شرکت نوسازی و عمران تهران بهعنوان یک شرکت خصوصی در سال1354 کار روی این پروژه را آغاز کرد. با شروع پروسه طراحی و اجرای پروژه در سال54 تا سال57 قسمت اعظم اسکلتهای مجموعه اجرا شد.که تقریبا تا این مرحله تمام فاز یک و 90درصد بلوکهای فاز دو اجرا شده بودند. پس از انقلاب اسلامی بهدلیل کسری بودجه در آن دوران و نیز مهاجرت متخصصان آلمانی و آمریکایی که روی این پروژه مشغول به کار بودند و مشکلات واردات مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز، تکمیل پروژه اکباتان تا سال1374 ناتمام ماند.
اکباتان، شهرکی که پس از گذشت چند دهه به یکی از بزرگترین و با هویتترین محلههای شهر تهران تبدیل شده است، یک نشانه شهری در مدخل دروازه غربی شهر تهران محسوب میشود که دورنمای آن از فاصله 10کیلومتری اتوبان کرج و جاده مخصوص نمایان است. این شهرک در ابتدای احداثش، بهدلیل داشتن معماری یکنواخت و منطبق با الگوهای معماری سبک بینالملل، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و بهعنوان محیطی فاقد ظرفیتهای لازم برای ایجاد سرزندگی و نشاط در مجموعه ارزیابی میشد. اما امروزه بهدلیل پیشبینیهای لازم در فراهم آوردن زیرساختهای شهری و خدمات مورد نیاز، این شهرک نسبت به بسیاری از شهرکهای جدید، مزیتهای زیادی دارد و نزد ساکنان دارای اعتبار و ارزش شده است. در کتاب «شهرک اکباتان، مدنیت معاصر معماری ایران» از مهندس رحمان گلزار شبستری بهعنوان سازنده اصلی اکباتان نام برده شده است.
در واقع مهندس گلزار بهعنوان مالک «شرکت سهامی نوسازی و عمران تهران» کار ساخت اکباتان را آغاز میکند. فاز یک اکباتان توسط مهندس گلزار و مهندس فریدون آذری طراحی میشود؛ اما بهدلیل فقدان تجربه کافی در ساخت سازههای بتنی در دهه 40 و 50 در ایران، مدیریت ساخت و نظارت بر اجرای فاز اول اکباتان به شرکت آمریکایی استارِت واگذار میشود. همچنین طراح فاز2 اکباتان یک معمار کرهای به نام کیم سئوگئون بوده است. مهندس گلزار (1308 – 26 دی 1400) درباره طراحی و ساخت شهرک اکباتان میگوید: شوربختانه بعضیها شایعه کردهاند که من در اکباتان الگوبرداری کردم؛ اما به هیچ وجه چنین نبوده؛ چیزی که درباره اکباتان برای من باعث افتخار معماری مملکت ماست، این است که اکباتان اولین شهرک و مجموعه ساختمانی در دنیاست که 100درصد ساختمان است و 100درصد فضای سبز. 2میلیون و 400هزار متر مربع ساختمان و 2میلیون و 400هزار متر مربع فضای سبز در اکباتان وجود دارد. این ایده کاملا خلاقانه بود. این چیزی است که در دنیا راجع به آن صحبت میکنند.
یکی از شایعات بد درباره اکباتان که آن موقع خیلی به گوشم میرسید این بود که بهدلیل اینکه این شهرک در ورودی شهر تهران است و آن طرف به سمت کرج، کارخانههای صنعتی فعال هستند، دود و هوای آلوده وارد اکباتان میشود. این در حالی بود که من اکباتان را طوری طراحی کردم که فضای خالی زیر برجها این هوا را رد میکند و هوای آلوده در شهرک نمیماند. شهرک اکباتان همانطور که میبینید، روی ستون بنا شده است.