در دوران بارداری استامینوفن مصرف کنیم؟

مصرف استامینوفن در دوران بارداری با تاخیر زبانی در کودکان مرتبط است.

به نقل از ارث، محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا ارتباط قابل‌توجهی بین استفاده از استامینوفن در دوران بارداری و تاخیر زبانی در کودکان شناسایی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، استامینوفن به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان بی‌خطرترین مسکن بدون نسخه و کاهش‌دهنده تب برای زنان باردار شناخته می‌شود و 50 تا 65 درصد از زنان در آمریکای شمالی و اروپا از آن استفاده می‌کنند. با این حال، این مطالعه ایده بی‌ضرر بودن آن در دوران بارداری را به چالش می‌کشد.

مگان وودبری، محقق فوق دکتری در دانشگاه نورث ایسترن، این مطالعه را با پروفسور سوزان شانتز رهبری کرد. هدف این بود که بررسی شود چگونه قرار گرفتن در معرض محیط در دوران بارداری بر رشد کودک تأثیر می‌گذارد.

گروه در مقایسه با تحقیقات قبلی، از رویکرد متفاوتی استفاده کرد.

وودبری می‌گوید: مطالعات قبلی تنها یک بار در سه ماهه از افراد باردار در مورد مصرف استامینوفن سؤال می‌کردند اما ما هر چهار تا 6 هفته در دوران بارداری سپس در عرض 24 ساعت پس از تولد نوزاد با شرکت‌کنندگان خود صحبت می‌کردیم، بنابراین در طول بارداری 6 نقطه زمانی داشتیم.

محققان بر روی 298 کودک تمرکز کردند که قبل از تولد تحت نظر قرار گرفتند سپس در سنین 2 و سه سالگی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در دوران بارداری استامینوفن مصرف کنیم؟

این گروه از فهرست تکامل برقراری مک آرتور-بیتز برای ارزیابی کودکان 2 ساله استفاده کرد و شامل گزارش والدین در مورد واژه‌گان، پیچیدگی زبان و میانگین طول طولانی‌ترین سخنان فرزندشان بود. در سه سالگی، والدین مهارت‌های زبانی فرزندشان را با همسالان خود مقایسه کردند.

این تحقیق به‌طور قابل‌توجهی، افزایش مصرف استامینوفن را، به ویژه در سه ماهه سوم با تأخیر متوسط اما معنی‌دار در رشد زبان اولیه مرتبط دانست.

وودبری گفت: ما دریافتیم که افزایش استفاده از استامینوفن، به ویژه در سه ماهه سوم با نمرات واژگان کوچکتر و میانگین طول بیان کوتاهتر در 2 سال مرتبط است.

شانتز بیان کرد: در سن سه سالگی، استفاده بیشتر از استامینوفن در سه ماهه سوم مربوط به این بود که والدین بچه‌هایشان را از نظر توانایی‌های زبانی پایین‌تر از همسالانشان رتبه‌بندی می‌کردند و این نتیجه عمدتاً در کودکان پسر دیده شد.

یکی از بارزترین یافته‌های این مطالعه این است که هر مورد از مصرف استامینوفن در سه ماهه سوم با کاهش تقریباً 2 کلمه‌ای در واژه‌گان کودکان 2 ساله مرتبط است.

وودبری گفت: این مورد نشان می‌دهد که اگر یک فرد باردار در طول سه ماهه سوم بارداری 13 بار یا یک بار در هفته استامینوفن مصرف کند، ممکن است فرزندش در 2 سالگی 26 کلمه کمتر از سایر کودکان در آن سن بیان کند.

شانتز عنوان کرد که رشد مغز جنین در طول بارداری اتفاق می‌افتد اما سه ماهه دوم و سوم به ویژه زمان‌های بحرانی هستند. شنوایی در سه ماهه دوم رشد می‌کند اما رشد زبان در حال حاضر در سه ماهه سوم قبل از تولد نوزاد شروع می‌شود.

در حالی که یافته‌ها قابل توجه هستند، محققان بر نیاز به مطالعات بیشتر و بزرگتر تاکید می‌کنند. آنان توصیه می‌کنند که برای مدیریت درد و تب شدید در دوران بارداری نباید از مصرف استامینوفن اجتناب کرد زیرا شرایطی مانند تب بالا می‌تواند مضر باشد.

این مقاله در مجله Pediatric Research منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان