آموزش کاشت سبزه کنجد و نکاتی که باید بدانید

سبز کردن سبزه برای سفره هفت سین عید نوروز یکی از آیین های زیبا و ماندگار ایرانیان بوده که به منظور این کار برخی افراد از بذر های مختلفی استفاده می کنند. شما می توانید برای سال جدید سبزه ای خاص و جذاب تهیه نمایید که کاشت سبزه کنجد از جمله این موارد بوده و زمان کاشت مخصوص به خود را داشته و برای داشتن آن باید در زمان درست اقدام نمایید.

آموزش کاشت سبزه کنجد و نکاتی که باید بدانید

یکی از رسم و رسومات زیبا و لذت بخش که به مناسبت آغاز سال جدید و فرا رسیدن عید نوروز انجام می گیرد چیدن سفره یا میز هفت سین بوده که هفت قلم را شامل می شود و هر کدام نماد و نشان دهنده چیزی می باشند. از جمله سین های مهم هفت سین که زیبایی خاصی به دیزاین آن می دهد سبزه بوده که با کمک بذر های مختلف قابل کاشت بوده و برخی از افراد خودشان سعی می کنند در منزل به کاشت و تهیه آن بپردازند. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش کاشت سبزه کنجد بپردازیم.

طریقه کاشت سبزه کنجد

آموزش کاشت سبزه کنجد

به طور معمول برای کاشتن سبزه عید از دانه هایی همچون عدس، گندم، ماش استفاده می گردد در حالی که با اغلب بذر های لعاب دار و همینطور بذر های سخت نیز می توان سبزه های جذابی را آماده کرد. در ایران رسم بوده که برای کاشتن سبزه هفت سین به گونه ای برنامه ریزی می کنند که رشد سبزه حداقل تا سیزدهمین روز نوروز ادامه داشته باشد و زرد و پژمرده نشود. به دلیل آن که پروسه کاشت سبزه کنجد و رشد آن معمولا کند می باشد و اغلب مدت زمان کاشت حدود 8 الی ده روز مانده به شروع بهار و ماه فروردین می باشد. زمانی که کنجد با این محدوده زمانی کاشته می شود به طور معمول تا روز سیزده بدر از لحاظ ظاهری وضعیت مناسبی داشته و زیبایی ظاهر آن حفظ می شود.
در صورتی که تجربه کاشتن سبزه هفت سین را ندارید و یا در صورتی که به هر علتی کاشتن سبزه عید را فراموش کردید و زمان کافی برای این کار ندارید نیازی به نگران شدن نبوده چرا که سبزه کنجد سبزه ای بوده که به آسانی و در مدت زمانی تقریبا کم رشد می کند و سرسبز می شود. کنجد دانه ای لعاب دار بوده که سبزه جذابی داشته و خیلی سریع و راحت تهیه می شود. بیشتر خانواده های ایرانی تمایل دارند سبزه عید را خودشان بکارند و آن را به صورت آماده خرید نکنند. در حقیقت کاشت سبزه هفت سین فرصتی ویژه برای نشان دادن هنر خانم های خانه دار می باشد.
شیوه سبز کردن سبزه کنجد
بهتر است بدانید که چند مدل کنجد در بازار وجود دارد که شامل کنجد سفید و سیاه می باشد و هر یک از آن ها می تواند به کنجد بو داده و یا کنجد خام قسمت بندی گردد که برای کاشتن می توانید از هر کدام که می خواهید استفاده نمایید اما باید دقت نمایید که در صورتی که برای کاشتن سبزه از کنجد خام سفید و یا سیاه استفاده گردد بهتر است و از وضعیت رشد بهتری برای سبز شدن بهره خواهد برد.
روش کاشتن سبزه کنجد

مراحل سبز کردن سبزه

به منظور کاشتن کنجد در ابتدا بایستی کنجد مناسب برای این کار آماده کنید. همانطور که اشاره شد کنجد سیاه و سفید برای کاشتن سبزه فرقی ندارند چرا که برای سبزه موقت استفاده می شوند فقط کاشتن کنجد خام بهتر از کنجد بو داده می باشد چرا که کنجد خام وضعیت مناسب تری برای رشد خواهد داشت. بعد از تهیه نمودن کنجد ظرفی مناسب برای کاشتن در نظر بگیرید ظرف موردنظر برای کاشتن سبزه بهتر است دارای عمق کمی باشد و میزان ارتفاع حاشیه های ظرف بیشتر از دو الی سه سانتی متر نباشد چرا که امکان دارد فضا و حالت ظاهری سبزه را خراب نماید.

مراحل کاشتن سبزه کنجد برای هفت سین

قبل از کاشتن سبزه بهتر است دانه های کنجد به منظور سرعت بخشیدن پروسه رشد با میزان فاصله زمانی بین 6 الی 12 ساعت درون آب خیسانده شود. بعد دانه ها را در ظرف مناسب بگذارید و روی سطح آن ها را با پارچه ای مرطوب بپوشانید و تا جای امکان بهتر است تا وقت جوانه زنی پارچه بر روی دانه ها باقی بماند. به منظور ممانعت از خشک شدن پارچه سطح آن بایستی با یک اسپری آب نمناک نگه داشته شود. به منظور بهتر شدن وضعیت جوانه زنی می توان روی پارچه پلاستیک قرار داده شود. به طور معمول بر اساس وضعیت موجود پس از سپری شدن چندین روز گیاه شروع به جوانه زدن کرده و سرسبز می شود.

نحوه کاشتن سبزه کنجد برای هفت سین

به طور معمول به خاطر آن که رشد دانه کنجد محدود و کند می باشد بذر خوبی برای کاشتن سبزه هفت سین به حساب می آید. بعد از جوانه زنی بذر بایستی به این موضوع توجه داشت که بهتر است آب دادن به سبزه به شیوه اسپری کردن، آبپاش و بارانی باشد چرا که آب زیاد موجب زرد شدن سریع جوانه و یا گندیده شدن قسمت ریشه بذر می شود که در هر دو حالت عمر گیاه کم شده و امکان دارد ظاهر زیبا و شادابی آن تا روز سیزده بهار از بین برود.

آموزش کاشت سبزه کنجد

نحوه کاشت سبزه در بستر خاک

به منظور کاشت سبزه کنجد از دو شیوه استفاده می گردد که در روش اول بدون خاک انجام گرفته و در روش دوم بذر کنجد برای سبز شدن در بستر خاک قرار گرفته می شود که به طور معمول این شیوه خیلی کم استفاده می گردد و پروسه کاشتن بدون خاک بیشتر رواج دارد. به خاطر این که کاشتن سبزه نوعی کاشت موقتی می باشد به همین خاطر احتیاج به کاشتن آن در بستر خاک کمتر مدنظر قرار گرفته اما بایستی به این موضوع دقت شود که کاشتن هر نوع سبزه ای در بستر خاک می تواند موجب زیاد شدن عمر گیاه و جوانه گردد. به منظور کاشتن بذر کنجد در بستر خاک در ابتدا بذر و دانه خوب آن باید تهیه شود.

آموزش سبز کردن سبزه کنجد برای عید

بعد پیش از عمل کاشت به منظور سریع شدن روند رشد دانه ها حدود 12 الی 24 ساعت درون آب خیسانده می شود. بعد از آن بستر خاک نقطه کاشت که می تواند گلدانی کوچک باشد حاضر می شود و سپس بذر یا دانه کنجد در محدوده 2 الی 3 سانتی متری خاک گذاشته می شود. در آخر بستر خاک مکان کاشت به منظور این که خاک و بذر جا به جا نگردد با استفاده از آب پاش یا اسپری آب به شکل بارانی آب دهی می گردد. اما در آبیاری بایستی به این موضوع دقت شود که نباید بستر کاشت بذر های کنجد را پر از آب یا غرق آب کرد چرا که امکان دارد موجب گندیده شدن و خراب شدن بذر گردد.

به منظور سرعت یافتن روند رشد دانه ها بهتر است بستر خاک نقطه کاشت سبزه کنجد تا زمان جوانه زنی به شکل مرطوب نگه داشته شود. به طور معمول پس از سپری شدن حدود 7 الی 14 روز گیاه جوانه زده و رشد آن آغاز می شود. بعد از جوانه زنی بذر بهتر است مکان نگه داری سبزه در برابر تابش اشعه مستقیم آفتاب قرار گرفته شود تا برای رشد و پرورش از وضعیت مناسبی بهره مند شود.

     نحوه کاشتن سبزه کنجد برای عید نوروز

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه کاشت سبزه عید با لبو و ساخت گلدان سیمانی بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان