معمای نیکولا تسلا؛ مردی که ادعا می‌کرد اشعۀ مرگ را ساخته است (+عکس)

نیکولا تسلا، پیش از مرگ در ۷ ژانویه ۱۹۴۳، گرفتار فقر و بیماری روانی شد. او در طول زندگی خود به دنبال حل برخی از بزرگترین اسرار علم بود. این مخترع باهوش زندگی جالب توجهی داشت، به علاوۀ نوآوری‌هایی مانند جریان برق متناوب و پیش‌بینی‌اش از دنیایی با «ارتباطات بی‌سیم».

 وقتی در سال 1943 تسلا در شهر نیویورک در تنهایی و بی‌پولی درگذشت، انبوهی از اسرار و ایکاش‌ها را از خود به جای گذاشت.

به گزارش فرادید، مأموران دولتی ایالات متحده بلافاصله وارد هتلی شدند که تسلا در آن زندگی می‌کرد و یادداشت‌ها و پرونده‌های او را جمع‌آوری کردند. بسیاری بر این باورند که آن‌ها به دنبال شواهدی از «پرتو مرگ» تسلا بودند، وسیله‌ای که تسلا سال‌ها روی آن کار کرده بود و می‌توانست جنگ را برای همیشه تغییر دهد. 

معمای نیکولا تسلا؛ مردی که ادعا می‌کرد «اشعۀ مرگ» را ساخته است
نیکولا تسلا در آزمایشگاهش، سال 1896

نیکولا تسلا چگونه درگذشت؟ 

نیکولا تسلا 7 ژانویه 1943 در طبقه سی و سوم هتل نیویورکر در منهتن درگذشت. او 86 سال داشت و دهه‌ها در اتاق‌های کوچک هتلهایی مانند این زندگی می‌کرد. علت مرگ او، انسداد عروق کرونری قلب اعلام شد. 

آن زمان، بسیاری از هیجانات، پیرامون اختراعات تسلا از بین رفته بود. او سال 1901 رقابت بر سر اختراع رادیو را به مخترع ایتالیایی گوگلیلِمو مارکونی باخت و حمایت مالی سرمایه‌گذارانی مانند جی. پی. مورگان را از دست داد.

معمای نیکولا تسلا؛ مردی که ادعا می‌کرد «اشعۀ مرگ» را ساخته است

نیکولا تسلا تا زمان مرگش در سال 1943 تنها و بدهکار بود و بیش از پیش از جامعه کناره‌گیری می‌کرد. 

با کناره‌گیری جهان از تسلا، تسلا نیز از جهان فاصله گرفت. سال 1912، او به شدت گرفتار رفتارهای وسواسی شده بود. گام‌هایش را می‌شمرد، اصرار داشت 18 دستمال روی میز داشته باشد و نسبت به نظافت و اعداد 3، 6 و 9 دچار وسواس شده بود. با وجود این شرایط، تسلا به نوعی سرگرمی دست پیدا کرده بود. 

تسلا از یک هتل ارزان به هتل ارزان دیگری می‌رفت و وقتش را بیشتر از آدم‌ها با کبوترها سپری می‌کرد. یک کبوتر سفید نظر تسلا را جلب کرد. تسلا در این خصوص نوشته است: «من آن کبوتر را طوری دوست دارم که مردی زنی را دوست دارد. تا زمانی که او را داشتم، زندگی‌ام هدف داشت.» 

کبوتر سفید سال 1922 مرد، چشمانش مانند دو پرتو قدرتمند نور بود و تسلا مطمئن شد کار خودش هم رو به اتمام است. این باورش را به دوستانش نیز گفته بود. با این حال، تسلا 20 سال دیگر به کار و غذا دادن به کبوترهای شهر نیویورک ادامه داد. 

اختراعات نیکولا تسلا میراثی از خود به جای گذاشتند که دهه‌ها تخیلات را اسیر خودشان کردند و رازی که هنوز بخش‌هایی از آن ناشناخته است. 

«پرتو مرگ» مرموز تسلا و سایر اختراعات پرطرفدار او

معمای نیکولا تسلا؛ مردی که ادعا می‌کرد «اشعۀ مرگ» را ساخته است

یک تصویر تبلیغاتی از تسلا میان تجهیزاتش که سال 1899 گرفته شد.

پس از مرگ نیکولا تسلا، برادرزاده او، ساوا کوسانوویچ، با عجله به هتل نیویورک رفت. او با یک منظره ناراحت‌کننده روبرو شد. نه تنها جسد عمویش ناپدید شده بود، بلکه به نظر می‌رسید بسیاری از یادداشت‌ها و پرونده‌های او را برده اند. 

در واقع، نمایندگان نهاد نگهبانی از اموال اتباع خارجی، میراثی از دولت فدرال در طول جنگ جهانی اول و دوم، به اتاق تسلا رفته بودند و چندین پرونده را برای بررسی برداشته بودند. آنها به دنبال تحقیق در مورد ابرسلاح‌های ادعایی تسلا مانند «اشعه مرگ» بودند، از ترس اینکه مبادا کوسانوویچ یا دیگران برنامه‌ریزی کرده باشند تحقیقات او را در اختیار شوروی قرار دهند. 

تسلا ادعا کرده بود اختراعاتی کرده (اگر نه در واقعیت، در فکرش) که می‌تواند جنگ را تغییر دهد. سال 1934، او سلاح پرتو ذرات یا اشعه مرگی را توصیف کرد که می‌تواند به 10000 هواپیمای دشمن در آسمان شلیک کند. سال 1935، تسلا در جشن تولد 79 سالگی‌اش هم ادعا کرد یک دستگاه نوسانی جیبی اختراع کرده که می‌تواند ساختمان امپایر استیت را با خاک یکسان کند. 

معمای نیکولا تسلا؛ مردی که ادعا می‌کرد «اشعۀ مرگ» را ساخته است

نیکولا تسلا اواخر عمرش ادعا کرد ایده‌هایی دارد که جنگ را تغییر می‌دهند

تسلا در طول حیاتش سعی کرده بود اختراعاتش را مقابل دولت‌های جهان به نمایش بگذارد. فقط اتحاد جماهیر شوروی علاقه‌مند به نظر می‌رسید، چون آن‌ها در ازای برخی از برنامه‌های تسلا، چکی به مبلغ 25000 دلار به او دادند. 

حالا، دولت ایالات متحده نیز خواهان دسترسی به این طرح‌ها بود. مقامات به طور طبیعی به «پرتو مرگ» علاقه‌مند بودند، اختراعی که می‌توانست توازن قوا را در درگیری‌های آینده تغییر دهد. 

چرا رمز و راز پرونده‌های گمشده با مرگ نیکولا تسلا تمام نشد

دولت سه هفته پس از مرگ نیکولا تسلا، جان جی. ترامپ، دانشمند دانشگاهMIT (و عموی دونالد ترامپ) را موظف به ارزیابی اوراق تسلا کرد. ترامپ به دنبال «هر گونه ایده باارزش» بود. او مقالات تسلا را بررسی کرد و اعلام کرد یادداشت‌های تسلا در درجه اول، ماهیت گمانه‌زنی، فلسفی و تبلیغاتی دارند، یعنی برنامه‌های واقعی برای ایجاد هیچ یک از اختراعاتی که او توضیح داده بود را شامل نمی‌شوند. 

معمای نیکولا تسلا؛ مردی که ادعا می‌کرد «اشعۀ مرگ» را ساخته است

نیکولا تسلا در آزمایشگاهش، حدود 1891

دولت ایالات متحده که ظاهراً راضی شده بود، پرونده‌های تسلا را سال 1952 برای برادرزاده‌اش فرستاد. اما، دولت از 80 پرونده ضبط شده، فقط 60 پرونده را به کوسانوویچ تحویل داد. این احتمال وجود دارد که دولت پرونده‌های گمشده را نگه داشته باشد. 

با این حال، در طول جنگ سرد، بین دهه‌های 1950 و 1970، مقامات دولتی نگران بودند که مبادا شوروی به تحقیقات عملی‌تر تسلا دست یافته باشد. این ترس تا حدی الهام‌بخش ابتکار دفاع استراتژیک دولت ریگان یا «برنامه جنگ ستارگان» در سال 1984 بود. 

یک درخواست قانون آزادی اطلاعات در سال 2016 به دنبال یافتن پاسخ بود و چند پاسخ دریافت کرد. اف بی‌آی صدها صفحه از پرونده‌های تسلا را از حالت طبقه‌بندی خارج کرد. اما آیا آن‌ها می‌توانند اختراعات خطرناک‌تر تسلا را حفظ کنند، اگر اصلاً اختراع ترسناکی وجود داشته باشد؟ این رازیست که مانند نبوغ تسلا، تا مدت‌ها پس از مرگش به قوت خود باقی خواهد ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان