1- با توجه به ماده (41 ) قانون کار، شورای عالی کار همهساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را تعیین کند. شورای عالی کار که به موجب ماده 167 قانون کار تشکیل میشود نهادی سهجانبه بوده و در آن علاوه بر نمایندگان دولت، نمایندگان تشکلات عالی کارگری و کارفرمایی نیز عضویت دارند و تصمیمات آنان به منزله تصمیم و نظر موکلان آنها (کارگران و کارفرمایان سراسر کشور) است، لذا تعیین حداقل مزد در حیطه وظایف شورای عالی کار است. ضمن آنکه با توجه به ترکیب شورای عالی کار در جلسات، حداقل مزد همهساله بر اساس قوانین و مقررات و ضوابط جاری کشور و با رعایت اصل سهجانبهگرایی با اجماع و توافق اعضای شورای عالی کار تعیین میشود.
2- همهساله در تعیین حداقل مزد، اعضای شورای عالی کار ضمن مطالعه و بررسی وضعیت و اقتضائات بنگاههای اقتصادی به تحلیل شرایط موجود پرداخته و با در نظر گرفتن حفظ اشتغال و صیانت از نیروی کار، توان پرداخت صنایع و تناسب بین حقوق و دریافتی شاغلان و مزدبگیران بخش دولتی و بخش خصوصی نسبت به تعیین مزد اقدام کردهاند.
3 - مهمترین خواسته کارگران در زمینه مزد، حفظ قدرت خرید و افزایش مزد واقعی آنان است و حفظ قدرت خرید کارگران از طریق افزایش مزد و کاهش نرخ تورم امکانپذیر است. لذا با توجه به اینکه حداقل مزد از متغیرهای اقتصاد کلان است، افزایش آن بدون توسل به دیگر روشهای تکمیلی - حمایتی و اتخاذ سیاستهای کلان اقتصادی به منظور مهار و کاهش تورم، نمیتواند بهخودیخود سبب افزایش سطح درآمد واقعی و بهبود معیشت کارگران شود.
قطعا کاهش شکاف دستمزدی به قلمروهایی فراتر از مناسبات کارگر و کارفرما و قانون کار و تصمیمات شورای عالی کار ارتباط دارد و کاستن این شکاف در گرو رفع موانع تولید و رشد اقتصادی و بهبود فضای کسبوکار در نظام اقتصادی کشور است و عوامل برونزا که به جامعه تحمیل میشود نیز میتواند بر روند تعیین حداقل مزد تاثیرگذار باشد.