش مستقیم رونق دارد اما موضوع اصلی فروش در زمان های عادی است که پیچیدگی های خاص خود را دارد. اینجاست که آژانس های محلی به شدت نقش آفرین هستند و به قول معروف تیغ شان خوب می برد.
 
 مدیر یک مرکز گردشگری در کیش که نخواست نامش منتشر شود نیز با تاکید بر نقش آژانس های محلی بر فروش بلیت خدمات معتقد است: آژانس ها یک شبکه کامل و یکپارچه در اختیار دارند و به راحتی می توانند مسافر را به سمت هر مرکزی که می خواهند هدایت کنند. اولویت فروش را هم درصد قراردادشان مشخص می کند. اگر تامین کننده درصد مورد نظر آژانس ها را قبول نکند روشن است که از چرخه فروش آنها حذف می شود. واقعیت این است ما با مافیای فروش بلیت در کیش روبرو هستیم. اینجا حرف آخر را آژانس ها می زنند نه تامین کنندگان!
 
این مدیر گردشگری می گوید: آژانس ها قبلا روی 30-35 درصد قانع بودند و توافق می کردند اما من شنیده ام به برخی از کسب و کارها پیشنهاد 60-70 درصدی داده اند. این رقم ها شاید برای برخی از مراکز و برنامه های تفریحی مثل جنگ شب، قابل قبول باشد ولی برای بسیاری از مراکز تفریحی و گردشگری که هزینه اجرایی بالایی دارند، قابل قبول نیست. البته نظارتی هم از سوی سازمان منطقه آزاد کیش صورت نمی گیرد. این اصلا عادلانه نیست که سرمایه گذار و تامین کننده خدمات کمتر از آژانس های محلی سود کنند!
 
این کیشوند تاکید دارد: زیاده خواهی آژانس های محلی در نرخ کمیسیون شان موجب می شود قیمت تمام شده خدمات به ویژه برای زیرساخت هایی که سرمایه گذاری های فراوانی و هزینه های بهره برداری زیادی دارند گران تمام شود و طبیعی است که خدمات گران تر به فروش می رسد و در نهایت گردشگر حساب می کند می بیند اگر به دبی یا استانبول برود جذابیت های بیشتری برایش دارد و قید کیش را می زند!

شبکه تاکسی کیش

محمد. مدیر یک رستوران معتقد است: آژانس ها در فروش رستوران ها و کافه ها خیلی تاثیر ندارند و بازاریابی این حوزه کاملا در اختیار شبکه رانندگان تاکسی است. آن ها هستند که اگر پول از شما نگیرند، با تبلیغات منفی کاری می کنند که فروش شما با آسیب جدی روبرو شود. آنها هستند که شایعه مسمویت فلان کافه یا وجود موش در فلان رستوران را به مسافر منتقل می کنند. تاکسی هستند که مسافر را به رایگان به رستوران ها و کافه ها و دفاتر آژانس ها می برند.
 
این رستوران دار کیشی می گوید: ما اوایل که رستوران مان را تاسیس کرده بودیم در پیک تعطیلات بود و خیلی مشکلی برای فروش نداشتیم. وقتی تاکسی ها مراجعه می کردند جواب منفی می دادیم، بعد که به وضعیت عادی رسیدیم دیدیم اصلا دخل و خرج و اجاره رستوران در نمیاید. دست به دامان تاکسی ها شدیم و دوباره فروش برگشت و سرپا شدیم. خلاصه اگر هوای مافیای تاکسی ها را نداشته باشید باید از جیب هزینه کنید.

سازمان منطقه آزاد کیش کجاست؟

به نظر می رسد اگر سازمان منطقه آزاد کیش می خواهد ماموریت خود را همان طور که در طرح جامع نوشته «دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار است» دنبال می کند، باید نظارت جدی تری بر روی فعالیت آژانس های محلی و شبکه تاکسیرانی داشته باشد تا منافع سرمایه گذار و فروشنده و به صورت کلی ذینفعان به صورت عادلانه ای تامین شود.
 
شاید بهره گیری از اپلکیشن های آنلاین مانند آنچه در دیگر شهرهای دنیا وجود دارد بتواند بخشی از نابسامانی و بی عدالتی موجود را کاهش دهد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان