سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، شایع‌ترین علت بی‌نظمی‌های قاعدگی

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، سندرم تخمدان پلی کیستیک را شایع‌ترین علت بی‌نظمی‌های قاعدگی عنوان کرد و درباره آن توضیح داد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، شایع‌ترین علت بی‌نظمی‌های قاعدگی

 دکتر سارا ساعدی - جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به بی‌نظمی‌های قاعدگی به‌عنوان یک علامت هشدار سلامت باروری بانوان گفت: منظور از قاعدگی‌های نامنظم این است که یا طول سیکل قاعدگی کمتر از 21 روز و بیشتر از 35 روز است، یا فواصل قاعدگی‌ها تغییر می‌کند و یا حجم خونریزی غیرعادی یا متغیر است. این بی‌نظمی‌ها ممکن است علل مختلفی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، ساعدی درباره بی‌نظمی‌های قاعدگی در دختران نوجوان توضیح داد: در دختران نوجوان که قاعدگی‌های‌شان آغاز می‌شود، برخی بی‌نظمی‌ها مانند چند ماه پریود نشدن یا در یک ماه دو بار پریود شدن غیرطبیعی نیست.

البته باید به عوامل زمینه‌ای هم دقت شود. باید شرح حال دقیق گرفته شود و دختر خانم از نظر پیشینه خانوادگی، بیماری‌های خونی، اختلالات تیروئیدی و وضعیت وزن بررسی شود.

این فلوشیپ ناباروری در خصوص قاعدگی‌های نامنظم در زنان متاهل نیز گفت: اگر خانمی با شکایت بی‌نظمی قاعدگی مراجعه کرد، نخستین گام انجام آزمایش بارداری است. یعنی ابتدا باید احتمال بارداری را بررسی کنیم و اگر منفی بود، به سراغ بررسی‌های تشخیصی می‌رویم.

شایع‌ترین علت بی‌نظمی‌های قاعدگی در زنانی که در سنین باروری قرار دارند، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان است که مهم‌ترین علامت آن قاعدگی نامنظم است. اضافه وزن، رشد موهای زائد در صورت و سینه، ریزش مو با الگوی مردانه و آکنه از دیگر علائم این سندرم است.

وی درباره تشخیص و درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک توضیح داد: بررسی علائم بالینی که به آنها اشاره شد، سونوگرافی برای بررسی وجود کیست‌های ریز در تخمدان و آزمایشات هورمونی اقداماتی است که برای تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک انجام می‌دهیم. این سندرم درمان‌ناپذیر است اما با تغییر سبک زندگی، کاهش وزن و برخی درمان‌های دارویی می‌توان آن را مدیریت کرد.

بیشتربخوانید:

کیست هموراژیک در مثانه ؛ علائم، علت و پیشگیری

 

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، روش‌های پیشگیری از بارداری را یکی دیگر از علل قاعدگی‌های نامنظم دانست و گفت: خانم‌هایی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند یا از آی یو دی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، ممکن است در چند ماه نخست دچار بی‌نظمی قاعدگی یا لک‌بینی بین سیکل‌های قاعدگی شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، وی با اشاره به بیماری‌ها و ناهنجاری‌های رحم به‌عنوان یکی از علل بی‌نظمی قاعدگی، بیان کرد: گاه مشکلات رحم باعث بروز پریودهای غیرعادی می‌شود.

برای نمونه، فیبروم‌ها و پولیپ‌های رحمی می‌توانند باعث ایجاد قاعدگی‌های نامنظم شوند که در این مورد بر اساس محل و اندازه فیبروم در خصوص مداخله جراحی یا دارویی تصمیم‌گیری می‌کنیم. همچنین، عفونت‌های رحمی و آدنومیوز از دیگر بیماری‌های رحمی‌اند که می‌توانند باعث پریودهای غیرعادی شوند.

 این متخصص زنان در پایان با اشاره به بی‌نظمی‌های قاعدگی در سنین نزدیک یائسگی گفت: در خانم‌های بالای 40 سال در صورت مراجعه با شکایت قاعدگی‌های غیرطبیعی باید ابتدا آزمایشات هورمونی انجام شود و همچنین، برای غربالگری لازم است تست پاپ‌اسمیر و سونوگرافی نیز درخواست شود.

بیشتر بخوانید:

کیست تخمدان سراغ کدام زنان می‌آید؟

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان