در ۹۷ سالگی؛

نورمن جویسون کارگردان ویلون زن روی بام درگذشت

پس از پایان «هنر عشق» با جیمز گارنر، جویسون قراردادش با یونیورسال را رها کرد و اولین درام خود را ساخت که وسیله شناخته شدن استیو مک‌کوئین با «بچه سینسیناتی» بود. در این فیلم او جانشین سام پکین‌پا شد.

نورمن جویسون کارگردان «ماه‌زده»، «ویلون زن روی بام» و «در گرمای شب» در 97 سالگی درگذشت.
 
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، نورمن جویسون کارگردان و تهیه‌کننده نامزد اسکار که با کارگردانی درام نژادی «در گرمای شب» در سال 1967 اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد و سازنده فیلم‌های تحسین شده دیگری چون «ماه‌زده»، «روس‌ها می‌آیند، روس‌ها می‌آیند»، «ماجرای توماس کرون» و همچنین فیلم‌های موزیکال «ویلون زن روی بام» و «عیسی مسیح سوپراستار» بود، درگذشت. وی 97 ساله بود.
 
فعالیت سینمایی جویسون با ساخت کمدی‌های پرزرق و برق دوریس دی مانند «هیجان همه چیز» آغاز شد، اما وجدان اجتماعی جویسون با فیلم‌هایی چون «در گرمای شب» و درام کارگری «F.I.S.T» ظهور کرد و به دنبال آنها به ساخت فیلم‌های دیگری درباره تنش‌های نژادی مانند «داستان یک سرباز» و «صاحب خانه» روی آورد؛ گرچه هرگز از ساخت کمدی‌ها و عاشقانه‌ها دست نکشید.
 
جویسون در گیشه هم موفق بود و معمولا نبض تماشاگران را در دست داشت، اما این موفقیت را همیشه نزد منتقدان کسب نمی‌کرد. او 7 نامزدی اسکار کسب کرد و تنها در سال 1999 جایزه یادبود آکادمی را به دست آورد.
 
نورمن جویسون و  استیو مک‌کوئین در «بچه سینسیناتی» 
نورمن جویسون و  استیو مک‌کوئین در «بچه سینسیناتی»
 
وی سال 1961، پس از موفقیت‌هایی که در تلویزیون بریتانیا، کانادا و آمریکا کسب کرد، با محدودیت‌های تلویزیونی مواجه شد و به هالیوود رفت تا حرفه‌اش را دنبال کند.
 
اولین تلاش او کمدی «40 پوند دردسر» با بازی تونی کورتیس بود که پس از موفقیت در گیشه، یونیورسال قراردادی هفت ساله با وی امضا کرد. فیلم بعدی او «هیجان تمام» با بازی ملکه استودیوها، دوریس دی از قبلی هم موفق‌تر شد و «برایم گلی نفرست» سال 1964 هم همین جایگاه را کسب کرد.
 
با شکوفا شدن حرفه سینمایی‌اش، جویسون تلویزیون را به‌طور کامل رها نکرد و به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی در برنامه هفتگی جودی گارلند در تلویزیون ماند.
 
پس از پایان «هنر عشق» با جیمز گارنر، جویسون قراردادش با یونیورسال را رها کرد و اولین درام خود را ساخت که وسیله شناخته شدن استیو مک‌کوئین با «بچه سینسیناتی» بود. در این فیلم او جانشین سام پکین‌پا شد.
 
سال 1966 کمدی «روس‌ها می‌آیند، روس‌ها می‌آیند» با بازی آلن آرکین موفقیت زیادی کسب کرد و نامزد اسکار بهترین فیلم شد.
 
فیلم بعدی جویسون، «در گرمای شب» در سال 1967 برنده اسکار بهترین فیلم شد و او برای کارگردانی آن نامزدی اسکار را به دست آورد. راد استایگر، با بازی در نقش یک کلانتر نژادپرست جنوبی، برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد و سیدنی پواتیه در نقش به یاد ماندنی ویرجیل تیبز ظاهر شد. این فیلم بعدها با کارول اوکانر تبدیل به یک سریال تلویزیونی محبوب شد و پواتیه دوباره نقش خود را تکرار کرد.
 
جویسون دوباره با مک کوئین و ستاره نوظهور فی داناوی در فیلم عاشقانه «مسئله توماس کرون» همراه شد که موفقیت بزرگی کسب کرد.
 
هزینه 9 میلیون دلاری برای نسخه سینمایی از موزیکال مشهور برادوی «ویلون زن روی بام» نتیجه بسیار خوبی داشت. تماشاگران آن را دوست داشتند و این فیلم نامزد بهترین فیلم و کارگردانی شد. او سپس اقتباسی از موزیکال راک «عیسی مسیح سوپراستار» را ساخت که تقریباً به همان اندازه محبوب بود.
 
جویسون پس از برقراری رابطه با یونایتد آرتیستز، شروع به تولید فیلم‌هایی از جمله اولین فیلم ‌هال اشبی «صاحب خانه» و وسترن «بیلی دو کلاه» تد کوچف کرد.
 
فیلم بعدی او، اکشن «رولربال» در سال 1975، با بازی جیمز کان، عملکرد خوبی داشت و تلاش او برای ترغیب تماشاگران به جدی گرفتن سیلوستر استالونه در «F.I.S.T» در سال 1978 هم قابل تحسین بود.
 
جویسون سال 1979 با «... و عدالت برای همه» با بازی آل پاچینو بازگشت و همچنین با کمدی «بهترین دوستان» با بازی برت-رینولدز و گلدی هاون موفق ظاهر شد و اقتباس وی از تریلر پرتنش نژادی «داستان یک سرباز» هم با اقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شد و وی به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شد. «آگنس خدا» محصول 1985 هم با بازیگرانی چون جین فوندا و آن بنکرافت پس از آن ساخته شد.
 
شاید بزرگترین محصول مورد علاقه مردم و منتقدان در حرفه جویسون، فیلم «ماه زده» محصول 1987 باشد که برای بازی شِر و المپیا دوکاکیس برنده اسکار بازیگری شد و شروع کار نیکلاس کیج جوان را رقم زد و جویسون نامزد بهترین فیلم و کارگردانی شد.
 
کار خستگی ناپذیر وی با ساخت درام «در کشور» در سال 1989 با بازی بروس ویلیس ادامه یافت. «پول دیگران» در سال 1991، با دنی دویتو، «فقط تو» با بازی رابرت داونی جونیور و «جعلی» با ووپی گلدبرگ در سال 1996 پس از آن آمدند، اما او دوباره در سال 1999 با «توفان» که داستان واقعی و الهام بخش بوکسور روبین «توفان» کارتر، مردی را که ناعادلانه متهم به قتل شد موضوع خود قرار داد، درخشید. دنزل واشنگتن برای بازی در نقش اصلی نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد و جویسون و سایر تهیه کنندگان نامزد دریافت جایزه انجمن تهیه کنندگان شدند.
 
آخرین تلاش تئاتری جویسون، «بیانیه» در سال 2003، با بازی مایکل کین در داستان یک جنایتکار جنگی نازی بود که سرانجام پس از سال‌ها محافظت به دام افتاد.
 
زندگینامه این کارگردان خستگی‌ناپذیر با عنوان «این کسب و کار وحشتناک برای من خوب بوده» در سال 2004 منتشر شد و وی جایزه یک عمر دستاورد انجمن کارگردانان را در سال 2010 دریافت کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان