وبلاگ مشرق

گروهک‌های تکفیری شرقی هم به موشک نیاز دارند/ حتی یک تریبون در مجلس هم مهم است آقای هاشمی!

"چپهای تحریمی" باید بدانند کلاس اول جوانمردی و عقلانیت در قبال انتخابات این است که هر اقدامی که منجر به انسداد صندوق رأی می شود را محکوم کنیم!

سرویس سیاست مشرق _ «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انتخابات مجلس دوازدهم و کلاس اول جوانمردی

گروهک‌های تکفیری شرقی هم به موشک نیاز دارند/ حتی یک تریبون در مجلس هم مهم است آقای هاشمی!

الیاس حضرتی، از فعالان اصلاح طلب اخیرا در بخشی از یک یادداشت با انتقاد از وجود جریانی تحجرگرا در کشور گفته است: سایه این گفتمان بر سر بسیاری از نهادها گسترده شده و تبدیل به گفتمان حاکم شده، این جماعت توانسته حرف و نظر خود را پیش ببرد و مجلس آینده را با اکثریت قاطعی از این جریان بی‌اعتقاد به انتخابات، رای و اراده مردم تشکیل دهد. نتیجتا تا این لحظه این‌گونه شده که علاوه بر بی‌توجهی به مشارکت حداکثری مردم، این‌بار کاملا و آشکارا به نظرات و دیدگاه‌های رهبری هم بی‌توجهی صورت گرفته و این جریان با برگزاری یک انتخابات بی‌رونق با مشارکت حداقلی کشور را به دامگاه توفانی از حوادث می‌برد، به خدا باید پناه برد از این سوءتدبیر.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می افزاید: دلمان می‌خواست می‌توانستیم کمکی به پرشور شدن انتخابات می‌کردیم هرچند از سوی بخشی از مردم هم مورد نکوهش و سرزنش قرار گیریم. با این حال معتقدم اغلب مسیرها دیگر بسته شده و امکان صورت گرفتن یک رقابت قوی با مشارکت بالا تقریبا صفر شده است. تا بعد چه پیش‌ آید.[1]

*یکی از ابتلائات سیاست در ایران این است که برخی رجال و فعالان سیاسی اگرچه یک انتقاد درست را مطرح می کنند اما در پیوست این انتقاد صحیح به جای بسط معنی و تشریح ابعاد مختلف ماجرا؛ بلافاصله پیگیر مطامع غلط و منافع گروهی خود می شوند.

نتیجه آنکه آن انتقاد صحیح به حاشیه می رود و فضای سیاست معقول، مشتبه می شود.

از انتقاد حضرتی که بگذریم لکن اشاره او بر اینکه مجلس آینده قرار است با اکثریت کسانی که بی اعتقاد به رای مردم هستند؛ شکل بگیرد؛ یک اشاره ناجوانمردانه است.

اولا ترکیب مجلس آینده هنوز معلوم نیست، ثانیا دوستان آقای حضرتی و بسا خود ایشان دست به تحریم انتخابات زده اند و این مسئله در چینش مجلس آینده نقش خواهد داشت. و ثالثا اینکه فردی از هم اکنون نمایندگان مجلس آینده را متهم به امر ناممکنی به نام بی اعتقادی نسبت به رأی مردم می کند؛ مصداق ناجوانمردی است.

ناجوانمردی بزرگتر اما اصرار حضرتی است به اینکه امکان رقابت قوی با مشارکت بالا تقریبا صفر شده!

آقای حضرتی چرا از ماجرای انتخابات سال 92 حرف نمی زند؟

انتخاباتی که اصلاح طلبان هیچ نامزدی در آن نداشتند اما به جای تحریم انتخابات و یا تأکید بر اینکه امکان رقابت نیست(!) از گزینه "نامزد نزدیک" حمایت کردند و اتفاقا انتخابات هم پرشور شد و هم چپ ها آن رقابت را بردند.

پس می شود ناجوانمرد نبود و با عقلانیت حرکت کرد!

باید منتظر بود و دید اصلاح طلبان تحریمی و چپ های مردد؛ کدامیک را انتخاب می کنند. ناجوانمردی و تحریم انتخابات یا عقلانیت و تلاش برای باز ماندن مسیر صندوق رأی؟!

***

حتی یک تریبون در مجلس هم مهم است آقای هاشمی!

گروهک‌های تکفیری شرقی هم به موشک نیاز دارند/ حتی یک تریبون در مجلس هم مهم است آقای هاشمی!

محسن هاشمی، از فعالان حزب کارگزاران سازندگی اخیرا درباره انتخابات به آرمان ملی گفته است: الان باید به سمت مشارکت در انتخابات حرکت کرد اما به نظرم مجلس و دولت با تصمیمی که درباره قانون انتخابات گرفتند ، پنبه انتخابات پرشور را زدند![2]

*ما به آقای هاشمی عرض می کنیم پنبه انتخابات را کسانی می زنند که قصد تحریم آنرا دارند.

و گرنه فرض بر اینکه اشتباهاتی را برای مجلس و دولت در نظر بگیریم اما باز هم حتی ولو یک تریبون در مجلس می تواند اقدامات بزرگی را علیه ناکارآمدی و گرانی شکل دهد. چه انتخابات، پرشور باشد و چه نباشد!

پس این ادبیات که "پنبه انتخابات پرشور را زدند" اولا ادبیات صحیحی نیست، ثانیا مخاطبش اصلاح طلبان تحریمی هستند نه مجلس و دولت و ثالثا تکلیف مشارکت انتخاباتی و اهمیت صندوق رأی هرگز و در هیچ حالتی ساقط شدنی نیست.

لازم به تأکید است که محسن هاشمی از زمره چپهای نجیب و فردی است که در دو انتخابات قبلی صراحتا با توطئه تحریم انتخابات مخالفت کرد.

***

ضرورت استفاده از مدل غربی برای تروریست‌های شرقی

گروهک‌های تکفیری شرقی هم به موشک نیاز دارند

گروهک‌های تکفیری شرقی هم به موشک نیاز دارند/ حتی یک تریبون در مجلس هم مهم است آقای هاشمی!

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم طی سخنانی در نطق میان دستور خود گفته است: ارتباط معناداری بین حملات تروریستی اخیر در مقر انتظامی راسک و کرمان وجود دارد که همه از نقش مستقیم سرویس‌های امنیتی کشورهای منطقه و همسایه در پشت این حوادث حکایت دارد.

به گزارش جماران، او تصریح می کند: با توجه به تحرکات مذبوحانه ایادی رژیم صهیونیستی در شرق کشور سه پیشنهاد به مقامات نظامی، امنیتی و دیپلماسی کشور برای صحبت با مقامات نظامی پاکستان و طالبان دارم؛ ابتدا ‌اینکه از ارتش پاکستان برخورد قاطع خواسته شود تا راسا نسبت به انهدام مقر و پایگاه‌های گروهک‌ها در خاک خود اقدام کنند. دوم، عملیات مشترک میان نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و ارتش پاکستان در جهت انهدام این گروهک‌ها صورت گیرد. و سوم نیروهای نظامی و امنیتی ایران آمادگی دارند راسا و با هماهنگی دولت پاکستان عملیات انهدام را در خاک پاکستان انجام دهند.[3]

*سخنان آقای مالکی پیرامون ضرورت اقدام علیه لانه های تروریسم در خاک برخی کشورهای شرقی همسایه ایران کاملا صحیح است و به نظر می رسد با توجه به سابقه نزدیک به 20 ساله این بحث؛ باید تصمیم عاجلی برای آن گرفت. زیرا مادام که این لانه های تروریسم معدوم نشوند؛ عملیات های تروریستی در شرق کشور تمام نخواهد شد.

در عین حال و در اقتفای صحبت های آقای مالکی باید تصریح کرد که به نظر می رسد ایران اسلامی مجبور است در قبال این لانه های تروریستی شرقی، نسخه غربی خود یا همان پیشنهاد سوم آقای مالکی را اجرا کند و همان تصمیمی را برای این لانه ها بگیرد که برای گروهک های کردی در خاک کشور غربی یعنی عراق گرفت.

تصمیمی در دایره موشک باران مستقیم، عملیات های کماندویی، فعالیت دیپلماتیک و اجبار عراق به عقب راندن این گروهک ها از مرز ایران.

چه اینکه همچنان بعید است در افغانستان و پاکستان عزم یا توانی جدی برای از بین بردن لانه های تروریستی فراهم باشد.

در بحث ارتباط حوادث راسک و کرمان نیز این سوال، خود را به رخ می کشد که اگر چنین ارتباطی وجود داشته و اگر قبل از حادثه کرمان چندین بمب کشف شده؛ پس چرا شورای تامین استان کرمان نسبت به تغییر مدل برگزاری سالگرد شهید و تمهیدات امنیتی بیشتر اقدام نکرد؟!

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-647494

2_https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1089229

3_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1619460

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان